Review – Amityville: The Awakening (2017)

Regie: Frank Khalfoun
Cast: Bella Thorne, Jennifer Jason Leigh, Cameron Monaghan, Mckenna Grace & Thomas Mann
Genre: Horror, thriller, drama
Distributeur: Entertainment One
Releasedatum: 18 oktober 2017

Het gebeurt wel vaker dat een film heel erg slechte recensies van de critici krijgt. Denk maar aan The Snowman (2017) met Michael Fassbender die binnenkort in de Belgische zalen speelt. Die film heeft een Metascore van 23 procent en dat is behoorlijk laag. Maar dat een film slechts een magere duizend dollar in haar openingsweekend in de States verdient, is redelijk uniek. Dat was het geval voor Amityville: The Awakening (2017), een erg late sequel op The Amityville Horror (2005). Ergens viel dat wel te voorspellen, aangezien het de eerste prent was die door The Weinstein Company werd gereleased na het hele schandaal rond producer Harvey Weinstein. Maar laten we objectief blijven en de kwaliteit van de prent eens onder de loep te nemen.

In Amityville: The Awakening volgen we het woelige leven van Belle. De tiener verhuist samen met haar jongere zus, alleenstaande moeder en ernstig zieke broer James voor de zoveelste keer naar een nieuw huis. Los van de weinige aandacht die Belle van haar moeder krijgt, lijkt het allemaal goed te verlopen. Maar wanneer ze op school te horen krijgt dat er een hele geschiedenis aan het huis voorafgaat, wordt ze plots erg bang. Niet veel later voelen Belle en haar zusje dat er allerhande vreemde dingen gebeuren met James. Die lijkt plots tekenen van genezing te vertonen. Is dit allemaal echt of heeft het te maken met het huis waar ze ingetrokken zijn? Daar kan niemand een antwoord op geven, tot Belle het zelf allemaal begint te ontdekken…

Je hebt van die sequels die eigenlijk beter nooit gemaakt waren omdat er eigenlijk gewoon geen verhaal meer overschiet. Wel, Amityville: The Awakening is zo een geval. Tijdens het bekijken van de prent, die deels geproduceerd werd door Jason Blum van Blumhouse, valt je meteen op dat er veel dingen in het verhaal niet kloppen. Alleen al het feit dat een alleenstaande moeder beslist om te verhuizen naar dat ene huis met die welbekende geschiedenis, doet je beseffen wat voor flauwe prent dit is. En globaal gezien is het verhaal ook helemaal niet zo sterk. Alles heb je eerder al wel eens gezien, dus verwacht je ook niet aan vernieuwende horrorelementen die je echt de stuipen op het lijf jagen. Amityville: The Awakening was beter goed verborgen in de kast blijven liggen.

Misschien kunnen de personages nog een beetje goedmaken? Nee hoor, ook op dat vlak weet de film geenszins te boeien. De verschillende karakters die je in de prent ziet rondlopen zijn flauw en eigenlijk weet je ook helemaal niets over hun verleden. Waar komen ze vandaan? Hoe komt het dat Belles moeder alleenstaand is? Het zijn vragen die je je constant stelt en waar ook na de finale van de prent geen antwoord op komt. Dat het acteerwerk niet zo straf is, is bijgevolg ook helemaal geen verrassing. De rol van Belle wordt matig vertolkt door Bella Thorne, terwijl Jennifer Jason Leigh ook echt niet weet te overtuigen als moeder Joan. Verder zie je ook Cameron Monaghan in de prent als James. Hem ken je wellicht beter als Jerome uit de DC-televisiereeks Gotham.

Nee, een voltreffer is deze Amityville: The Awakening helemaal niet. Er is geen enkel element in de film dat je echt vol vertrouwen op de afloop van het hele gebeuren doet wachten. Het verhaal is leeg en bovendien typisch en eigenlijk verwacht je van horrorfilms vandaag veel meer. En als we dan toch over de horror spreken: veel is er niet aanwezig. Amityville: The Awakening is dus één grote teleurstelling waar actrices Jennifer Jason Leigh en Bella Thorne met hun matige performances ook niet veel aan kunnen veranderen. Wil je zelf eens over de prent oordelen of denk je dat onze recensie wat overdreven is? Entertainment One bracht de horrorprent op 18 oktober 2017 uit op DVD. Bekijk de trailer nu.

Had jij al van Amityville, The Awakening gehoord en ben je van plan om de film eens een kans te geven? Of ga je dat zeker niet doen na het lezen van onze review? Laat het weten door nu hier onder te reageren.