Review – Gifted (2017)

Regie: Marc Webb
Cast: McKenna Grace, Chris Evans, Octavia Spencer, Jenny Slate & Lindsay Duncan
Genre: Drama
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum bioscoop: 5 juli 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 10 januari 2018

In tijden van de ene superheldenfilm na de andere, is het soms een beetje zoeken naar echte pareltjes. Want filmstudio’s lijken de laatste jaren eigenlijk vooral in te zetten op gigantische blockbusters met veel bling bling. De Avengers en de helden van DC domineren het witte scherm, maar af en toe verschijnen één van die superhelden ook in een kleine film. En als één van Marvels superhelden plots in een ingetogen dramafilm verschijnt, is dat op z’n minst erg interessant. Zo verscheen Chris ‘Captain America’ Evans in 2017 in het kleine Gifted. Maar kan de acteur eigenlijk nog wel meer dan gewoon de held uithangen?

In Gifted nemen we een kijkje in het leven van Frank, een doodgewone hardwerkende man in Florida. Op zich is zijn leven niet heel speciaal, maar dat is zonder zijn intelligente nichtje Mary meegerekend. Jarenlang heeft Frank haar thuisonderwijs gegeven, maar nu is het tijd om in de echte wereld te trekken. Mary moet naar school, maar al snel merkt iedereen dat ze niet zomaar ‘gewoon’ is. Mary is begaafd en dat trekt aandacht. Niet veel later staat Evelyn, Mary’s grootmoeder, voor de deur. Frank ruikt meteen onraad en dat is terecht. Evelyn wil Mary weghalen bij Frank ‘om haar talenten meer kans te geven.’ Maar Frank geeft zich niet zomaar gewonnen…

Gifted is een film die volledig handelt over het welzijn van een jong kind… Het is ongetwijfeld een onderwerp dat bij tal van mensen een erg gevoelige snaar raakt. Gifted is dan ook een klassieke tearjerker: het duurt niet lang alvorens de eerste traantjes zich presenteren en je dus je zakdoek moet bovenhalen. En dat komt niet alleen door het onderwerp, maar ook gewoon doordat het allemaal zo aangenaam, gevoelig en subtiel verteld wordt. Er wordt niet al te lang stilgestaan bij elementen die er niet toe doen en het gaat aan een aangenaam tempo vooruit. Daardoor amuseer je je met deze film echt, terwijl het tegelijk allemaal ook zo erg aanvoelt. Gifted is een uitstekend uitgebalanceerde dramafilm die absoluut de moeite waard is.

Dat het allemaal zo echt en emotioneel overkomt, heeft wellicht ook te maken met de hemelse acteerprestaties die je in deze film kan aanschouwen. Chris Evans, die bij het grote publiek vooral gekend is als Captain America, toont een heel andere kant van zijn kunnen. Hij zet subtiel en mooi de rol neer van de kwetsbare Frank en dat komt allemaal bijzonder goed over. Ook Octavia Spencer, Jenny Slate en Lindsay Duncan doen het uitstekend. Maar wie echt met alle eer gaat lopen, is de jonge McKenna Grace. De 11-jarige actrice vertoont zo veel diepgang, dat je al snel helemaal gefascineerd geraakt door alles wat ze doet. Heerlijk gecast en heerlijk vertolkt… Gifted is gewoon helemaal af.

Wie houdt van dramafilms én bovendien van een cast om ‘u’ tegen te zeggen, moet deze Gifted ongetwijfeld een kans geven. Marc Webb, die in een vorig leven aan het roer stond van The Amazing Spider-Man (2012) en diens sequel, presenteert een kleine én fijne film over het opvoeden van een jong meisje en wat mensen die daar een stokje voor willen steken. Dat raakt… De regisseur heeft zich herpakt en dus begin je al uit te kijken naar wat voor moois hij de komende jaren nog gaat presenteren. Het verhaal is prachtig en als je daarnaast ook nog eens van heerlijke acteerprestaties van Chris Evans en McKinna Grace kan genieten, moet er eigenlijk niet meer veel gezegd worden. Gifted is een geweldig staaltje film dat je in je verzameling moet opnemen. De prent van Twentieth Century Fox ligt sinds 10 januari 2018 in de winkelrekken op DVD en Blu-Ray. Bekijk de trailer nu.

Had jij al van Gifted met Chris Evans en McKenna Grace gehoord? Heb jij deze dramafilm al in de bioscoop gezien of wachtte je op de DVD of Blu-Ray? Laat het weten door hier onder te reageren.