Review – Stranger Things: Seizoen 2 (2017)

Regie: The Duffer Brothers, Shawn Levy e.a.
Cast: Finn Wolfhard, Gaten Matarazzo, Caleb McLaughlin, Noah Schnapp, Winona Ryder, David Harbour, Sean Astin & Sadie Sink
Genre: Drama, fantasy, horror
Originele zender: Netflix
Releasedatum: 27 oktober 2017

De winter is volop aan de gang en dat betekent dat we met z’n allen veel meer binnen zitten. Hoewel het nog niet echt lang heel erg koud is geweest, is het in deze donkere periode toch veel fijner om onder een dekentje in de zetel te kruipen en te genieten van een schitterende film of televisiereeks.  Maar welke serie moet je nu kijken? Welke reeks is de moeite waard en welke absoluut niet? Rond Halloween vorig jaar verscheen het langverwachte tweede seizoen van de Netflix-topreeks Stranger Things. Het eerste seizoen was fenomenaal, maar is de magie nog steeds even groot of is de reeks wat van zijn uniciteit verloren?

In het tweede seizoen van Stranger Things – of gewoonweg Stranger Things 2 – reizen we terug naar de jaren 80 en begeven we ons opnieuw naar het stadje Hawkins. Will lijkt eindelijk van het vreselijke Ondersteboven te zijn gered en het leven gaat weer gewoon zijn gangetje. Terwijl Mike voortdurend contact probeert op te nemen met El, geraken Dustin en Lucas helemaal in de ban van Mad Max, een nieuw meisje dat sinds dit schooljaar bij hen in de klas zit. Alles lijkt gewoon, maar Will voelt dat er iets mis is. Zou het kunnen dat de arme jongen helemaal nog niet ‘genezen’ is? Wanneer Dustin iets vreemds ontdekt in zijn vuilnisbak, begint een nieuw avontuur voor iedereen. En deze keer is het misschien nog gevaarlijker dan ooit tevoren…

In 2016 was Stranger Things dé nieuwe reeks van het jaar. Iedereen was diep onder de indruk en dat was ook meer dan terecht. Het spannende verhaal, het indrukwekkende acteerwerk en de prachtige visuele en praktische effecten overdonderden iedereen. De vraag rees dan ook of het tweede seizoen net zo straf kon zijn. Het verhaal is zeker interessant en de makers zijn er zeker in geslaagd om je meteen volledig mee te trekken, maar de magie is een beetje verdwenen. Het is allemaal zeker bijzonder spannend en visueel is het ongetwijfeld wederom een schot in de roos, maar ergens schiet de reeks toch te kort. Waar in het vorig seizoen voor iedereen echt een plaatsje was, worden nu bepaalde personages compleet vergeten. Zo vraag je je nu en dan af wat de functie is van Billy, de rol die wel degelijk wordt gebracht door Dacre Montgomery.

Maar vergis je niet: Stranger Things is en blijft één van de betere reeksen die je momenteel op het kleine scherm kan volgen. En dat komt nog steeds dankzij de uitstekende performances van de voltallige cast. Net zoals in het eerste seizoen zorgen Finn Wolfhard, Gaten Matarazzo, Caleb McLaughlin en Noah Schnapp voor fantastisch acteerwerk. De vier jongens amuseren zich rot en dat zie je. Hoewel het jonge kinderen zijn, voelt het allemaal toch bijzonder volwassen en dat maakt het ook zo goed. Winona Ryder, David Harbour en Sean Astin zorgen dan weer voor het echte ‘volwassen’ acteerwerk en ook zij doen het geweldig. Astin – je kent hem als Sam uit de Lord of the Rings-trilogie – is perfect als nieuwkomer. Tot slot zien we ook Sadie Sink voor het eerst in de reeks opduiken als Max. Haar acteerwerk is ook helemaal in orde.

Stranger Things zorgt in dit tweede seizoen zonder twijfel ook voor heerlijke televisie. Als je denkt dat je het tweede seizoen niet in één ruk zou kunnen uitkijken, dan vergis je je enorm. Nagenoeg iedere aflevering eindigt met een geweldige cliffhanger die je doet hunkeren naar het vervolg. Maar net zo magisch als het eerste seizoen is het niet meer. Bepaalde elementen worden minder goed uitgewerkt en dat is zonde. Gelukkig ziet het er allemaal wel ongelooflijk goed uit en is het acteerwerk van de voltallige cast net zo indrukwekkend als in het eerste seizoen. Het tweede seizoen van Stranger Things is dus zeker een geweldige aanrader. Je kan alle afleveringen nu op Netflix bekijken. Aanschouw de spannende trailer hier onder.

Heb jij het tweede seizoen van Stranger Things al gezien of ben je van plan om het nog te kijken? Of spreekt de reeks je helemaal niet aan? Laat het nu weten door hier onder een reactie te plaatsen met je mening.