Review – The Crucifixion (2017)

Regie: Xavier Gens
Cast: Sophie Cookson, Brittany Ashworth, Corneliu Ulici, Ada Lupu & Iván González
Genre: Horror, mysterie, thriller
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 15 december 2017

In donkere weken tijdens de winter, kijken we allemaal wel eens graag een film. En bij donkere tijden horen minstens even donkere horrorfilms. Terwijl de zon vroeger gaat slapen, ontwaken in meerdere huiskamers demonen en andere gedaantes op het scherm. Mensen kijken graag horrorfilms: titels als Don’t Breathe (2016) en The Conjuring (2013) lokten heel wat mensen naar de bioscoopzalen, dus een verassing is het niet dat het aanbod aan enge films de laatste jaren aanzienlijk is toegenomen. Midden december bracht filmdistributeur Dutch FilmWorks de interessant ogende horrorprent The Crucifixion uit op DVD en Blu-Ray. Tijd om eens te bekijken of die film de moeite waard is.

In The Crucifixion maken we kennis met Nicole Rawlins, een jonge journaliste die werkt onder het toeziend oog van haar oom. Wanneer ze op een dag op internet iets leest over een mysterieuze zaak in Roemenië, geraakt ze helemaal geboeid. Ergens in het Europese land zijn een priester en een aantal nonnen achter slot en grendel gezet nadat ze een gelovige probeerden te verlossen van een duivelse entiteit. Nicole, die zelf niet gelovig is, geraakt volledig gefascineerd door het exorcisme en besluit om zelf naar Roemenië te reizen. Ze ontmoet er een paar lokale gelovigen en bezoekt het klooster waar het vreemde voorval gebeurde en voelt meteen dat er iets niet klopt. Naarmate ze zich meer en meer verdiept in alles wat er gebeurde, lijkt ze zelf ook gevaar te lopen. Maar zal ze dat op tijd doorhebben?

The Crucifixion is zonder twijfel een heel originele horrorfilm. Alleen al het feit dat een Amerikaanse jonge vrouw helemaal naar het Europese vaste land reist om een onderzoek te doen, wekt meteen je interesse. Het helpt natuurlijk ook dat het verhaal gepend werd door Chad en Carey W. Hayes. De twee waren eerder al verantwoordelijk voor het script van de steengoede Conjuring-films en dus is je interesse aanvankelijk heel erg groot. De prent begint heel erg aangenaam en geleidelijk aan wordt je helemaal opgenomen in het verhaal. Maar… naarmate het verhaal vordert, verliest de prent aan tempo. Al snel heb je eigenlijk door hoe het allemaal gaat eindigen en dat is ongelooflijk jammer. Er zitten te weinig verrassingen in The Crucufixion, al is en blijft de film een aangename verrassing.

Het is bijzonder dat The Cruficixion, een prent met een erg laag budget, visueel zo prikkelend is. Er is geen enkel moment in de film dat je doet denken dat je te maken hebt met een absolute low budget film. Regisseur Xavier Gens, die je misschien wel kent van The Devide (2011) en Hitman (2007), brengt dus zeker een prent die mooi oogt. Ook actrice Sophie Cookson, die in de beide Kingsman-films de rol van Roxy speelde, doet het goed. Ze brengt de rol van Nicole mooi naar het scherm en weet de kijker van het begin tot het einde te boeien. Naast Cookson zien we ook nog Brittany Ashworth, de Roemeense Corneliu Ulici en Ada Lupu. The Crucifixion is zeker goed gecast en dat maakt de film er zonder twijfel beter op.

The Crucifixion is een degelijk gemaakte horrorfilm met een verhaal dat aanvankelijk boeit, maar gaandeweg een beetje begint te vervelen. De prent is zeker niet slecht, maar je kan ook helemaal niet zeggen dat het de beste horrorfilm is die je ooit al zag. Regisseur Xavier Gens heeft geluk dat hij mocht werken met een script van de scenaristen van The Conjuring (2013), want dat maakt het eindproduct zeker de moeite waard. Visueel is het allemaal dik in orde en ook het acteerwerk van hoofdrolspeelster Sophie Cookson maakt de film er beter op. Als je houdt van horrorprenten die gaan over exorcismes én de Kerk, dan zit je met The Crucifixion zeker goed. De prent wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 15 december 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij al eens gehoord van The Crucifixion of heb je de film zelf al gezien? Of ga je de film op DVD of Blu-Ray in je verzameling opnemen? Laat weten wat jij van deze horrorprent denkt door hier onder een reactie te plaatsen.