Review – Happy Death Day (2017)

Regie: Christopher Landon
Cast: Jessica Rothe, Israel Broussard, Roby Modine, Charles Aitken & Rachel Matthews
Genre: Horror, mysterie, thriller
Releasedatum bioscoop: 25 oktober 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 21 februari 2018

Horror, horror, horror… het is een genre dat we de laatste jaren enorm veel zien opduiken in de bioscoop. Logisch, want voor studio’s kost een horrorprenten eigenlijk bijna niets én ze lokken vaak heel wat mensen naar de zalen. Neem nu bijvoorbeeld Don’t Breathe (2016), die met een budget van nog geen tien miljoen een wereldwijd succes was. Maar het is en blijft voor alle studio’s een uitdaging om vernieuwende horror te brengen, want vaak gaan de films over één of ander bezeten huis of een entiteit die zich verstopt in één van de personages. Vanaf 21 februari ligt er een nieuwe horrorfilm op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken: Happy Death  Day. Is die film wel origineel?

In Happy Death Day volgen we het doen en laten van Tree, een jonge universiteitsstudente. Wanneer ze op de ochtend van haar verjaardag wakker wordt in de studentenkamer van Carter, voelt ze meteen dat er iets niet klopt. Heeft ze dit allemaal al niet een keertje meegemaakt? Als ze ’s avonds wordt vermoord en vervolgens opnieuw wakker wordt in de kamer van Carter, begrijpt ze eindelijk wat er aan de hand is. Ze is beland in een tijdslus en moet de dag van haar moord steeds opnieuw beleven in de hoop de haar moordenaar te vinden. Maar dat blijkt moeilijker dan gedacht, want het kan letterlijk iedereen zijn. Zal Tree met de hulp van Carter uiteindelijk vinden wie haar steeds weer op gruwelijke wijze vermoordt?

We hebben het misschien al een aantal keer gezien, maar films die zich afspelen in een voortdurende tijdslus zijn en blijven altijd interessant. Denk zo maar aan de Netflix Original Arq (2016) en de topblockbuster Edge of Tomorrow (2015). Ook Happy Death Day  is een erg leuke horrorfilm, alleen al omdat de film eens iets anders doet dan we gewoon zijn. Bovendien is het ook geweldig dat de prent een echte slasherfilm is. Het doet je denken aan The Collector (2009), terwijl het tegelijk ook allemaal anders is. Happy Death Day brengt trouwens ook een leuk verhaal. Het is niet alleen een film over het oplossen van je eigen moord, maar ook over jezelf leren kennen en steeds weer kansen krijgen om alles recht te zetten. En dat maakt de film beter dan de doorsnee horror-rommel.

Het verhaal is dus leuk, al begint het allemaal wat twijfelachtig. Wat wel opvalt aan het begin van de film, is de aangename verschijning die Jessica Rothe heet. De actrice, die de rol van Tree ongelooflijk leuk en geloofwaardig brengt, weet je helemaal in de film te trekken. Ze doet het ongelooflijk goed en stopt er hier en daar zelfs een komische noot in. Maar ook Israel Broussard, Ruby Modine en Charles Aitken doen het heel goed. Wat wel jammer is, is dat – los van Tree – alle personages redelijk leeg zijn. Voor een film als Happy Death Day is dat misschien niet erg belangrijk, maar het maakt de film zelf wel wat oppervlakkig. Gelukkig zorgt regisseur Christopher Landon – de man achter het plezierige Scouts Guide tot he Zombie Apocalypse (2015) – voor een degelijke regie.

Happy Death Day is helemaal niet de beste film die je ooit zag. Verwacht je niet aan een film die je echt iets bijbrengt, maar wel aan gemakkelijk te verteren cinema die je van het begin tot het einde entertaint. De prent komt traag op gang, maar dankzij het leuke acteerwerk van Jessica Roth wordt je na verloop van tijd helemaal in het hele gebeuren opgenomen. Ook de rest van de cast zorgt voor aangename performances. Als je daarbovenop ook nog eens de goede regie van Landon kan aanschouwen, moet je eigenlijk niet meer vertellen. Happy Death Day is heerlijke cinema als je eens een avondje niet weet wat doen. De film van Universal Pictures ligt vanaf 21 februari 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Hou jij wel van slasherfilms zoals The Collector (2009) en wordt je helemaal enthousiasr bij een film als Happy Death Day? Of spreekt het je allemaal niet aan? Laat weten wat jij van de film denkt door hier onder een reactie te plaatsen.