Review – The Limehouse Golem (2017)

Regie: Juan Carlos Medina
Cast: Bill Nighy, Douglas Booth, Olivia Cooke, Sam Reid, María Valverde & Daniel Mays
Genre: Mysterie, thriller, horror
Distributeur: The Searchers
Releasedatum DVD: 30 januari 2018, verdeeld door Remain in Light

Cinefielen zijn vast en zeker aangetrokken door sciencefictionfilms. Maar ook als prenten zich in een ver of minder ver verleden afspelen, lokt dat heel wat nieuwsgierigen. Een film als It: Chapter One (2017), die volledig plaatsvond in de jaren ’80, was één van de grootste hits in 2017. Maar ook Dunkirk, Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge en The Zookeeper’s Wife zijn titels die je je vast nog herinnert. Jammer genoeg verschijnt niet elke historisch getinte film in onze zalen. Dat was bijvoorbeeld het geval met The Limehouse Golem, een interessant ogende prent over een reeks moorden in Londen. Maar is er een reden waarom de film niet in de zalen verscheen? Laat ons dat eens rustig ontdekken.

In The Limehouse Golem volgen we het onderzoek van inspecteur John Kildare. Wanneer Limehouse, een wijk in Londen, wordt opgeschrikt door een aantal brutale en gruwelijke moorden, wordt Kildare door Schotland Yard aangeduid om de misdaden op te lossen. Samen met agent George begint hij zich dieper en dieper in te werken en al gauw begrijpt hij dat de moorden samenhangen met het proces van Lizzie Cree, een geliefde actrice in Londen die haar echtgenoot vergiftigd zou hebben. Terwijl Kildare probeert om zowel de moorden op te lossen als Lizzie te redden, wringt hij zich telkens weer in allerlei bochten. Maar zal het de man wel lukken om beide zaken op te lossen? Of is er eigenlijk meer aan de hand?

The Limehouse Golem is een film die gebaseerd is op het quasi gelijknamige boek van Peter Ackroyd. En dat voel je eigenlijk doorheen het hele verhaal erg goed. De prent is immers niet zo eenvoudig als het aanvankelijk lijkt, aangezien The Limehouse Golem veel meer vertelt dat alleen het verhaal van een detective die een reeks moorden moet oplossen. Scenariste Jane Goldman, die eerder al The Woman in Black (2012) en Stardust (2007) voor het grote scherm schreef, brengt een prent die enorm gelaagd is en die tal van plottwists op een goede en geloofwaardige manier naar het scherm tovert. The Limehouse Golem is een boeiende vertelling die van A tot Z boeit en entertaint én die je nooit verveelt.

Dat komt wellicht ook door de verschillende interessante personages. The Limehouse Golem is immers gevuld met vele personages die stuk voor stuk goed zijn uitgewerkt. Als toeschouwer volg je detective Kildare van heel dichtbij, dus het is essentieel dat zijn persoon geloofwaardig is. En dat is zeker het geval. Je ziet de emotionele detective doorheen de film een heel mooie ontwikkeling doormaken, dus het is erg gemakkelijk om je als kijker met hem te vereenzelvigen. En dat de rol dan ook nog eens perfect naar het scherm wordt gebracht door de sympathieke Bill Nighy maakt het er alleen nog beter op. Maar ook Lizzie, Leno en George zijn leuke personages. Zij worden vertolkt door respectievelijk Olivia Cooke, Douglas Booth en Daniel Mays, die allen geweldige performances neerzetten.

The Limehouse Golem had eigenlijk een tijdje terug moeten uitkomen in de Belgische zalen, want de prent is zo interessant, entertainend én goed vertolkt. Bovendien zorgt regisseur Juan Carlos Medina, een redelijk nieuwe naam in Hollywood, voor een visueel aangename film. De prent heeft alles om een hit te zijn en het is dan ook jammer dat slechts een handvol mensen kennis zullen maken met de moordenaar van Limehouse. Twijfel dus niet en zorg ervoor dat je deze leuke film niet mist. The Limehouse Golem wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 30 januari 2018 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Had jij ooit al van The Limehouse Golem gehoord? Ben jij na het lezen van deze recensie enthousiast of net helemaal niet? Ga jij de film op DVD bekijken? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.