Review – Braven (2018)

Regie: Lin Oeding
Cast: Jason Momoa, Stephen Lang, Brendan Fletcher, Garret Dillahunt, Jill Wagner & Sasha Rossof
Genre: Actie, drama
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 8 maart 2018

In een nog niet zo ver verleden kenden we hem als Khal Drogo uit de geweldige fantasyreeks Game of Thrones en sinds kort is hij ook Aquaman in het DCEU. Inderdaad, juist geraden: het gaat over acteur Jason Momoa. Terwijl de acteur zich ook nog aan het focussen is op zijn Netflix-reeks Frontier, heeft de man toch ook nog tijd om te schitteren in kleinere films. Zo bracht distributeur Source 1 Media een tijdje geleden de interessant ogende actiefilm Braven uit. De film verscheen bij ons niet in de zalen en vaak wil dat al iets zeggen over de kwaliteit. Is Braven de moeite waard of verdoe je je tijd ermee? Hoog tijd om dat eens te bekijken.

In Braven maken we kennis met Joe Braven, een gelukkige man die een vreedzaam leven leidt in het oosten van Canada. Hij heeft de perfecte job en het perfecte gezin, maar er is één ding dat niet goed loopt: Joe’s vader is erg achteruit aan het gaan. Daarom besluit hij om samen met hem een tijdje te gaan overnachten in een blokhut, midden in het bos. Maar wanneer de twee daar aankomen en een gigantische zak vol drugs vinden, beseft Joe hoe laat het is. Ze moeten ervoor zorgen dat ze van de drugs af kunnen geraken nog voor de eigenaars terugkomen. Maar dat blijkt al snel te laat. Joe en zijn vader belanden in een spannende strijd op leven en dood.

Braven is een bijzonder eenvoudige film, op het eerste gezicht althans. Je denkt immers bij aanvang dat het een klassieke en voorspelbare actiethriller is die helemaal niets vernieuwends brengt. Maar… dat is niet helemaal waar. Braven vertelt naast dat verhaal over drugs en moorden ook een klein en gevoelig verhaal over Joe die moet omgaan met de achteruitgang van zijn vader. De relatie tussen de twee wordt met momenten heel mooi blootgelegd en daardoor kan Braven zich meer dan eens onderscheiden van de klassieke low budget actiefilm. Het is wel jammer dat de prent haar kwaliteit niet vaker toont, maar natuurlijk moet de kijker ook geëntertaind worden. En ook dat doet Braven helemaal goed.

Als een film ook een dramatisch verhaal op een degelijke manier wil brengen, dan is het uiteraard wel van belang dat er voldoende aandacht is voor de personage. En dat is er ook. Joe Braven is een geloofwaardige en niet ingewikkeld vaderfiguur die als een Rambo voor zijn gezin wil strijden. Dat is mooi om zien. Maar eigenlijk is het vooral Jason Momoa die het zo geloofwaardig maakt. De rol is hem op het lijf geschreven en dat komt Braven alleen maar ten goede. Maar ook vaderlief Linden is eigenlijk een mooi personage, ook al zegt de man niet veel. Niemand minder dan Stephen Lang zorgt ervoor dat Joe’s vader goed tot zijn recht komt. Verder zien we in deze film ook nog Brendan Fletcher, Garret Dillahunt, Jill Wagner en Sasha Rossof.

Distributeur Source 1 Media heeft eerder al een paar kwaliteitsvolle titels uitgebracht en voegt daar nu dit erg overtuigende Braven aan toe. De film is goed van het begin tot het einde en weet actie perfect te vermengen met het kleine dramatische verhaal. Regisseur Lin Oeding presenteert een stijlvolle, spannende en met momenten rakende film die echt de moeite waard is. En door het acteerwerk van Jason Momoa en Stephen Lang wordt het allemaal nog beter. Laat je dus niet misleiden door het feit dat de film niet in de bioscoop te zien was. Braven ligt sinds 8 maart 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu en laat je helemaal overtuigen!

Wat denk jij van Braven? Had jij ooit al over de film gehoord of niet? Ben je van plan om de actieprent na het lezen van onze recensie een kans te geven? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.