Review – Jigsaw (2017)

Regie: Michael Spierig & Peter Spierig
Cast: Matt Passmore, Hannah Emily Anderson, Callum Reith Rennie, Laura Vandervoort & Paul Braunstein
Genre: Horror, criminaliteit, thriller
Releasedatum bioscoop: 1 november 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 1 maart 2017

De laatste jaren kregen we van grote filmstudio’s heel wat horrorfranchises naar ons hoofd gesmeten. Terwijl velen onder ons nog steeds in de ban zijn van het uitstekende The Conjuring (2013) en alle vervolgen en spin-offs, zijn er ook veel fans die bijna bezwijken als ze voelen dat er een nieuwe Insidious-film in de zalen gaat verschijnen. En dan heb je natuurlijk ook nog Sinister en alle films die volgen op The Purge (2013). Maar er is één horrorfranchise die al veel langer meegaat dan alle andere: Saw. In 2017 konden de Belgische fans van de filmreeks genieten van Jigsaw, een nieuw hoofdstuk in de enge horrorreeks. Nu de film ook op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken ligt, lijkt het ons hoog tijd om eens te bekijken of die film wel de moeite waard is.

In Jigsaw volgen we de gedreven detective Halloran en zijn team van onderzoekers. Wanneer een volledig verminkt lijk teruggevonden wordt bij een brug, wijst het onderzoek uit dat de moord is gepleegd door de gevreesde John Kramer. Maar dat is onmogelijk, aangezien de Jigsaw-moordenaar tien jaar geleden is overleden. Terwijl alle media naar antwoorden zoeken, duiken er in de stad nieuwe lijken op en begint iedereen in het team van Halloran elkaar te verdenken. Want kan het echt dat Kramer terug is? Of is het gewoon een ‘copycat’ die Kramers modus operandi volgt? Hoe dichter iedereen bij de waarheid komt, hoe gevaarlijker het allemaal wordt.

Wie bekend is met de Saw-franchise weet ook dat de films ongelooflijk bloederig zijn. En dat is ook in Jigsaw weer het geval. Verwacht je aan messen, cirkelzagen, snijdende draden en allerhande andere inventieve manieren om mensen te vermoorden. Dat is zeker spannend en plezierig om te zien, maar de film vergeet eigenlijk echt een verhaal te vertellen. De rode draad van een detective die een reeks moorden moet onderzoeken valt vaak weg en dat is waarschijnlijk ook echt de bedoeling. Maar daardoor is Jigsaw eigenlijk helemaal geen uitgebalanceerde film. Bovendien schuwt de film de clichés ook echt niet. Het is allemaal net iets te voorspelbaar en dat is echt wel jammer.

Het is ook echt geen verrassing dat de personages in Jigsaw niet bepaald sterk zijn. De focus ligt immers steeds op het goed in beeld brengen van alle horror, waardoor er weinig aandacht gaat naar de verschillende karakters. Halloran is een typische detective die zich volledig in zijn job stort en ook Logan, de lijkschouwer, is een leeg personage. Hoewel de film dat echt wel van je verwacht, is het onmogelijk om de personages echt van dichtbij te volgen. Gelukkig is het acteerwerk in deze Saw-aflevering wel in orde. Vooral Matt Passmore komt goed over als Logan. Maar ook Hannah Emily Anderson, Callum Reith Rennie, Laura Vandervoort en Paul Braunstein zetten degelijke acteerprestaties neer.

Een echt meesterwerk kan je Jigsaw maar moeilijk noemen. Maar dat was wellicht ook helemaal niet de bedoeling van de makers. Regisseurs Michael en Peter Spierig brengen een makkelijk te verteren, spannende maar vooral voorspelbare horrorfilm die eigenlijk nooit echt eng is. Jigsaw is ook geen slechte horrorfilm, want het is allemaal wel behoorlijk stijlvol. Alleen mis je een goed verhaal en sterke personages, waardoor er voortdurend een grote afstand is tussen de kijker en de film. Jigsaw is de moeite waard voor fans van de reeks, maar misschien niet voor iedereen. De film wordt verdeeld door Belga Films en ligt 1 maart 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij een trouwe fan van de Saw-films en keek je uit naar de nieuwe film? Heb jij Jigsaw al in de bioscoop gezien of wachtte je op de DVD of Blu-Ray? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.