Review – Stratton (2017)

Regie: Simon West
Cast: Dominic Cooper, Austin Stowell, Gemma Chan, Connie Nielsen & Tom Felton
Genre: Actie, thriller
Distributeur: Entertainment One
Releasedatum DVD: 28 februari 2018

Wie denkt aan imposante actiethrillers die écht goed zijn, haalt wellicht meteen  James Bond en Jason Bourne in het hoofd. Die films zijn immers écht goed en slagen er ook in om telkens weer indruk te maken. Veel filmstudio’s en regisseurs proberen mee te surfen op het succes van beide heren en soms lukt dat ook. Denk bijvoorbeeld maar aan de twee heerlijke afleveringen van John Wick waar Hollywood ons al op trakteerde. Maar zoals je wellicht zelf al kon bedenken, zijn er ook tal van films die helemaal niet zo sterk zijn. Een tijdje terug bracht Entertainment One Stratton, een interessant ogende actiethriller, meteen uit op DVD. Verklapt dat al iets over de kwaliteit of valt het allemaal nog mee?

In Stratton leren we over de megageheime militaire organisatie SBS, de ‘Special Boat Services.’ Na de Tweede Wereldoorlog sloegen het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten de handen in elkaar en ontstond een nieuwe dienst. Één van de beste agenten binnen de SBS is John Stratton. Wanneer hij met  zijn goede vriend Marty een gevaarlijk biochemisch wapen uit een Iraans lab moet zien te bemachtigen, loopt het helemaal mis en sterft Marty. Stratton is ervan overtuigd dat de terroristen die Marty doodschoten wisten van de operatie en dus zit er een mol binnen SBS en de MI6. Samen met zijn team van uitstekende agenten begint Stratton een onderzoek en probeert hij een internationale cel van terroristen op te rollen.

Terroristen, een agent die wraak wil nemen, biochemische aanvallen en een beetje rond de wereld reizen… dat is wat je mag verwachten bij Stratton. Met een spannende en goed in beeld gebrachte openingsscene trapt regisseur Simon West zijn film af, maar je enthousiasme is al snel ongelooflijk ver zoek. Het verhaal dat West brengt is eentonig, ongelooflijk voorspelbaar en vooral weinig samenhangend. Doordat er zo weinig interessante zijsprongetjes zijn, vertrekt je interesse ook gewoon op reis. Stratton is een film die beter voor altijd in de diepvries was blijven liggen, want ook de speciale effecten en cameravoering zijn slecht verteerbaar. Zonde, maar het was te voorspellen.

Je voelde het wellicht al aankomen, maar ook de personages zijn in deze dwaze en lege actiethriller verre van interessant. Van John Stratton, het personage dat de film zou moeten dragen, kom je eigenlijk gewoon niets te weten. Zijn leven is wellicht net hetzelfde als de rest van de film: leger dan een brik melk waar de inhoud al weken van zoek is. Gelukkig wordt de rol nog degelijk naar het scherm gebracht door Dominic Cooper en is het allemaal nog wel een beetje doenbaar. Maar ook de overige personages zijn lege omhulsels die niets te vertellen hebben. Door het nog ietwat prettige acteerwerk van onder andere Austin Stowell, Gemma Chan, Connie Nielsen en Tom Felton is er nog ietwat entertainment, maar het blijft allemaal heel erg stom.

Als je zoekt naar een goede, spannende én interessante actiefilm, dan moet je helemaal niet bij deze Stratton zijn. De film begint misschien wel fijn, maar gaat vervolgens helemaal in de mist. Het verhaal is saai en de personages zijn oninteressant, waardoor je maar moeilijk kan wakker blijven bij het bekijken van de film. Simon West, die in 2001 Lara Croft: Tomb Raider presenteerde, had zich beter nooit bezig gehouden met deze vreselijke actiefilm. Ben je toch nog een klein beetje geïnteresseerd? Je vindt de film met Dominic Cooper en Connie Nielsen sinds 28 februari 2018 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij ooit al van Stratton gehoord of spreekt de film je ergens wel aan? Of ben je na het lezen van onze recensie alleen maar kritischer? Ga je de DVD in huis halen? Laat het weten door hier onder te reageren.