Review – Murder on the Orient Express (2017)

Regie: Kenneth Branagh
Cast: Kenneth Branagh, Johnny Depp, Judi Dench, Daisy Ridley, Willem Dafoe & Pénelope Cruz
Genre: Criminaliteit, drama, mysterie
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum bioscoop: 6 december 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 4 april 2018

Het komt niet veel voor, maar nu en dan worden er wel blockbusterfilms gemaakt die gaan over een Belg of over een gebeurtenis die zich in België afspeelde. Je zal je wellicht nog wel In Bruges (2008) herinneren, de spannende misdaadkomedie met Colin Farrel. Maar ook de nieuwe Tarzan-film van David Yates ging onder andere over de Belgische koloniale tijd. In 2017 was er ook een grote film die ging over een heel erg bekend Belgisch personage: Hercule Poirot. En hoewel je weet dat het allemaal fictie is, voel je je als Belg toch voortdurend aangesproken. Inderdaad, het gaat over Murder on the Orient Express, de spannende film van en met Kenneth Branagh.

In Murder on the Orient Express volgen we dus het doen en laten van Hercule Poirot, de wereldberoemde Belgische detective die de ene mysterieuze zaak na de andere weet op te lossen. Wanneer Poirot alweer een zaak ontrafeld heeft, besluit hij om eindelijk met vakantie te gaan en neemt hij vanuit Istanbul de Orient Express terug richting West-Europa. Midden in de bergen slaat echter het noodlot toe: de fameuze trein ontspoort. Niet veel later ontdekt Poirot samen met Bouc, de directeur van de trein, dat één van de passagiers vermoord is. Poirot begint de zaak meteen te onderzoeken, want de moordenaar zit immers nog op de trein. Maar zal het de briljante detective ook lukken om deze ingewikkelde zaak op te lossen?

Mysterie, moord, spanning… het zijn allemaal kenmerken die je gerust op Murder on the Orient Express mag plakken. Met een heerlijke, spannende en vooral sfeervolle openingsscène zorgt regisseur-acteur Kenneth Branagh er voor dat je meteen helemaal geboeid bent. Maar dan valt de film een beetje te hard stil. Doordat er zo veel interessante personages zijn, is het natuurlijk essentieel dat de ze ook eerst voorgesteld worden. Dat gaat jammer genoeg ten koste van het tempo, waardoor je het eerste half uur eigenlijk maar matig geïnteresseerd naar het scherm staart. Gelukkig herpakt de film zich volledig en bouwt de spanning naar het einde toe heerlijk op. Murder on the Orient Express is geen foutloze film, maar blijft hoe dan ook echt de moeite waard.

Aandacht voor de personages is er dus meer dan genoeg. Dat mag dan wel ten koste gaan van het tempo in het verhaal, het zorgt er wel voor dat je met iedereen voeling hebt. Hercule Poirot is een heerlijk personage en wordt bovendien uitstekend vertolkt door Kenneth Branagh zelf. Maar ook alle andere karakters zijn echt leuk: Mr. Richett, Bouc, MacQueen, Masterman, Mary en Prinses Dragomiroff… het zijn stuk voor stuk personages die verre van leeg zijn. Maar het aanbod aan hoofdpersonages is veel te groot en daardoor kan de film nooit ieder personage even goed belichten. Zonde, maar dat ben je al gauw vergeten door het heerlijke acteerwerk van iedereen in de film. Johnny Depp, Judi Dench, Willem Dafoe, Daisey Ridley, Olivia Colman enzovoort… Murder on the Orient Express barst van de uitstekende acteurs.

Murder on the Orient Express… Eigenlijk is het gewoon al een must see omwille van de uitstekende cast. De crème de la crème van Hollywood zorgt ervoor dat je echt kan genieten. Kenneth Branagh is uitstekend als Hercule Poirot en zorgt er ook voor als regisseur dat de film visueel echt prikkelt. Het verhaal is verre van foutloos, maar de film legt wel een uitstekende basis voor een heuse filmfranchise. Intussen heeft Fox al aangekondigd dat Branagh terugkeert voor een vervolg en dat is vast en zeker een uitstekend idee. Murder on the Orient Express is dus absoluut de moeite waard. De film van Twentieth Century ligt vanaf 4 april 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de mooie trailer nu.

Heb jij Murder on the Orient Express al in de bioscoop gezien? Wat vond jij van deze nieuwe bioscoopfilm gebaseerd op het bekende verhaal van Agatha Christie? Laat het ons nu weten door hier onder te reageren.