Review – The Secret Man (2017)

Regie: Peter Landesman
Cast: Liam Neeson, Diane Lane, Marton Csokas, Josh Lucas, Michael C. Hall & Tom Sizemore
Genre: Biografie, historisch drama
Distributeur: The Searchers
Releasedatum DVD: 13 maart 2017, verdeeld door Remain in Light

Liam Neeson is een acteur die al heel wat jaren meegaat. Terwijl de iets jongere cinefielen de acteur vooral kennen van zijn rol uit Taken (2008) en de sequels, zijn er ook tal van mensen die eerder denken aan Schindler’s List (1993) als ze het vriendelijke gezicht van de man zien. De laatste jaren schittert Neeson echter vooral in middelmatige actiethrillers en dat is zonde. De acteur heeft immers al bewezen dat hij veel meer kan dan enkel ‘een pak slaag geven.’ Een aantal weken terug bracht filmdistributeur Remain in Light het historische drama The Secret Man uit op DVD, een film waarin Neeson wat meer van zijn dramatische kant kan tonen. De prent verscheen niet in de bioscoop, maar is daar eigenlijk wel een reden voor?

In The Secret Man keren we een stukje terug in de tijd en maken we kennis met Mark Felt, de onderdirecteur van de FBI. Wanneer in 1972 de directeur van de dienst plots wordt vervangen in het midden van de herverkiezingscampagne van Nixon, voelt de pientere Felt meteen dat er iets aan de hand is. Niet veel later worden er vijf mannen gearresteerd in het Watergate-gebouw, waar het hoofdkwartier van de Democratische Partij gehuisvest is. Felt, de meest gedreven agent die de FBI ooit kende, wil meteen een onderzoek opstarten. Maar dat blijkt geen evidentie, want al snel merkt de man dat hij fel wordt tegengewerkt door de directeur én het Witte Huis. Samen met zijn team zet Felt toch door en probeert hij om de hele affaire bloot te leggen, ook al kan dat de Verenigde Staten ernstige schade toebrengen. Maar zal het hem ook echt lukken?

The Secret Man – of voluit Mark Felt: The Man Who Brought Down The White House – gaat dus over het bekende Watergateschandaal ten tijde van het presidentschap van Richard Nixon. Interessant is het allemaal zeker, want de film geeft een uitstekend beeld van wat voor duistere praktijken zich destijds in de VS hebben afgespeeld. De spanning wordt voortreffelijk opgebouwd en het verhaal gaat ook aan een erg aangenaam tempo voorbij, maar er zijn een aantal elementen die je op z’n minst problematisch kan noemen. Zo is het eerste half uur van de film een echte lofrede aan het adres van de FBI en dat kan je moeilijk erg leuk noemen. Bovendien maakt de prent soms sprongen in de tijd zonder dat even aan te kondigen, waardoor je nu en dan moeilijk kan volgen. Foutloos is The Secret Man dus niet echt.

Één ding kan je echter wel met zekerheid zeggen: regisseur Peter Landesman, die eerder met Concussion (2016) een rakend waargebeurd verhaal bracht, neemt de tijd om interessante personages naar het scherm te brengen. Mark Felt, de pientere onderdirecteur van de FBI, is echt een boeiende persoon en alleen al daarom is de film van A tot Z aangenaam om te volgen. Het helpt natuurlijk ook dat de rol van Felt uitstekend neergezet wordt door Liam Neeson. In The Secret Man toont de acteur nogmaals wat voor een klasbak hij is. Maar ook de andere personages zijn goed uitgewerkt: van Felts vrouw Aubrey tot directeur Gray… Verder kan je rekenen op even straf acteerwerk rekenen van onder andere Diane Lane, Marton Csokas, Josh Lucas en Tom Sizemore.

The Secret Man is geen perfecte film, maar brengt wel een boeiend verhaal dat je van de eerste seconde tot het allerlaatste beeld gebiologeerd naar het scherm doet staren. De stijlvolle setting en sfeer, het uitstekende acteerwerk van Neeson en de verschillende boeiende personages maken van The Secret Man zonder twijfel een aangename verrassing. Het is een kleine film die niet per se in de bioscoop had moeten verschijnen, maar die absoluut een aanrader is voor iedereen. De film is trouwens mee geproduceerd door Hollywoodtopper Ridley Scott en alleen al dat maakt alles de moeite waard. Wil jij The Secret Man ook kijken? De film wordt verdeeld door The Searchers en ligt sinds 13 maart 2018 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Vind jij alles rond het Watergateschandaal ook zo boeiend? Heb jij ooit al gehoord van The Secret Man of heb je de film al gezien? Wat vond jij ervan? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.