Review – Thelma (2017)

Regie: Joachim Trier
Cast: Eili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen & Ellen Dorrit Petersen
Genre: Drama, mysterie, fantasy
Distributeur: Imagine Film Distribution
Releasedatum bioscoop: 29 november 2017
Releasedatum DVD: 3 april 2018, verdeeld door Remain in Light

Homoseksualiteit is voor vele groepen binnen onze maatschappij jammer genoeg nog een heel erg gevoelig en vaak onbespreekbaar onderwerp. Dat is zonde, aangezien het toch nog steeds over dezelfde persoon gaat. In Hollywood zagen we al veel films waarin homoseksualiteit heel fel aan bod komt, maar ook elders in de wereld proberen filmmakers hieraan te denken. Zo bracht de fijne Noorse regisseur Joachim Trier in 2017 zijn nieuwste prent Thelma uit. De spannende film mixt drama met fantasy-elementen, maar is dat eigenlijk wel een geslaagd iets?

In Thelma maken we kennis met het gelijknamige jonge meisje. Dankzij het harde werk van haar ouders kan Thelma probleemloos studeren aan de universiteit van Oslo. Terwijl ze haar tijd verdeelt tussen studeren, ontspannen en nog studeren, valt haar oog op de mooie én interessante Anja. De twee voelen zich enorm tot elkaar aangetrokken, maar voor Thelma is dat niet zo een gemakkelijk gegeven. Zij is immers erg christelijk opgevoed en weet dat het toegeven aan  haar lusten een grote zonde is. Wanneer de jonge Noorse op een dag alweer met haar gevoelens worstelt, verdwijnt Anja plots. Zou her iets met Thelma te maken kunnen hebben? Zal Anja ooit nog terugkeren?

Als je de korte inhoud van de film leest, valt je wellicht één ding meteen op. De film barst van de interessante elementen: homoseksualiteit, christendom én zelfs fantasy. Die drie hoofdingrediënten worden uitstekend gemixt en daardoor wordt Thelma op geen enkel moment een saaie vertelling over ‘een meisje’ dat verliefd wordt op ‘een ander meisje’. Het script van Joachim Trier zit uitstekend in elkaar en maakt het verhaal bovendien erg gelaagd. De vele subtiele subplots en vooral het eigen karakter van de film maken van Thelma een erg uniek meesterwerkje. En hét topelement in deze film? Homoseksualiteit wordt voorgesteld als één of andere superkracht en die metafoor is ongelooflijk sterk. Laat je trouwens ook niet afschrikken door het feit dat de film in het Noors is, want dat vergeet je gaandeweg helemaal.

Homoseksualiteit en geloof… het zijn twee dingen die heel erg persoonlijk zijn. Het is dan ook belangrijk dat Thelma de kijker toelaat om tot in het binnenste van ieder personage te kunnen kijken. En dat is helemaal het geval. Thelma, de ouders van Thelma én Anja zijn stuk voor stuk interessante personages waarin je jezelf volledig kan inleven. Het helpt natuurlijk ook dat regisseur Trier een uitstekende cast bij elkaar wist te brengen. De rollen van Thelma en Anja worden voortreffelijk naar het scherm gebracht door respectievelijk Eili Harboe en Kaya Wilkins. Maar ook Thelma’s ouders komen bijzonder geloofwaardig over door het uitstekende acteerwerk van Henrik Rafaelsen en Ellen Dorrit Petersen.

Thelma is één grote verrassing. Het donkere, spannende en vooral heel erg geloofwaardige verhaal blijft tot op de allerlaatste seconde erg interessant. Regisseur Joachim Trier ontpopt zich tot een waar grootmeester en doet je al hunkeren naar wat zijn volgende prent gaat zijn. Hij vertelt niet alleen een uitstekend verhaal, maar zorgt er ook voor dat het visueel allemaal erg aantrekkelijk is. Thelma is een strakke en stijlvolle film, maar dat waren we natuurlijk al gewoon van de Scandinavische artiesten. Eili Harboe en Kaya Wilkins spelen de pannen van het dak in deze interessante en unieke mysteriefilm. Thelma wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 3 april 2018 – jammer genoeg enkel – op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij Thelma in de bioscoop gezien of sprak de film je van meet af aan al helemaal niet aan? Ga je de DVD in huis halen? Laat ons weten wat jij van de film denkt door hier onder te reageren.