Review – Bad Trip (2017)

Regie: Dries Vos
Cast: Jonas Van Geel, Ben Segers, Gene Bervoets, Tom Audenaert & Peter De Graef
Genre: Actie, komedie
Distributeur: Entertainment One
Releasedatum bioscoop: 6 december 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 28 maart 2018

Er wordt heel wat goed entertainmentmateriaal gemaakt in Vlaanderen. Onze uitstekende reeksen zoals Beau Séjour en Tabula Rasa gaan momenteel de hele wereld rond en binnenkort is er ook een Belgische Netflix Original in samenwerking met Één. Maar ook onze films kunnen vaak op veel internationaal lof rekenen. En wie vandaag klant is bij Telenet, kan in primetime genieten van de fantastische nieuwe reeks De Dag, geregisseerd door Gilles Coulier en Dries Vos. Die laatste bracht in 2017 ook nog een film uit: de spannende actiekomedie Bad Trip. Met namen als Jonas van Geel en Ben Segers belooft de film een regelrecht schot in de roos te worden. Maar is dat ook zo?

In Bad Trip nemen we een kijkje in het leven van Tim, een regelrechte loser die samenwoont met zijn drie beste vrienden: Kris, René en Sebastiaan. De vier maten leiden een geweldig leventje, maar niet meer voor lang. Tim moet van zijn vriendin immers ‘volwassen’ worden en gaat binnenkort alleen wonen. Maar wanneer de deur plots wordt ingetrapt door een gewelddadige Jood die vraagt naar zijn drugsgeld, belanden de vrienden in een gevaarlijk avontuur. Wat is er aan de hand? Heeft één van de vrienden alweer iets doms gedaan? Kris, Tim, Sebas en René moeten hun uiterste best doen om alles zo snel mogelijk weer in orde te krijgen.

Hoewel je een verhaal als dit ergens anders al eens gezien lijkt te hebben, wekt Bad Trip je interesse toch meteen. Maar Dries Vos kan er niet voor zorgen dat die interesse op elk moment even aangewakkerd blijft. De openingsscène is leuk en grappig, maar daarna valt het allemaal een beetje in elkaar. Het script is niet ongelooflijk sterk en dat valt heel gauw op. Maar… na zijn ongelooflijk zwakke Allemaal Familie (2017) heeft de regisseur zich wel herpakt. De film mixt humor en spanning best goed en daardoor kan je nu en dan ook echt goed lachen. Alleen is het heel jammer dat de prent het qua humor vooral moet hebben van moppen over seks. Voor de ene is dat wellicht hilarisch, terwijl dat voor de andere enorm bekrompen overkomt.

Een groot pluspunt aan deze actiekomedie is dat regisseur Dries Vos een uitstekende cast wist te strikken voor iedere rol. Jonas Van Geel, Ben Segers, Tom Audenaert en Gène Bervoets doen het uitstekend als de vier totaal verschillende vrienden. Maar ook hier is een puntje van kritiek zeker op zijn plaats. De personages die je voorgeschoteld krijgt zijn erg oppervlakkig en daardoor is het vaak erg moeilijk om je van een zulke grote afstand ten volle in de personages in te leven. Zonde, want Bad Trip had echt alles in zich om een uitstekende Vlaamse The Hangover (2009) te worden.

Bad Trip heeft heel wat problemen: het script is niet steeds even sterk en de personages missen diepgang. Maar naast deze kritiek moet je eigenlijk vooral kijken naar wat Dries Vos met zijn nieuwe film wilde doen: entertainen. En dat lukt zeker. Humor en actie zijn leuk met elkaar vermengd en daardoor is er eigenlijk voor iedereen wel iets leuks. Alleen is het jammer dat de film net te vaak over seks gaat. Jonas Van Geel, Ben Segers, Gène Bervoets en Tom Audenaert zorgen er met hun ‘plezant’ acteerwerk voor dat de kijker zich nooit verveelt. Denk dus niet al te veel na bij deze film en geef hem zeker eens een kans. Bad Trip wordt verdeeld door Entertainment One en ligt sinds 28 maart 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij ooit al van Bad Trip gehoord of ben je de film in de bioscoop gaan ontdekken? Spreken het verhaal en de personages je wel aan of net helemaal niet? Laat het ons weten door hier onder te reageren.