Review – Roman J. Israel, Esq. (2018)

Regie: Dan Gilroy
Cast: Denzel Washington, Colin Farrell, Carmen Ejogo & Amanda Warren
Genre: Drama, criminaliteit
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 23 mei 2018

Recht is niet steeds even rechtvaardig, dat is een waarheid die klopt als een bus. Tal van factoren spelen immers een rol, maar het  meest opvallende is ongetwijfeld ook de overbelasting van rechtbanken. In België valt het allemaal nog wel mee, maar in de Verenigde Staten blijkt dat het merendeel van de strafzaken gewoon niet gehoord wordt. Dat is problematisch, aangezien daardoor vele erge gevallen gewoon worden opgelost met simpele deals. Regisseur Dan Gilroy presenteerde daarom dit jaar zijn nieuwe film Roman J. Israel, Esq., een prent waarmee hij het hele juridische systeem in de VS probeert te bekritiseren. Maar is dat eigenlijk wel gelukt?

In Roman J. Israel, Esq. maken we kennis met de gelijknamige jurist en advocaat. Wanneer Romans partner door een ernstige hartaanval in het ziekenhuis belandt en diens vrouw besluit om het advocatenkantoor te sluiten, weet Roman niet wat hij moet doen. Geld, werk en sociale contacten zijn voor de man een groot probleem en daardoor geraakt hij op de dool. Toch besluit hij om een job te aanvaarden bij George Pierce, een beloftevolle en getalenteerde advocaat die tal van interessante zaken doet. Maar wanneer een zaak helemaal anders uitdraait dan Roman had kunnen denken, neemt de man een beslissing die alles verandert. Maar is het ook de beste beslissing? En wat zijn de gevaren die daar aan vasthangen?

Roman J. Israel, Esq. is één van die films die zo ongelooflijk veel proberen te vertellen, waardoor het geheel uiteindelijk zelf helemaal de draad kwijtgeraakt. De prent probeert immers het verhaal te vertellen van een sociaal onhandige advocaat die zijn weg probeert te vinden, terwijl het ook allemaal nog eens maatschappelijk relevant moet zijn. En tussen die twee overheersende elementen komt er ook nog een romantische verhaallijn piepen. Door de overkill aan interessante elementen vergeet de film effectief één van hen uit te werken en dat is wellicht ook één van de redenen waarom deze aanvankelijk beloftevolle prent in België niet in de zalen verscheen. Het is gewoon te rommelig, al kan je het nooit slecht noemen. Je verveelt je echt geen enkel moment, maar je voelt dat er dingen fout gaan.

Het titelpersonage is hoe dan ook heel erg interessant en dat maakt de prent van meet af aan zeker wel de moeite waard. Roman J. Israel probeert zichzelf los te rukken van zijn oude leven en heeft daar een groot probleem mee. Het is bijzonder mooi om te zien hoe Hollywoodtopper Denzel Washington zich volledig smijt voor deze rol, al voelt het nu en dan dat tikkeltje te gekunsteld aan. De acteur werd terecht genomineerd voor zijn prestatie, maar winst had er echt nooit ingezeten. Verder zijn ook George Pierce, sterk vertolkt door Colin Farrell, en Maya fijne personages. Die laatste wordt ook mooi gebracht door Carmen Ejogo. Het acteerwerk zit dus goed en ook op de personages valt weinig aan te merken.

Het is ergens wel terecht dat Sony Pictures besloot om dit rechtbankdrama niet in de Belgische zalen uit te brengen. Hoewel het in se allemaal interessant is, brengt regisseur Dan Gilroy een veel te verwarrende prent die zelf niet goed weet wat het nu eigenlijk wil vertellen. Dat is zonde, zeker als je weet dat Gilroy eerder Nightcrawler (2014) bracht, die uitstekende misdaadfilm met Jake Gyllenhaal. Slecht wordt het echter nooit en Roman J. Israel, Esq. is zeker de moeite waard dankzij het acteerwerk van Denzel Washington. Alleen kan je nooit echt helemaal enthousiast worden en dat is jammer. De prent van Sony Pictures ligt sinds 23 mei 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de interessante trailer nu.

Had jij al van Roman J. Israel, Esq. gehoord of is het de eerste keer dat je iets over de film leest? Denk je dat de performance van Denzel Washinton de moeite waard is of laat het je allemaal maar koud? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.