Review – Pacific Rim: Uprising (2018)

Regie: Steven S. DeKnight
Cast: John Boyega, Scott Eastwood, Cailee Spaeny, Burn Gorman, Charlie Day & Tian Jing
Genre: Actie, avontuur, sciencefiction
Releasedatum bioscoop: 21 maart 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 25 juli 2018

Hollywood is dé broeihaard geworden voor franchises. Sommige cinefielen vinden dat leuk, anderen vinden dat helemaal niet. Sinds 2010 lijken filmstudio’s alleen nog maar te focussen op sequels en reboots van bekende franchises als Star Wars, Star Trek enzovoort en het ziet er ook naar uit dat dat in de toekomst niet meteen zal veranderen. Terwijl het momenteel wachten is op een nieuwe film rond Godzilla, de verschillende vervolgen op Avatar (2009) en tal van andere reboots, sequels of remakes, was er ook dit jaar al een sequel op een bekende blockbuster: Pacific Rim: Uprising. Na lange onzekerheid over de status van de film, kwam die er uiteindelijk toch. Alleen stond topcinemamaker Guillermo del Toro deze keer niet aan het roer. Is dat te merken of helemaal niet?

Pacific Rim: Uprising speelt zich een aantal jaren later af dan de gebeurtenissen in Pacific Rim (2013). Na de heldendaad van Pentecost werd de wereld van de ondergang gered en kon de samenleving na jaren van zware oorlog eindelijk terug op adem komen. Alles is intussen bijna terug zoals voordien. Dat is ook wat Jake denkt, de zoon van de overleden oorlogsheld. Wanneer hij voor een misdaad door de politie wordt opgepakt, krijgt hij de opdracht om als Ranger te gaan helpen in een belangrijke opleidingsfaciliteit voor Jaeger-piloten in China. Maar daar blijft het niet bij, zeker als blijkt dat er een nieuw oprukkend gevaar is. Jake en Nate zullen net zoals vroeger als piloot moeten strijden om de mensheid voor de grootste ondergang denkbaar te kunnen beschermen.

Guillermo del Toro bracht in 2013 een uiterst genietbare, actievolle en vooral heel erg volwassen sciencefictionprent met Pacific Rim. Het is wellicht ook omdat die sfeer zo eigen was, dat del Toro niet altijd even positief tegenover een sequel stond. Pacific Rim: Uprising is dan ook in geen enkel opzicht echt een waardige opvolger. De prent is bijzonder kinderachtig, verre van serieus en weet ook helemaal niet dezelfde toon te evenaren als de eerste film. En qua verhaal zit het ook niet helemaal goed. Het lijkt alsof regisseur Steven S. DeKnight en zijn collega’s ergens een aantal lapjes met verhaallijnen hebben gevonden en dan maar beslist hebben die aan elkaar te naaien. Het resultaat is een verwarrende film die zelf eigenlijk niet goed weet wat het wil vertellen.

De speciale effecten en de regie zitten over de gehele lijn wel goed. Pacific Rim: Uprising is een bombastische sciencefictionprent die entertainend is voor het oog, maar daar blijft het dus bij. Ook op het vlak van personages stelt de film teleur. Jake Pentecost mag dan wel de zoon zijn van de bekende oorlogsheld die destijds door Idris Elba gespeeld werd, verder heeft het personage niet echt iets te vertellen. John Boyega, die sinds de nieuwe ­­Star Wars-films bekend staat als Finn, doet wel zijn uiterste best om een leuk personage te brengen. Ook de jonge Amara en Jakes niet zo leuke partner Nate zijn flauwe persoonlijkheden die teleurstellen. Het fijne acteerwerk van Cailee Spaeny en Scott Eastwood kan daar ook niet echt veel aan veranderen. Verder doet de cast het over het algemeen wel goed.

Na zolang in de pijplijn te hebben gezeten, viel het te verwachten dat de sequel op Guillermo del Toro’s magistrale blockbuster uit 2013 niet meteen een topper zou worden. Pacific Rim: Uprising is een veel te flauwe, kinderachtige en vooral erg overbodige sequel die slechts nauwelijks echt entertaint in z’n geheel. Gelukkig is de CGI strak, waardoor je ogen wel ietwat verwend worden. John Boyega, Scott Eastwood en Cailee Spaeny doen hun best, maar hun personages zijn veel te mager om echt leuk over te komen. Steven S. DeKnight had deze prent beter nooit voor zijn rekening genomen. Wil je Pacific Rim: Uprising toch een kans geven? De film van Universal Pictures ligt vanaf 25 juli 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Vind jij de Jaegers wel cool en was jij benieuwd naar het vervolg op Pacific Rim (2013)? Heb jij de sequel al gezien en vond je de film ook zo tegenvallen? Of viel het voor jou allemaal nog wel mee? Laat het ons weten door hier onder te reageren.