Review – The Strangers 2: Prey at Night (2018)

Regie: Johannes Roberts
Cast: Bailee Madison, Lewis Pullman, Martin Henderson & Christina Hendricks
Genre: Horror
Distributeur: The Searchers
Releasedatum bioscoop: 7 maart 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 10 juli 2018

Draai het en keer het net zoals je het wil: we leven vandaag de dag in het tijdperk van de reboots, remakes en erg late sequels. De laatste jaren werden de bioscoopzalen immers bestormd door films over bekende karakters die eerder ook al te zien waren in de bioscopen. En dan gaat het niet enkel over grote franchises als Ghostbusters of It, maar ook over kleinere films die al heel erg lang een sequel gekregen hadden moeten hebben. Een goed voorbeeld daarvan is The Strangers 2: Prey at Night. In 2018 zagen fans van The Strangers uit 2008 eindelijk de langverwachte sequel op het witte scherm verschijnen. Maar was die eigenlijk nog wel nodig? Was de sequel echt de moeite waard? Hoog tijd om dat eens even te checken.

The Strangers 2: Prey at Night neemt je mee in het leven van Mike, Cindy en hun twee kinderen. Wanneer dochter Kinsey het alweer uithangt, beslissen haar ouders om haar voor een jaar op internaat te sturen in de hoop haar wat meer discipline bij te brengen. Net voor ze vertrekt, nemen Cindy en Mike hun gezin mee naar een woonwagenpark op het platteland om nog een laatste weekendje met z’n allen door te brengen. Het zou een fantastisch weekend moeten worden, maar al gauw wordt dat verstoord door een aantal onverwachte gasten die het niet al te best met het gezin voor hebben. Wanneer blijkt dat ze te maken hebben met een stelletje zieke psychopaten die niet vies zijn van het meest gruwelijke geweld, moeten ze er alles aan doen om aan de dood te ontsnappen. Maar zal hen dat ook lukken?

Een echte slasherfilm, dat is wat je The Strangers 2:  Prey at Night gerust mag noemen. De nadruk ligt immers vanaf de allereerste seconde op de bloederige scenes en moorden. Verwacht je dus op geen enkel moment aan een intelligent verhaal, want daarvan is er geen enkel spoor. Regisseur Johannes Roberts – je kent hem misschien van 47 Meters Down (2017) – presenteert een beste lege film, maar die eigenlijk wel entertaint. De sfeer en het tempo zitten vanaf de allereerste seconde goed en daardoor verveel je je wellicht geen seconde. Alleen is het jammer dat het verhaal niet dat tikkeltje meer brengt. Want dat had de prent naar een heel ander niveau kunnen tillen.

Qua personages valt het allemaal ook nog wel mee. Ook hier hoef je geen indrukwekkend interessante persoonlijkheden te verwachten die de meest boeiende psychologische ontwikkeling doormaken. Cindy, Mike, Luke en Kinsey zijn personages die net genoeg hebben meegekregen om het boeltje staande te houden, maar meer ook niet. Het acteerwerk maakt gelukkig veel goed. Lewis Pullman en Bailee Madison overtuigen als Luke en Kinsey en zorgen ervoor dat je alles uiteindelijk wel geloofwaardig vindt. Maar ook hier is de prent een beetje te twijfelachtig en dat is zonde. The Strangers 2: Prey at Night had zo veel meer kunnen zijn…

Het is uiteindelijk maar een doorsnee horrorprentje geworden, die sequel op The Strangers (2008). De fijne sfeer en het aangename tempo zijn grote troeven voor deze film, maar verder voelen het verhaal en de personages veel te gewoontjes aan. De gore is wel cool, maar ook dat mocht echt veel straffer. Fans van slasherhorrorfilms zoals The Collector (2009) zullen zeker geëntertaind zijn en dat geldt vast ook voor andere cinefielen, maar verwacht niet dat de prent je voor lang bij zal blijven. Daarvoor is het allemaal veel te cliché. The Strangers 2: Prey at Night wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 10 juli 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de horrorprent nu.

Wat jij in 2008 een grote fan van The Strangers en wachtte jij sindsdien al op een sequel? Wat vond jij dan van The Strangers 2: Prey at Night? Heb je de film al in de bioscoop gezien of ga je de DVD of Blu-Ray kopen? Laat het ons snel weten.