Review – Escape Plan 2: Hades (2018)

Regie: Steven C. Miller
Cast: Sylvester Stallone, Dave Bautista, Curtis ’50 Cent’ Jackson, Wes Chatham & Xiaoming Huang
Genre: Actie, criminaliteit, thriller
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 3 augustus 2018

Een goede maand geleden – midden juli dus – kwam er vanuit Hollywood heel erg opvallend nieuws. Topregisseur en -producent James Gunn, die je vooral kent als vader van het hele Guardians of the Galaxy-gebeuren, werd plots ontslagen. De reden: een aantal smakeloze tweets van een tiental jaar geleden waarvoor de man zich al meer dan eens geëxcuseerd had. Dat zette bij heel wat fans kwaad bloed, maar ook binnen de cast was er één persoon die fel van leer trok. Dave Bautista, die in de franchise de rol van Drax voor zijn rekening neemt, noemde Disney een bende neo-nazis en vergeleek het bedrijf met Donald Trump. Dat zet wellicht ook zijn toekomst op het spel. Eerder dit jaar schitterde hij onder andere ook in Escape Plan 2: Hades, samen met 50 Cent en Sylvester Stallone. Is dit – net zoals vroeger terug – het soort films waarin de acteur vanaf nu steeds te zien zal zijn?

Escape Plan 2: Hades neemt ons terug mee in het leven van Ray Breslin. Sinds de ontsnapping uit de meest beveiligde gevangenis op aarde houdt Breslin zich via zijn bedrijf bezig met allerhande beveiligingstaken. Wanneer één van zijn werknemers een familielid probeert te beschermen en van de radar verdwijnt, ruikt Breslin onraad. Zou het kunnen dat er opnieuw een illegale gevangenis is waar mensen zonder reden worden opgesloten? Het duurt niet lang alvorens er nog meer mensen uit zijn omgeving verdwijnen. Al gauw wordt duidelijk dat hij en zijn team er opnieuw alles aan moeten doen om een grootscheepse ontsnappingsactie te organiseren. Alleen is het deze keer nog gevaarlijker. Zal iedereen heelhuids de uiterst geheime faciliteit kunnen buitenlopen?

De eerste Escape Plan (2013) was eigenlijk nog een behoorlijk entertainende film die tot op een zeker hoogte kwalitatief nog okay was. Een sequel wekte dan ook een matige interesse. Maar al gauw blijkt dat je die interesse beter diep onder de grond begraven had. Escape Plan 2: Hades is immers het prototype van het soort films dat eigenlijk helemaal niet weet wat het wil zijn. Het verhaal hangt met flinterdunne elementen aan elkaar en lijkt eigenlijk gewoon een lappendeken van allemaal afzonderlijke stukjes regelrechte rommel. Bovendien weet de film ook gewoon niet wat het nu wil zijn: een actieprent, een sciencefictionfilm of een thriller… alle elementen zijn wel aanwezig, maar werkelijk niks komt overtuigend over. Zonde, want het concept is op zich wel heel leuk.

Waar Escape Plan 2: Hades het vooral moeilijk mee heeft, is het brengen van interessante personages die je mee door het verhaal loodsen. Want echt iedere persoonlijkheid die je de revue ziet passeren is leger dan een bokaal waar het water al uit is. Ray Breslin is de leider in het hele gebeuren, maar veel boeiends heeft de man niet te zeggen. En ook alle anderen zijn maar flauwe omhulsels die af en toe hun mond open trekken. Een verrassing is het dan ook niet dat je maar weinig kan zeggen over het acteerwerk. Sylvester Stallone, Dave Bautista en Curtis ’50 Cent’ Jackson zijn wel allemaal aanwezig, maar daar blijft het ook maar bij. Laat ons hopen dat Bautista in het vervolg wat beter zijn rollen kiest…

Hoewel de eerste film in de franchise nog beste te genieten was, wordt al gauw duidelijk dat de tweede Escape Plan-film niet bepaald een schot in de roos is. De beginscene is ronduit nutteloos en eigenlijk geldt dat voor het hele verhaal. Er is echt geen enkel element in deze film dat echt werkt en dat is bijzonder zonde. Merk trouwens ook op dat Escape Plan 3: Devil’s Station al helemaal klaar staat om iedereen opnieuw te verbazen, in de slechte zin dan wel te verstaan. Sylvester Stallone en Dave Bautista hebben maar weinig te zeggen in deze prent en dat is echt zonde. Doe dus geen moeite om deze prent een kans te geven, want je gaat er alleen maar spijt van hebben. Escape Plan 2: Hades wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 3 augustus 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de ‘spannende’ trailer nu.

Ben jij ook zo teleurgesteld in Escape Plan 2: Hades of had je eigenlijk al helemaal niet zo veel verwacht van de film. Of vond je het eigenlijk wel meevallen? Laat het ons nu weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.