Review – LBJ (2018)

Regie: Rob Reiner
Cast: Woody Harrelson, Jennifer Jason-Leigh, Michael Stahl-David, Richard Jenkins & Bill Pullman
Genre: Biografisch drama
Releasedatum bioscoop: 7 maart 2018, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 3 augustus 2018

Je moet het je eens voorstellen: een film over één van de vorsten of eerste ministers die België heeft gekend gedurende haar bestaan tot nu toe. Het lijkt haast een totaal ondenkbaar iets, hoewel een prent over de Koningskwestie bijvoorbeeld heel erg interessant zou kunnen zijn. Hoe dan ook: in België worden zulke prenten maar amper gemaakt, terwijl er in de VS elk jaar wel een aantal films of series uitkomen rond één of andere bekende politieke figuur of president. Zo zagen we al cinemaprenten over Abraham Lincoln, JFK en andere presidenten van de VS. Een tijdje terug bracht Dutch FilmWorks in België LBJ – een film over Lyndon B. Johnson – op DVD en Blu-Ray uit. Is die president eigenlijk ook zo een interessant figuur?

LBJ gaat over het leven van de allerlaatste president in de VS die niet probeerde om een tweede ambtstermijn te regeren. Wanneer Johnson – een bekende senator uit Texas – in 1960 de verkiezingen verliest van zijn rivaal John F. Kennedy, benoemt die laatste hem totaal onverwachts tot vice-president. Kennedy denkt immers dat het slimmer is om je vijand zo dicht mogelijk bij je te houden dan op een grote afstand. Maar Johson timmert verder aan zijn politieke carrière en probeert zijn eigen zin door te voeren en hoopt nog steeds om ooit in de stoel van Kennedy te kunnen zitten. En zo geschiedt het ook: op 22 november 1963 wordt JFK brutaal doodgeschoten en wordt LBJ plots president. Maar wat nu, nu Johson zo onverwachts toch president van de VS is?

Over John F. Kennedy en zijn entourage zijn er al heel wat titels verschenen de laatste jaren, maar een prent over zijn rivaal en vice-president Lyndon B. Johson kregen we helemaal nog niet te zien. LBJ lijkt in het eerste opzicht dan ook een heel erg interessante film over een boeiende persoonlijkheid die bijzonder hard timmerde aan zijn politieke carrière. En dat is het ook tot op een zekere hoogte. Het eerste deel van de prent focust immers volledig op de persoonlijkheid van de gedreven politicus en is dan ook erg onderhoudend. Maar gaandeweg evolueert de prent naar een niet echt krachtige vertelling over verdraagzaamheid en anti-discriminatie. Goed bedoeld, maar erg straf komt het allemaal niet over en daardoor verliest de prent je aandacht gaandeweg helemaal. Het is gewoon niet goed uitgevoerd, punt aan de lijn.

Aanvankelijk is LBJ dus wel een heel erg interessante prent en ligt de focus op de personages ook heel erg goed. Je krijgt een duidelijk beeld van Lyndon B. Johson en begrijpt ook mooi wat zijn politieke drijfveren zijn. De rol van de Texaanse politicus wordt goed vertolkt door een haast onherkenbare Woody Harrelson, al voelt het nu en dan dat tikkeltje té gemaakt aan. Harrelson lijkt wel de geknipte man om de rol te vertolken maar vergeet om op iedere seconde zijn finesse te tonen. De cast wordt verder aangevuld met fijne acteurs zoals Michael Stahl-David, Richard Jenkins, Bill Pullman en Jennifer Jason Leigh. Ook zij brengen hun rol goed tot leven en brengen personages die over het algemeen best degelijk zijn uitgewerkt.

Het acteerwerk van Woody Harrelson zet eigenlijk de toon voor de hele prent. Zijn vertolking als Lyndon B. Johson is zeker degelijk, maar van echte finesse is er helemaal geen sprake. En dat kan je dus eigenlijk zeggen over de gehele prent. LBJ is geen slechte biografie die je van A tot Z verveelt, maar fantastische cinema is het ook niet. Regisseur Rob Reiner brengt een robuuste prent over de Amerikaanse politiek en de strijd om het Witte Huis die gaandeweg een krachtige vertelling over discriminatie zou moeten worden. Maar dat laatste lukt niet echt en daardoor valt LBJ uiteindelijk toch een beetje tegen. Kortom: LBJ is een matige biografische dramaprent die je gerust eens een keertje kan bekijken, maar echt straf is het allemaal niet. De prent van Dutch FilmWorks ligt sinds 3 augustus 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij bekend met de Amerikaanse presidenten en ken je Lyndon B. Johson? Wist je dat hij de fakkel overnam toen JFK in ’63 neergeschoten werd? Heb jij LBJ al gezien of was je dat helemaal niet van plan? Laat het ons weten door nu te reageren.