Review – Death Wish (2018)

Regie: Eli Roth
Cast: Bruce Willis, Vincent D’Onofrio, Elisabeth Shue, Camila Morrone & Dean Norris
Genre: Actie, criminaliteit, drama
Releasedatum bioscoop: 9 mei 2018, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 14 september 2018

Of je er nu tegen bent of niet, één ding kan je vandaag over de filmwereld niet meer ontkennen: we leven in het decennium van de remakes en erg late sequel-reboots. Hollywood lijkt de originaliteit helemaal verloren te hebben en investeert de laatste jaren nagenoeg enkel nog in vaste waarden waarvan al op voorhand geweten is dat de kassa fel zal rinkelen. Een film die in 2018 ook een remake kreeg, is Death Wish. De actievolle misdaadprent uit 1974 met Charles Bronson kreeg een nieuw jasje en deze keer is het niemand minder dan Bruce Willis die in de rol van Paul Kersey kruipt. Maar had de prent eigenlijk wel een remake nodig? En is die remake eigenlijk wel de moeite waard? Hoog tijd om dat te ontdekken.

In Death Wish nemen we een kijkje in het leven van Paul Kersey, een arts en chirurg die werkt in één van de drukste ziekenhuizen van Chicago. Iedere dag opnieuw heeft hij de handen vol met slachtoffers van brutale schietincidenten die vechten om hun leven. Chicago is immers één van de meest gewelddadige steden in de VS. Wanneer op een avond het noodlot toeslaat en Paul het helemaal heeft gehad met de gewelddadige wijken in de stad, besluit hij om het heft in eigen handen te nemen. Wachten op de politie heeft immers geen zin, dus Paul leert zelf schieten en ontpopt zich tot een ware Magere Hein in de hoop de misdadigers te vinden die zijn leven voor goed hebben veranderd. Maar zal hem dat ook lukken?

Op zich begint het allemaal nog heel fijn. Niet dat je bij het begin denkt dat Death Wish echt hoogstaande cinema wordt, maar toch: het voelt zeker allemaal niet zo slecht aan. Maar gaandeweg begin je door te hebben dat deze misdaadprent niet meer is dan een lege vertelling over een wraakzuchtige dokter die alles uit de kast haalt om een vreselijk onrecht ongedaan te maken. Dat is zeker wel entertainend, maar daar stopt het dan ook. De prent wordt op geen enkel moment inhoudelijk echt interessant en eigenlijk zijn de actiescenes ook helemaal niet zo indrukwekkend. Regisseur Eli Roth presenteert een doldwaze actieprent zoals je er al miljoenen hebt gezien en dat is meer dan jammer.

Ook qua personages weet Death Wish niet echt indruk te maken. De focus ligt uiteraard volledig op Paul Kersey, een dokter die nagenoeg alles in zijn leven heeft verloren. Dat hij door het lange wachten op de politie uiteindelijk zijn geduld kwijtgeraakt, is logisch en je begrijpt dat ook helemaal, maar verder wordt er eigenlijk niets met het personage gedaan. Bruce Willis speelt de rol zoals hij iedere rol brengt: degelijk, maar zonder finesse. Ook Vincent D’Onofrio acteert goed, maar zijn personage is nog leger dan een aflevering van Familie op VTM. Verder passeren ook nog Elisabeth Shue en Camila Morrone in al even vergeetbare rollen de revue.

Death Wish is een magere misdaadprent over een dokter die de controle over zijn leven helemaal kwijt is. Beginnen doet de prent nog op een leuke manier, maar al gauw tuimelt Eli Roth in de typische clichés en wordt de film dus bijzonder voorspelbaar. De actiescenes zijn nogal slordig en ook de personage-opbouw is niet zo sterk. Bruce Willis, Vincent D’Onofrio en Camila Morrone zorgen wel voor degelijk acteerwerk, maar door de grote leegte van hun personages blijft je op het einde van de rit gewoon niets bij. Death Wish is een entertainende film om eens een keertje te bekijken als je niets anders te doen hebt, maar daar blijft het bij. De prent van Dutch FilmWorks ligt sinds 14 september 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij de versie van Death Wish uit 1974 gezien en met deze remake vergeleken? Wat vond jij ervan? Vond jij deze versie ook zo zwakjes of vind je dat Eli Roth het wel goed heeft gedaan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.