Review – Sharp Objects: Seizoen 1 (2018)

Cast: Amy Adams, Eliza Scanlen, Patricia Roberts, Chris Messina, Matt Craven & Henry Czerny
Genre: Criminaliteit, thriller, drama
Originele zender: HBO
Belgische zender: Telenet Play & Play More
Distributeur: Warner Bros.
Releasedatum DVD: 28 november 2018

Het lijkt er op dat televisieseries steeds beter worden. Meer en meer beginnen televisiestudio’s zich te begeven op hetzelfde niveau als goede films die we vandaag de dag in de bioscoop zien. Het is immers ook geen verassing dat Netflix franchises als The Last Airbender en The Witcher maar al te graag wil omtoveren tot succesvolle en langlopende televisiereeksen, zeker nu de meest succesvolle reeks van het moment, Game of Thrones, bijna afloopt. HBO, het huis van die laatste reeks, komt immers ook elk jaar met tal van interessante reeksen die beter zijn dan de gemiddelde film die je in de bioscoop ziet. Vorige week bracht Warner Bros. Sharp Objects uit op DVD. De mysterieuze misdaadreeks met Amy Adams internationaal op veel lof rekenen. Maar is dat ook terecht?

Sharp Objects gaat over Wind Gap, een afgelegen klein dorpje in de krochten van Missouri. Wanneer de jonge journaliste Camille de opdracht krijgt om er een dubbele moord te gaan onderzoeken, wil ze dat eigenlijk helemaal niet. Ze is immers zelfs opgegroeid in het dorpje vol haat en wil geenszins haar familie terugzien. Toch besluit ze te gaan om het verhaal te vertellen van de families van de brutaal vermoorde meisjes. Terwijl eigenlijk niemand het antwoord weet op de vragen die ze stelt, wordt Camille geconfronteerd met een gigantisch trauma uit haar verleden. Ze moet zich opnieuw integreren in haar eigen familie en dat is geen gemakkelijke taak, zeker als er steeds meer geheimen naar boven komen. Zal Camille uiteindelijk een artikel kunnen schrijven en haar verleden kunnen omarmen?

Dat deze reeks wereldwijd met heuse lofredes werd beloond, is eigenlijk niet meer dan normaal. Sharp Objects is immers een heel beheerste, gelaagde, mysterieuze en vooral bijzonder spannende reeks. Het verhaal is niet eenvoudig en je moet je aandacht er voortdurend bijhouden, maar dat maakt deze reeks wel ongelooflijk goed en onderscheidt ze ook meteen van het gros dat we in het televisielandschap zien. Sharp Objects is een intelligent staaltje televisie dat elke aflevering nog straffer wordt en uiteindelijk uitmondt in een finale aflevering die je vooral de laatste seconden met open mond naar het scherm doet staren. Elk klein elementje aan deze nieuwe HBO-reeks zit helemaal op z’n plaats. Sharp Objects is gewoon fantastisch.

Eigenlijk is deze misdaadthriller vooral een interessante karakterstudie over een vrouw die haar verleden moet trotseren en de mensen eromheen. Deze belangrijke focus maakt dat de aandacht voor de personages ongelooflijk goed is. Camille, nagenoeg feilloos gebracht door de straffe Amy Adams, is een interessante persoonlijkheid met een erg bewogen verleden en dat kom je gaandeweg ook te weten. Elke aflevering opnieuw komen er geheimen aan het licht. Maar ook de andere personages zijn indrukwekkend geschreven: moeder Adora, detective Richard Willis en tot slot ook Camilles zus Amma. Vooral die laatste is een indrukwekkend en onheilspellend personage dat nog straffer wordt dankzij de fenomenale en verbluffende performance van Eliza Scanlen. Wees er maar zeker van dat we van haar nog veel gaan horen.

Sharp Objects is in elk opzicht gewoon perfect. Het verhaal over een jonge journaliste die haar verleden moet omarmen is niet alleen erg straf, het is ook gewoon entertainend en heel ‘bingewatch’-waardig. Voor je het weet heb je vier afleveringen gekeken en dat is eigenlijk helemaal niet erg. Jean-Marc Vallée regisseert alles heel strak en blijft steeds heel dicht op de personages, wat het allemaal nog sterker maakt. De performances van Amy Adams, Eliza Scanlen, Patricia Clarkson en Chris Messina zijn om je vingers bij af te likken en tillen de reeks naar een ongezien hoog niveau. Sharp Objects is dus absoluut de moeite waard en een echte must-see voor iedereen die van indrukwekkend goede reeksen houdt. De serie wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 28 november 2018 op DVD – jammer genoeg niet op Blu-Ray – in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Ben jij ook zo onder de indruk van het fantastische acteerwerk van Amy Adams en de jonge Eliza Scanlen? Vind je Sharp Objects ook zo’n unieke en fantastisch goede reeks? Laat ons weten wat jij van dit staaltje televisie denkt voor hier onder te reageren.