Review – Beast (2018)

Regie: Michael Pearce
Cast: Jessie Buckley, Johnny Flynn, Geraldine James, Trystan Gravelle & Shannon Tarbet
Genre: Drama, thriller, mysterie
Distributeur: Cherry Pickers
Releasedatum bioscoop: 20 juni 2018
Releasedatum DVD: 23 oktober 2018, verdeeld door Remain in Light

Lang niet alle films die in de Belgische zalen verschijnen zijn bij het grote publiek even bekend. En dat is vaak echt zonde, omdat er nu en dan ook echt wel pareltjes bij zitten. Neem nu bijvoorbeeld het recente The Children Act (2018), een film over moraal, mensenrechten en de keuzes die mensen moeten maken. Zulke films zijn niet alleen erg interessant, ze verrijken je leven ook gewoon. En er zijn wel meer van die films. In 2018 verscheen er zo bijvoorbeeld ook het wondermooie Britse drama Beast. Het verhaal, de trailer en de cast ogen heel interessant, maar dat betekent niet meteen dat de film de facto ook echt goed is. Sinds een aantal maanden ligt de prent ook op DVD in de winkelrekken en dat betekent dat ook wij ons licht er eens over laten schijnen. Dus: is Beast wel of niet de moeite waard?

Beast neemt ons mee naar het prachtige Engelse eiland Jersey. Daar maken we kennis met de jonge roodharige Moll, een op het eerste gezicht doodgewoon meisje. Maar daar is niets van aan: de jonge vrouw heeft een beladen verleden en haar thuissituatie is niet meteen om over naar huis te schrijven. Terwijl ze moet zorgen voor haar dementerende vader, krijgt ze het ene verwijt na het andere van haar autoritaire moeder. Gaandeweg leert ze echter Pascal kennen, een knappe blonde adonis die Molls aandacht van meet af aan weet weg te kapen en haar alles doet vergeten. Stapelverliefd valt ze ook onder zijn macht, zelfs wanneer de mysterieuze jongeman verdacht wordt van een reeks gruwelijke moorden op minderjarige meisjes. Hun liefde zal de grootste beproeving moeten doorstaan die je je maar kan inbeelden. En dat heeft een groot effect op de persoonlijkheid van de niet zo brave Moll…

Intrigerend… dat is het woord dat je eigenlijk helemaal kan plakken op deze redelijk unieke dramaprent. Het verhaal begint fantastisch goed en door de brute en onheilspellende sfeer weet je als kijker meteen waar je aan toe bent. Beast is geen prent waar je gelukkig van wordt, maar wel een bijzonder boeiende karakterstudie over twee mysterieuze persoonlijkheden die eigenlijk geweldig goed bij elkaar passen. Je kan haast niet geloven dat dit de debuutfilm is van Michael Pearce, want er zijn filmmakers die zulke kwaliteit in hun hele carrière maar amper naar het scherm kunnen brengen. Eigenlijk zit gewoon alles goed. Ook de soundtrack, die vaak erg onheilspellend overkomt, is uiterst effectief. Een talent is het zeker, die Pearce. Laten we hopen dat hij de komende decennia nog meer van deze topfilms op het scherm tovert.

Beast was maar amper zo straf geweest als de hoofdrol niet werd gespeeld door de relatief ‘nieuwe’ Jessie Buckley. De actrice toont over de hele lijn wat acteren betekent. Iedere stap die ze in de film neemt, iedere gelaatsuitdrukking en iedere dialoog met haar personage komt zo puur en echt over, dat je eigenlijk niet kan geloven dat dit gewoon een film is. Buckley is fenomenaal straf en doet je meermaals met open mond naar het scherm staren. Naast de fijne actrice zien we Johnny Flynn als de al even mysterieuze Pascal Renouf, een man waar je eigenlijk gedurende de hele prent maar weinig over te weten komt. Maar dat werkt juist heel goed. Ook Flynn verbaast je soms met zijn subtiele, straffe en vooral heel erg geloofwaardige acteerwerk. De twee vullen elkaar uitstekend aan en zorgen voor indrukwekkend vuurwerk op het scherm. En de finale van de film? Ach, die moet je zelf maar eens bekijken…

De laatste jaren zijn er heel wat filmdebuten gepasseerd die fenomenaal straf zijn. Denk bijvoorbeeld maar aan onze eigen topfilm Girl, die Lukas Dhont voor eens en voor altijd op de kaart zette als regisseur. Beast is absoluut ook zo’n topfilm. Het verhaal is goed geschreven, de personages zijn uitgewerkt tot in de verste details en visueel is de film echt om stil van te worden. Regisseur Michael Pearce toont dat hij een kracht is waarmee de komende jaren fel rekening gehouden zal moeten worden. Maar ook nieuwkomer Jessie Buckley, die eerder al te zien was als Lorna Bow in de topserie Taboo met Tom Hardy, toont wat voor een klasbak ze is. Zoals we al zeiden: nagenoeg elk element zit juist in deze film en dus is het over de hele lijn een absolute aanrader. Beast wordt verdeeld door Cherry Pickers en ligt sinds 23 oktober 2018 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de prachtige trailer nu.

Wat denk jij van deze psychologische drama-thriller? Heb je Beast al in de bioscoop gezien of had je eigenlijk nog nooit van de film gehoord? Ben je overtuigd na onze recensie of nog niet helemaal? Laat het ons weten door snel te reageren.