Review – Slender Man (2018)

Regie: Sylvain White
Cast: Joey King, Annalise Basso, Julia Goldani Telles, Jaz Sinclair & Alex Fitzalan
Genre: Horror, thriller, mysterie
Releasedatum DVD: 9 januari 2019

Is horror het nieuwe goud? Als je naar de trend van de laatste jaren kijkt, neigt het antwoord op die vraag eerder positief te zijn. Door successen als Don’t Breathe (2016), het hele Conjuring-universe en tal van andere prenten zijn filmstudio’s meer en meer fan van horrorprenten. De films zijn vaak immers ongelooflijk goedkoop en houden bijgevolg een heel beperkt risico in. Het resultaat is een ‘overload’ aan enge films en laat het meteen duidelijk zijn: ze zijn lang niet allemaal even goed. Sommige horrorprenten zijn saai, totaal niet eng en bijgevolg regelrecht tijdverlies. In 2018 bracht Sony Pictures de langverwachte horrorthriller Slender Man uit in de zalen, maar niet in de Belgische. De trailers zagen er veelbelovend uit, maar de ervaring leert ons dat die soms hard kunnen liegen.

In Slender Man volgen we het doen en laten van vier tienermeisjes: Chloe, Hallie, Katie en Wren. Wanneer ze op een donkere avond bij elkaar komen om te chillen, heeft Chloe een niet zo onschuldig idee. Zij wil de zogenaamde ‘slender man’ oproepen, een angstaanjagend figuur die over de hele wereld nu en dan verschijnt en kinderen zou ontvoeren. Niemand gelooft in zulke verhalen en dus beslissen de meisjes om de entiteit aan te spreken. Er gebeurt niets, dat is althans wat ze denken. Want wanneer niet veel later Katie verdwijnt en de andere drie vreemde dingen beginnen te zien, beseffen ze dat de ‘slender man’ niet zomaar een verhaal is. De tijd tikt en Wren is vastberaden om Katie terug te halen. Maar daarvoor moeten ze iets opofferen wat hen dierbaar is. Houdt dat wel in wat ze denken dat het is?

Waar moeten we beginnen? Slender Man is lang in productie geweest en een paar maanden voor de release bleek dat de producers van de film probeerden om hem te verkopen aan andere partijen dan Sony. Zulke geruchten zijn nooit een zegen voor een film en doen vermoeden dat de kwaliteit ervan te wensen over zou laten. Voor Slender Man klopt dat eigenlijk helemaal. Hoewel het er allemaal best nog te pruimen uitziet, is het verhaal gewoonweg saai. Niets aan de film voelt vernieuwend aan, niets voelt origineel aan en op geen enkel moment weet de prent je helemaal te boeien. Bovendien bereikt de film op geen enkel moment een echt horrorgehalte, doordat het allemaal gewoonweg veel te donker is. Nooit krijg je de ‘slender man’ fatsoenlijk te zien en dat maakt alles wat nutteloos.

Van sterke personages is er in deze prent ook echt geen sprake. Maar daar moeten we wel eerlijk in zijn: het horrorgenre is nu niet meteen het genre dat een grote focus op personages legt. Maar toch… hier is het gewoon miserabel. De vier tieners zijn leeg en maken geenszins een psychologische ontwikkeling door, waardoor je aandacht na een tiental minuutjes al andere oorden begint op te zoeken. Het acteerwerk kan daar ook niet echt veel aan veranderen. De grootste rol, die van Wren, wordt gespeeld door de bekendere Joey King. Haar performances zijn altijd hetzelfde, waardoor je maar weinig geboeid toekijkt. Maar ook Julia Goldani Telles en Jaz Sinclair zijn verre van interessante actrices. De enige die echt fijn is, is de geweldige Annalise Basso. Haar ken je wellicht van Captain Fantastic (2017) en heeft al meermaals bewezen dat ze top is. Alleen is haar rol in deze film veel te klein.

Slender Man is een slechte horrorfilm die jouw aandacht en tijd helemaal niet verdient. Het verhaal laat echt te wensen over, net zoals de personages. Aanvankelijk ziet het er allemaal nog goed uit, maar na verloop van tijd ruilt Sylvain White – vooral een televisieregisseur – kleur in voor donkere beelden, waardoor je je totaal stoort aan het gebrek aan licht. Echt eng wordt het nooit en het acteerwerk van Joey King, Jaz Sinclair en alle andere leden van de cast is niet echt geweldig. Slender Man is te cliché en gewoontjes. Er is dus met andere woorden geen enkele reden om deze film te bekijken. Wil je het toch proberen? Dat kan! De prent wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds  9 januari 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de miserabel slechte film nu.

Spreekt Slender Man jou wel aan? Heb je de film misschien thuis al gezien en vond je het allemaal wel goed? We horen dat graag, want meningen mogen verschillen. Voel je vrij om hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.