Review – Hell Fest (2018)

Regie: Gregory Plotkin
Cast: Amy Forsyth, Roby Attal, Reign Edwards, Bex Taylor-Klaus en Matt Mercurio
Genre: Horror, thriller
Releasedatum bioscoop: 31 oktober 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 1 maart 2019

De dagen worden misschien wel terug langer, maar dat betekent niet dat het weer per se ook goed wordt. Maart staat immers bekend om haar ‘maartse buiten’ en ook april brengt niet veel beters met de zogenaamde ‘aprilse grillen’. Een donkere dag of een donkere avond zijn dan ook het perfecte moment om nog eens gezellig met je beste vrienden te genieten van een geweldige horrorfilm. Samen griezelen brengt immers het beste in de mens naar boven, nietwaar? Een tijdje terug bracht Dutch FilmWorks de akelige horrorprent Hell Fest uit op DVD en Blu-Ray. De film speelde eerder ook in de Belgische zalen en werd door vele fans van het genre echt gesmaakt. Maar is dat ook terecht? Is Hell Fest wel de moeite waard of is het een doorsnee horrorprent die weinig vernieuwends brengt?

Hell Fest neemt je mee naar de Verenigde Staten, waar je kennis maakt met de mooie Nathalie. Zij wordt uitgenodigd door Brooke, één van haar beste vriendinnen, om nog eens samen uit de bol te gaan. Een kennis, de aantrekkelijke Gavin, wist immers VIP-tickets te scoren voor het angstaanjagende horrorfestival Hell Fest. Hoewel er een aantal jaren geleden een dode viel, houdt dat het groepje niet tegen om van een geweldige nacht te genieten. Eens gearriveerd beseffen ze waar ze aan begonnen zijn: dit wordt de nacht van hun leven. Maar wanneer ze na een dik uurtje achtervolgt worden door een medewerker van het park, beseffen ze dat het allemaal toch niet zo onschuldig is. Zou het kunnen dat Hell Fest ook echt een hel is?

Je moet er niet flauw om doen: qua verhaal is Hell Fest niet meteen de meest inventieve film, al zijn er tal van elementen die de film ergens toch wel een beetje verfrissend over doen komen. Zo is het echt tof om te zien dat de prent zich afspeelt tijdens een horrorfestival en dat de personages de horror ook effectief gaan opzoeken. Het spreekt voor zich dat dat allemaal minder goed afloopt dan ze hadden gepland. Toch bereikt Hell Fest nooit echt een heel hoog horrorgehalte en blijft het allemaal behoorlijk braafjes. Dat komt wellicht ook door regisseur Gregory Plotkin, die nog niet zo heel veel ervaring heeft op de regisseursstoel. Hell Fest is zeker entertainend, maar echte topcinema is het niet.

Wanneer een film een flauw verhaal heeft, is het niet verwonderlijk dat de personages ook niet al te straf zijn. Ook Hell Fest kampt met dat probleem. Natalie, Taylor, Brooke, Gavin en Asher zijn toffe persoonlijkheden om rond te zien lopen op het festival, maar nooit krijg je van hen de indruk dat het goede personages zijn. Dat komt wellicht ook doordat je nooit echt iets van hen te weten komt. Zo zijn het bijvoorbeeld allemaal studenten, maar waar ze nu net in verder studeren wordt nooit vermeld. Het acteerwerk van onder andere Amy Forsyth, Roby Attal, Reign Edwards en Matt Mercurio is wel helemaal in orde. De cast doet zijn best om het hier en daar wat op te smukken, maar echt slagen doen ze daar nooit in.

Hell Fest is een typische horrorfilm die probeert om de kijker de stuipen op het lijf te jaren, zonder daar eigenlijk ook echt in te slagen. De prent speelt zich wel af op een festival en dat maakt het ergens wel verfrissend, maar echt goed wordt het nooit. Regisseur Gregory Plotkin was eerder al verantwoordelijk voor een aflevering van de Paranormal Activity-reeks, maar weet de kijker eigenlijk op geen enkel moment echt een goede horrorervaring te geven. Het acteerwerk van Amy Forsyth en haar collega’s is zeker wel een lichtpuntje, maar door de magere personage-opbouw valt ook dat gaandeweg een beetje in duigen. Hell Fest is een toffe horrorprent voor een keertje, maar meer wordt de film nooit. De prent wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 1 maart 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Zou jij ooit echt de horror gaan opzoeken? Zou je zo’n echt horrorfestival wel zien zitten? Wat denk jij van Hell Fest? Spreekt de film je wel aan of helemaal niet? Laat het ons weten door hier onder te reageren.