Recensie – Bohemian Rhapsody (2018)

Regie: Bryan Singer
Cast: Rami Malek, Lucy Boynton, Aidan Gillen, Tom Hollander, Gwilym Lee & Ben Hardy
Genre: Biografisch drama, muziek
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum bioscoop: 31 oktober 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 27 februari 2019

Doorheen de rijke muziekgeschiedenis die de mensheid al heeft mogen kennen, zijn er tal van interessante figuren de revue gepasseerd. Denk daarbij aan Elvis Presley, David Bowie, Madonna en nog veel andere grote persoonlijkheden. Misschien wel de meest bijzondere van allemaal is de ongelooflijk getalenteerde Queen-zanger Freddie Mercury. De man was niet alleen een interessante persoonlijkheid, hij was ook een buitengewoon indrukwekkend goed zanger. In 2018 presenteerde Bryan Singer – de in opspraak gekomen regisseur in een aantal ‘me too’-zaken – zijn nieuwste prent Bohemian Rhapsody, die tijdens de recentste Oscaruitreikingen maar liefst vijf beeldjes in de wacht wist te slepen. Critici zijn echter een pak minder enthousiast over de film. Is het leven van Mercury en diens rockgroep Queen dan helemaal niet zo interessant?

Bohemian Rhapsody begint helemaal bij het begin. De geheel onbekende Freddie werkt als bagagehandelaar op de luchthaven van Londen Heathrow, maar heeft al jaren lang een echte passie voor zingen. Wanneer hij een concertje van een middelmatig groepje bijwoont en niet veel later de zanger vertrokken blijkt, stelt Freddie zich kandidaat om het over te nemen. Hij ziet het meteen heel groot en wil dolgraag een plaat opnemen, waarna de bal helemaal aan het rollen gaat. Meteen wordt Queen een gigantisch populaire band en dat over de gehele wereld. Het succes kan niet op, maar dat eist ook op persoonlijk vlak zijn tol. Freddie breekt met zijn echtgenote en dreigt ook de andere leden van de groep te laten vallen. Één ding staat echter vanaf de allereerste seconde vast: Queen is een band die niemand ooit zal kunnen vergeten…

Vijf Oscars wist Bohemian Rhapsody dus in de wacht te slepen en dat doet vermoeden dat de film absoluut een schot in de roos is. Maar eigenlijk zit je doorheen het hele gebeuren met gemengde gevoelens te kijken. Langs de ene kant voelt het allemaal wel plezierig aan en is Bohemian Rhapsody heel erg boeiend, maar tegelijk voel je aan dat de film helemaal niet zo diepgaand is. Deze Queen-biopic voelt aan als een simplistische vertelling over één van de grootste bands ter wereld en dat is heel erg jammer. Freddie Mercury en zijn kompanen moeten immers veel meer interessante momenten hebben meegemaakt dan diegene die we in de film te zien krijgen. Bryan Singer en zijn scenaristen kiezen logischerwijs voor de meest ‘blingbling’ momenten, maar dat betekent niet meteen dat het allemaal ook echt goed overkomt.

De rol van de legendarische Freddie Mercury wordt in deze film neergezet door Rami Malek, de getalenteerde acteur die in 2018 ook al te bewonderen was in Papillon. De Amerikaanse acteur doet het absoluut goed en brengt Mercury zonder twijfel terug tot leven. Het leverde hem de Oscar voor Beste acteur op en dat is eigenlijk heel opmerkelijk. De performances van Ryan Gosling en Bradley Cooper in respectievelijk First Man (2018) en A Star is Born (2018) waren immers veel indrukwekkender en diepgaander. Malek verdiende het beeldje niet, al is zijn performance echt wel in orde. De cast van Bohemian Rhapsody wordt verder aangevuld door Lucy Boynton, Aidan Gillen en Tom Hollander. Ook zij zetten hun rol meer dan goed neer.

Bohemian Rhapsody is absoluut de moeite waard voor iedereen die van Queen én cinema houdt. Bryan Singer presenteert een film die van A tot Z entertaint en dat is het allerbelangrijkste. Maar wie wat aandachtiger kijkt, merkt op dat het eigenlijk allemaal maar heel oppervlakkig is. Ook de regie en de montage – voor dat laatste won de film ook een Oscar – is niet overal even schitterend. Het is dan ook opmerkelijk dat de film op zo veel vlakken in de prijzen viel tijdens de Oscars. Rami Malek is een uitstekend acteur en vertolkt de rol van Freddie Mercury echt goed, maar ook hij verdiende geenszins een Academy Award. Hoe dan ook: Bohemian Rhapsody is een film die je gezien moet hebben, al is het gewoon om nog eens ondergedompeld te worden in het indrukwekkende repertoire van één van ’s werelds beste bands ooit. De film wordt verdeeld door Twentieth Century Fox en ligt sinds 27 februari 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de muzikale en leuke trailer nu.

Hou je van de muziek van Queen en in het bijzonder de stem van Freddie Mercury. Heb je lang uitgekeken naar deze prent en vond je het uiteindelijk ook allemaal een beetje tegenvallen? Wat vind jij van de performance van Rami Malek? Laat het ons weten door nu te reageren.