Review – Leave No Trace (2019)

Regie: Debra Granik
Cast: Thomasin Harcourt McKenzie, Ben Foster, Jeff Kober, Dana Millican & Dale Dickey
Genre: Drama
Releasedatum DVD: 21 maart 2019

De ‘kleine film’ voor de echt geïnteresseerde cinefiel geraakt vaak niet tot in de Belgische zalen. Het valt immers heel vaak voor dat een prent die eerder op filmfestivals speelde en sterk geloofd werd om tal van aspecten in onze contreien meteen een DVD- en/of Blu-Ray-release krijgt. Dat was bijvoorbeeld ook het val voor Leave No Trace, een kleine maar bijzonder interessante dramaprent van regisseur Debra Granik. De naam komt je misschien niet meteen heel bekend voor. Toch was ze in 2011 plots heel bekend door haar film Winter’s Bone, een dramatische mysterieprent met Jennifer Lawrence die voor maar liefst vier Oscars was genomineerd. De nieuwe prent van Granik doet je dus lichtjes enthousiast worden. Maar is dat ook helemaal terecht?

Will en Tom leiden een heel rustig en vooral opmerkelijk leventje. Samen met zijn dochter leeft Will in een kamp, diep in een park aan de rand van Portland. Ze hebben alles wat ze willen en leven zonder druk van ‘de maatschappij’, maar beseffen tegelijk dat wat ze doen eigenlijk volkomen illegaal is. Wanneer Tom door een toevallige voorbijganger opgemerkt wordt, duurt het niet lang alvorens de politie en medewerkers van de sociale diensten het kamp ontdekken. Tom en Will mogen niet langer in het park blijven en worden nu losgelaten op de echte wereld. Terwijl Tom haar uiterste best doet om zich aan te passen aan de nieuwe omstandigheden, blijft haar vader het er ongelooflijk moeilijk mee hebben omwille van zijn beladen verleden. De mooie vader-dochterrelatie komt onder druk te staan, zeker wanneer Will iets vreselijks meemaakt…

Een bijzondere film is Leave No Trace zonder meer, dat heb je wellicht al door aan de hand van de thematiek. Dit is geen gewone film die gemakkelijk te verteren is, maar wel een prent die de nodige inspanning vraagt. Regisseur-scenariste Debra Granik laat immers bewust bepaalde details uit haar script die je als kijker dan maar zelf moet invullen. Het resultaat is enorm straf: Granik schotelt je een rakend verhaal voor dat fantastisch klein is en blijft, met de nodige aandacht voor alle belangrijke details. Bovendien legt ze een belangrijk probleem in de VS bloot: dat van de terugkerende soldaat die kampt met allerlei traumastoornissen. Het is dan ook geen verrassing dat Leave No Trace je uiteindelijk achterlaat met een serieuze brok in je maag.

Waar deze film absoluut mee scoort, is de prachtige chemie tussen de personages. De focus ligt nagenoeg voortdurend op de interessante vader-dochterrelatie tussen Will en Tom en dat voelt uitstekend aan. De rollen zijn goed geschreven, erg gelaagd en worden met glans vertolkt door respectievelijk Thomasin Harcourt McKenzie en Ben Foster. Hun performances zijn ongelooflijk ingetogen, hetgeen perfect past bij de sfeer en het totale plaatje van de film. Toch is het vooral McKenzie die verbluft met haar acteerwerk en zichzelf dankzij deze rol met absolute zekerheid op de kaart zet in Hollywood. Debra Granik toont met deze film aan dat een verhaal niet per se entertainend moet zijn. Ook een leerrijke en rakende film kan bijzonder onderhoudend zijn.

Leave No Trace is een uitstekende, kleine en vooral heel erg pakkende dramafilm die mooi focust op de prachtige relatie tussen een vader en zijn dochter. Het feit dat natuur en dieren zulke grote elementen zijn in de prent, maakt het natuurlijk allemaal nog beter. Debra Granik presenteert een film met een uitstekend verhaal, een grote focus op de personages én twee hoofdrolspelers die je echt tot in je absolute binnenste raken. Foster en McKenzie zorgen meermaals voor vuurwerk op het scherm. Kortom: Leave No Trace is een absolute must-see, maar kan wellicht niet iedereen bekoren omwille van het trage tempo en de zware thematiek. Maar laat je daardoor zeker niet afschrikken. De film wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 21 maart 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de mooie trailer nu.

Had jij ooit al gehoord van Leave No Trace of heb je de film zelf al gekeken? Wat vond jij ervan? Wat denk jij van de tandem Foster-McKenzie? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.