Review – Becoming Astrid (2018)

Regie: Pernille Fisher Christensen
Cast: Alba August, Henrik Rafaelsen, Björn Gustafsson & Trine Dyrholm
Genre: Biografisch drama
Distributeur: September Film
Releasedatum bioscoop: 19 december 2019
Releasedatum DVD: 17 april 2019

Biopics zijn films die het waargebeurde verhaal vertellen over een belangrijke persoon in de geschiedenis. Zulke films zijn vaak broodnodig, omdat we geenszins mogen vergeten wie belangrijk is geweest en waarom. Sommige biopics zijn dan weer heel wat minder leerrijk, maar zijn daarom niet per se minder interessant. Eind 2018 kwam de kleine filmdistributeur September Film op de proppen met Becoming Astrid. De Zweedse film over Pippi Langkous-schrijfster Astrind Lindgren oogt meteen heel interessant, al was het maar omdat niemand minder dan The Rain-ster Alba August de hoofdrol voor haar rekening neemt. Is Becoming Astrid ook echt de moeite waard of valt de film over de gehele lijn eigenlijk een beetje tegen?

Becoming Astrid neemt je mee naar het Zweden van de vorige eeuw. In een klein, mooi dorpje woont de 16-jarige Astrid Ericsson. Het jonge meisje heeft een gigantische verbeelding en ziet overal wel een verhaal in. Ze schrijft graag en besluit te solliciteren bij de lokale krant als secretaresse. Ze krijgt de job meteen en wordt na een tijdje ook verliefd op de dertig jaar oudere hoofdredacteur Reinhold Blomberg. De liefde wordt meteen beantwoord, maar dat is niet zonder risico’s. Reinhold begeeft zich immers middenin een scheiding. Wanneer de puberende Astrid zwanger blijkt, stort haar wereld in elkaar. Haar ouders steunen haar niet en daarom besluit ze te bevallen in Denemarken. Astrid moet hartverscheurende keuzes maken die haar persoonlijkheid voor altijd vorm zullen geven.

Astrid Lindgren is een naam die iedereen wel kent. De verhalen van de speelse Pippi Langkous zijn immers bijzonder universeel. Het is dan ook erg interessant om meer te weten te komen over de achtergrond van de invloedrijke schrijfster. Het verhaal dat Becoming Astrid vertelt begint heel frivool en leuk, maar krijgt al gauw een dramatisch kantje wanneer de jonge Astrid – die nog een kind is – zwanger blijkt. De film toont heel mooi wat zulk een gebeurtenis met een jong meisje doet en dat raakt je van meet af aan volledig. Het feit dat je weet dat dit allemaal ook effectief echt gebeurd is, doet er nog een schepje bovenop. Regisseur Pernille Fisher Christensen is de uitstekende persoon om deze film in goede banen te leiden en legt hier en daar de nodige vrouwelijke accenten. Christensen zorgt ervoor dat de film gevoelig blijft over de hele lijn, maar weet de balans steeds in evenwicht te houden.

Deze interessante en mooi in beeld gebrachte biopic focust over de gehele lijn dus op Astrid Lindgren zelf. Het personage is bijzonder interessant en gelaagd en wordt bovendien echt indrukwekkend neergezet door Alba August. De actrice – je kent haar wellicht van de Netflix Original The Rain – imponeert met haar uiterst menselijke vertolking van het personage. Verder wordt de cast aangevuld door Henrik Rafaelsen, Björn Gustafsson en Trine Dyrholm. Ook zij vertolken uitstekende personages die ervoor zorgen dat Astrid Lindgren zelf nog beter tot haar recht komt. Becoming Astrid is een uitstekend gecaste film die je volledig doet vergeten dat dit geen groots Amerikaans drama is.

Eigenlijk kunnen we over Becoming Astrid behoorlijk kort zijn. Het boeiende drama over de jongere jaren van de al even boeiende schrijfster Astrid Lindgren is niet alleen heel erg interessant, het is ook gewoon bijzonder rakend. Het verhaal is goed geschreven en behoudt de balans tussen drama en entertainment goed. Pernille Fisher Christensen regisseert perfect en weet de kijker over de gehele lijn te boeien. Door het prachtige acteerwerk van topactrice Alba August wordt je helemaal meegezogen in dit indrukwekkende drama over één van de meest invloedrijke kinderschrijfsters die onze planeet ooit gekend heeft. Becoming Astrid is dus een niet te missen topdrama. De film wordt verdeeld door September Film en ligt sinds 17 april 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de mooie trailer nu.

Heb jij ook altijd graag de verhalen van Astrid Lindgren gelezen? Wat vond jij van Becoming Astrid? Heb je de film al gekeken of ben je dat nog van plan? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.