Review – The Possession of Hannah Grace (2019)

Regie: Diederik Van Rooijen
Cast: Shay Mitchell, Stana Katic, Grey Damon, Kirby Johnson, Nick Thune & Louis Herthum
Genre: Horror, thriller, mysterie
Releasedatum bioscoop: 2 januari 2019
Releasedatum DVD: 15 mei 2019

Het komt wel eens voor dat iemand eigenlijk helemaal niet meer zichzelf is en wel een totaal andere persoon lijkt. Soms neemt dat zulke erge proporties aan, dat de mens in kwestie zelfs angstaanjagend eng begint te doen. Doorheen de tijd werden zulke gevallen steeds beantwoord met het beroemde katholieke exorcisme, een duiveluitdrijving onder leiding van een vooraanstaand geestelijke. Sommige van die ‘medische procedures’ werden een succes, anderen liepen af in een totale catastrofe en maakten uiteindelijk nog meer slachtoffers. Het is geen wonder dat er over deze afschikwekkende thematiek al tal van horrorfilms werden gemaakt. Zo verscheen begin 2019 The Possession of Hannah Grace. De moeite waard of totale bagger?

The Possession of Hannah Grace gaat over de jonge Megan Reed. Wanneer de kersverse politieagente een dramatische fout begaat tijdens een belangrijke operatie, lijkt ze op een zijspoor te belanden. Ze wordt verslaafd aan pillen en werken ziet ze niet meer zitten. Wanneer ze van haar goede vriendin Lisa een job aangeboden krijgt, twijfelt ze niet langer. Er is echter één belangrijk iets: het is de nachtdienst in een mortuarium. Ze is er alleen, het is er donker en af en toe zijn er vreemde geluiden. Alles lijkt goed te gaan, tot ze het lijk aankrijgt van de jonge Hannah Grace. Megan voelt van meet af aan dat er iets niet pluis is en voelt zich niet meer veilig. Maar wat is er eigenlijk aan de hand? Is er iets met het pas aangekomen lijk of beeldt ze het zich allemaal maar in? Één ding is zeker: dit wordt een hele lange, gevaarlijke, donkere nacht…

Horrorfilms zijn er in alle geuren en kleuren. Zo zijn er prenten die vooral uitgaan van menselijke horror, zoals Pledge (2019), of zijn er films die veeleer spelen met het bovennatuurlijke. The Possession of Hannah Grace is een film in die laatste categorie. Wat meteen opvalt, is dat de prent er visueel behoorlijk goed uitziet. Door de donkere sfeer, de effectieve stiltes en het stijvolle ziekenhuis waarbinnen de film zich afspeelt, ben je meteen heel enthousiast. Aanvankelijk is het verhaal ook niet slecht. Na een dik kwartiertje heb je echter door dat deze donkere horrorfilm niet meer is dan een hervertelling van zoveel andere dingen die je eerder al zag. The Possession of Hannah Grace is absoluut geen regelrechte rommel, maar regisseur Dierderik Van Rooijen – je kent hem onder andere van de Nederlandse hitserie Penoza – vergeet de kijker echt iets vernieuwends te geven.

Gedurende nagenoeg de hele film volg je het doen en laten van Megan Reed, een getroubleerde politie-agente die niet weet of ze nu last heeft van waanideeën of niet. Dat is op zich allemaal wel interessant, maar er wordt veel te weinig mee gedaan. Hieraan zie je meteen dat het script van Brian Sieve niet al te sterk is. De rol van de jonge vrouw wordt wel overtuigend vertolkt door Shay Mitchell, die in haar eentje eigenlijk de film weet recht te houden. Veel andere noemenswaardige personages zijn er immers niet. De cast wordt aangevuld door Grey Damon, Kirby Johnson, Nick Thune en Louis Herthum. Ook zij doen absoluut hun best, maar passeren de revue in totaal vergeetbare personages. Alleen Stana Katic, die je misschien wel kent van de fijne misdaadreeks Absentia, is een echte meerwaarde.

The Possession of Hannah Grace is niet meer dan een flauw afkooksel van films als die in de Insidious-reeks of het universum van The Conjuring. Regisseur Diederik Van Rooijen is er absoluut in geslaagd een perfecte en duistere sfeer te creëren, maar vergeet om zijn publiek te verwennen met dat tikkeltje originaliteit. Ook het script is niet her sterkste dat je ooit al zag en daarom is The Possession of Hannah Grace niet meer dan een rasechte, typische, voorspelbare horrorprent. Shay Mitchell is uitstekend als de jonge, getroubleerde Megan Reed en ook Stana Katic doet het uitstekend. De twee vrouwen houden een middelmatige horrorfilm recht. De film is de moeite waard voor fans van het genre, maar meer ook niet. The Possession of Hannah Grace wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 15 mei 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de gevaarlijke trailer nu.

Hou je wel van een griezelige horrorfilm of is dat echt helemaal niets voor jou? Heb je The Possession of Hannah Grace al in de bioscoop gezien of ben je van plan de film een kans te geven? Laat het ons weten door nu te reageren.