Review – Can You Ever Forgive Me? (2019)

Regie: Marielle Heller
Cast: Melissa McCarthy, Richard E. Grant, Dolly Wells, Jane Curtin & Ben Falcone
Genre: Biografisch drama, komedie, criminaliteit
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum bioscoop: 6 februari 2019
Releasedatum DVD: 19 juni 2019

We hebben allemaal wel eens een dagje waarop het niet zo goed gaat. Voor de meesten onder ons betekent even minder productief zijn niet per se een gigantische catastrofe, maar voor andere mensen kan dat absoluut wel het geval zijn. Denk zo bijvoorbeeld maar aan schrijvers of filmmakers, die niet weten wat ze moeten doen als ze een tijdje geen inspiratie meer hebben. Schrijvers spreken dan van de writer’s block, een periode waarin ze gewoonweg geen enkele letter meer kunnen neerpennen. Maar wat doe je als die periode dagen, weken, maanden blijft duren? Daarover gaat Can You Ever Forgive Me?, een boeiende biografie over een turbulente periode in het leven van de intussen overleden Lee Israel. De film werd genomineerd voor drie Academy Awards en dat doet absolute kwaliteit vermoeden. Is dat ook echt wel zo?

Anno 1991 verloopt leven van Lee Isreal helemaal niet van een leien dakje. De eens zo grote biografieschrijfster zit totaal aan de grond en moet knokken om te overleven. Iedereen is het vertrouwen in haar kwijt, ook haar agent met wie ze destijds zoveel successen boekte. Wanneer ze op een dag Jack, een oude bekende, opnieuw tegen het lijf loopt, lijkt alles te veranderen. Voor het eerst sinds lang heeft ze immers een echte vriend. Niet veel later komt ze met een lumineus idee op de proppen: ze gaat oude literaire brieven vervalsen en verkopen zodat ze haar lopende rekeningen kan betalen. Lee lijkt er een neus voor te hebben, maar beseft dat haar periode van misdaad misschien veel minder lang zal duren dan ze denkt. Wat gebeurt er wanneer iemand merkt dat haar brieven niet origineel zijn?

Can You Ever Forgive Me? is wellicht een titel die bij jou niet heel veel belletjes doet rinkelen. De kleinere biopic passeerde in België dan ook behoorlijk geruisloos langs de zalen. En het moet meteen gezegd: dat is ontzettend jammer. De film vertelt immers het bijzondere en vooral erg interessante verhaal van Lee Israel, een vrouw die met zichzelf geen blijf weet wanneer ze geen inspiratie vindt voor een nieuw boek. De kern van de prent ligt bijgevolg ook op het persoonlijke aspect en dat maakt alles zo ontzettend goed. Hoewel het hele gebeuren behoorlijk klein blijft, kan je Can You Ever Forgive Me? op geen enkel moment saai noemen. Integendeel: regisseur Marielle Heller slaagt erin je van A tot Z aan het scherm te laten kleven.

Deze biografische prent over Lee Israel, die na de turbulente periode het hele verhaal neerpende waarop deze film gebaseerd is, zou maar half zo interessant geweest zijn zonder de twee getalenteerde acteurs die je in Can You Ever Forgive Me? aan het werk ziet. De rol van de arme schrijfster wordt vol overgave neergezet door Melissa McCarthy, die deze keer aantoont dat ze ook het iets serieuzere werk aankan. McCarthy is zonder twijfel de meest geschikte actrice in Hollywood om de rol van Israel neer te zetten. Toch is het vooral Richard E. Grant die alle lof verdient. De man zet een bijzonder straffe prestatie neer als Jack, de opvallende vriend van Lee. Grant werd net als McCarthy terecht genomineerd voor een Oscar, die hij tot grote verbazing niet won. Wat een klasse, wat een acteur.

Nu en dan verschijnen er echte pareltjes in de Belgische bioscopen, maar worden ze door een veel te beperkt publiek ontdekt. Can You Ever Forgive Me? is absoluut een film in dat genre. De biografische prent over een schrijfster die brieven vervalst is uitstekend geschreven en geregisseerd. De film weet perfect de balans tussen drama en komedie te behouden en alleen daarvoor verdient de film al je enthousiasme. Door het schitterende acteerwerk van Melissa McCarthy en Richard E. Grant komt alles nog beter tot z’n recht en besef je helemaal wat voor een geweldige film dit is. Can You Ever Forgive Me? wordt verdeeld door Twentieth Century Fox en ligt sinds 19 juni 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de interessante trailer nu.

Heb jij Can You Ever Forgive Me? al gekeken of ben je dat van plan na onze recensie gelezen te hebben? Spreekt de film je wel aan of niet helemaal? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.