Review – Escape Room (2019)

Regie: Adam Robitel
Cast: Taylor Russell, Logan Miller, Jay Ellis, Tyler Labine, Deborah Ann Woll & Nik Dodani
Genre: Horror, actie, avontuur
Releasedatum bioscoop: 6 februari 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 3 juli 2019

Hypes zijn er altijd al geweest en zullen ook in de toekomst blijven bestaan. Zo zagen we een tijdje geleden de Harlem Shake, de Mannequin Challenge en de spannende Fidget Spinners de revue passeren. Al die hypes zijn inmiddels alweer passé. Er is echter één spel dat na al die jaren nog steeds een heuse hype is: de escape rooms. Mensen laten zich vrijwillig opsluiten in één of meerdere ruimtes en krijgen de opdracht om aan de hand van tips en raadseltjes zo snel mogelijk een uitweg te zoeken. Het spreekt voor zich dat dit de nodige spanning en horror met zich meebrengt en dat ook Hollywood hier graag een graantje van meepikt. In 2019 kwam Sony Pictures op de proppen met Escape Room, een horrorfilm die het gehypete concept op de spits drijft. Maar is dit onderwerp wel genoeg voor een film?

Zoey, Jason, Ben, Amanda, Danny en Mike leiden stuk voor stuk een doodgewoon leventje. De ene is een succesvol financieel adviseur, de andere een intelligente studente. Ze lijken weinig gemeen te hebben, tot ze allemaal een doosje krijgen met daarin een uitnodiging voor de meest spannende escape room van het land. Wie erin slaagt te ontsnappen, zou volgens de uitnodiging maar liefst 10.000 euro kunnen winnen. De zes vreemden moeten samenwerken, maar ontdekken al gauw dat deze escape room levensecht is. Wanneer levensbedreigende omstandigheden om de hoek loeren, beseffen ze maar al te goed dat dit een strijd op leven en dood wordt en dat er ongetwijfeld slachtoffers zullen vallen. Zal iemand heelhuids kunnen ontsnappen uit deze levensechte nachtmerrie?

Het concept van de escape rooms werd eerder al gebruikt in Escape Room, een erg magere horrorprent uit 2017. Toen was het probleem zonder twijfel het gebrek aan een degelijk budget en ervaren mensen achter de schermen. Deze film is anders en van meet af aan merk je dat Escape Room helemaal geen doldwaze horrorprent is. Hoewel het onderwerp niet het meest ingenieuze is, slaagt regisseur Adam Robitel er toch in de kijker een amusante, entertainende en met momenten echt spannende horrorprent af te leveren. Echt hoogwaardige cinema met veel inhoud wordt het nooit, maar de film doet absoluut wat het moet doen. Halverwege wordt het verhaal ook een stukje diepgaander, wat het uiteindelijk allemaal nog wat interessanter maakt.

Het enige wat Escape Room een tikkeltje minder fijn maakt, is het acteerwerk. Hoewel de jonge Taylor Russell – je kent haar wellicht van de indrukwekkende Netflix-reeks Lost in Space – absoluut haar best doet, merk je dat ze een beetje opgesloten zit in haar personage en daardoor niet helemaal tot haar recht komt. Hetzelfde geldt voor Logan Miller, Jay Ellis, Tyler Labine, Deborah Ann Woll en Nik Dodani. Hun personages zijn gewoonweg veel te mager en daardoor voelt het acteerwerk bijlange niet zo sterk aan. Zonde is dat, hoewel je dat zonder twijfel kon verwachten van een film zoals Escape Room. Adam Robitel en zijn scenaristen hadden op dit vlak gewoon een tandje extra moeten bijsteken, zodat de film ook hier geenszins teleurgestelde.

Escape Room is geen slechte horrorthriller die je van de eerste seconde tot het allerlaatste beeld verveeld naar het scherm doet staren. Adam Robitel – regisseur van onder andere Insidious: The Last Key (2018) – levert zonder twijfel een amusante horrorprent af die de kijker echt entertaint. Het verhaal mag dan misschien wel magertjes zijn en de personages veel te doorzichtig, alles lijkt wel te werken. Alleen het acteerwerk komt erdoor meermaals in de problemen, maar dat bederft het uiteindelijke eindproduct niet helemaal. Om een lang verhaal kort te maken: Escape Room is een prima horrorprent om eens een keertje te bekijken, niet meer, niet minder. De film wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 3 juli 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Heb jij ooit al een escape room bezocht? Ben je toen kunnen ontsnappen of toch niet? Spreekt deze horrorprent je aan? Denk je dat Escape Room een goede film is of toch maar niet? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.