Review – Cold Pursuit (2019)

Regie: Hans Petter Moland
Cast: Liam Neeson, Laura Dern, Tom Bateman, Emmy Rossum & Michael Eklund
Genre: Criminaliteit, actie, drama
Distributeur: Remain in Light
Releasedatum bioscoop: 27 februari 2019, verdeeld door The Searchers
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 2 juli 2019

Wie aan actiefilms denkt, denkt wellicht ook in één adem aan een aantal bekende actiehelden. Zo wordt de rol van James Bond al een aantal afleveringen gespeeld door Daniel Craig en is het Tom Cruise die al sinds mensenheugenis Ethan Hunt is in de Mission: Impossible-filmreeks. Maar als er één acteur is die iedereen steevast verbindt aan het actiegenre, dan is het wel Liam Neeson. Hoewel de acteur in 2017 aangekondigd heeft dat hij zou stoppen met zijn gezicht te geven aan actiepersonages, is dat toch niet helemaal gelukt. Zo schitterde de Noord-Ierse acteur eerder dit jaar in Cold Pursuit, een ijskoude actiefilm die in de States redelijk goede recensies kreeg. Heeft Neeson het nog steeds in zich of was hij beter met actiepensioen gegaan?

Nels Coxman leidt een gelukkig leventje met zijn echtgenote en zoon in het Noord-Amerikaanse Kehoe. Op een avond wordt hij zelfs uitgeroepen tot burger van het jaar, omdat hij zich dagdagelijks bezighoudt met het vrijmaken van de toegangsweg tot de stad. Die is immers steeds ondergesneeuwd. Alles verandert wanneer blijkt dat Kyle, Nels’ zoon, overleden is aan een overdosis. Nels gelooft alleen niet dat zijn zoon een drugsverslaafde was en besluit het allemaal zelf te onderzoeken. Al snel ontdekt de rasechte Amerikaan dat het allemaal te maken heeft met de grote drugstrafiek van topcrimineel Viking. Nels moet alle tussenpersonen van Viking uitschakelen om zo uiteindelijk wraak te kunnen nemen op de mogelijke moordenaar van zijn zoon. Maar dat is niet zonder gevaar…

Een actiefilm die zich afspeelt in de sneeuw: het klinkt eigenlijk meteen geweldig. Cold Pursuit is ook gewoon een hele degelijke actieprent. Hoewel het verhaal van de doodgewone vader die de dood van zijn zoon wil wreken niet al te origineel is, kan je de prent van regisseur Hans Petter Moland toch maar moeilijk saai vinden. Samen met zijn scenarist Frank Baldwin bezorgt hij de kijker immers entertainment van het allerhoogste niveau. Tussen de drukke actiescenes – die perfect in beeld gebracht zijn – maakt Moland immers plaats voor heerlijke comic relief én andere fijne details die de film volledig onderscheiden van andere actieprenten. Cold Pursuit voelt heel vernieuwend aan, maar valt wel geregeld stil. Zonde, maar dat verandert gelukkig weinig aan de rest van de prent.

Aan de personages geeft Hans Petter Moland ook meer dan genoeg aandacht. Nels Coxman is een geloofwaardige vader en kan dankzij zijn jagerskills zijn nieuwe vijanden opjagen en mogelijk ook uitschakelen. De rol wordt absoluut voortreffelijk vertolkt door Liam Neeson, die misschien wel zijn beste actieprestatie neerzet sinds jaren. Liam Neeson hoort gewoon thuis in het actiegenre, zoveel is na deze rol opnieuw wel duidelijk. Naast Neeson schittert ook Laura Dern als echtgenote Grace. Haar rol is niet zo groot, maar ondersteunt wel mooi. De gevaarlijke en verrassende slechterik Viking wordt dan weer gespeeld door Tom Bateman. Ook hij levert een uitstekende acteerprestatie. Tot slot passeert ook John Doman, bekend van de DC Comics-reeks Gotham, een aantal keer de revue.

Cold Pursuit is een must see voor alle fans van goede actiefilms. Het verhaal mag dan wel typisch zijn, maar door de fijne regie, het oog voor details en de leuke sfeer midden in de Noord-Amerikaanse sneeuw kan de film zich toch onderscheiden van alle andere films in het genre. Regisseur Hans Petter Moland brengt een uiterst entertainende actiefilm die je geen enkel moment verveelt. Liam Neeson is wederom in topvorm en verbluft als de losgeslagen Nels Coxman, maar ook Laura Dern en Tom Bateman doen het helemaal goed. Cold Pursuit is met andere woorden een niet te missen actieprent die ook jij zo snel mogelijk in huis moet halen. De film wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 2 juli 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij ook zo blij dat Liam Neeson het actiegenre niet voorgoed verlaten heeft? Heb je zijn nieuwste performance in Cold Pursuit al bewonderd of spreekt de film je niet zo aan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.