Review – The Clovehitch Killer (2019)

Regie: Duncan Skiles
Cast: Charlie Plummer, Dylan McDermott, Samantha Mantis & Madisen Beaty
Genre: Criminaliteit, mysterie, thriller
Releasedatum bioscoop: 8 mei 2019, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 19 juli 2019

Een goede thriller bezorgt je zo veel spanning, dat het bijna niet meer te houden is. Het probleem is alleen dat het aantal goede thrillers de laatste jaren fel gedaald is. Een topfilm als Nightcrawler (2014), één van de schitterende films van de getalenteerde Dan Gilroy, is immers niet gemakkelijk om te maken. Eerder dit jaar verscheen The Clovehitch Killer. De titel doet ware horror vermoeden, maar dat is geenszins het geval. De prent over een seriemoordenaar die tien jaar geleden een klein dorpje in rep en roer zette, lijkt op het allereerste gezicht heel erg interessant. Maar is dat eigenlijk ook wel zo? Nu de film op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken ligt, is het hoog tijd om dat eens even te onderzoeken.

Tyler is een doodgewone tiener die met zijn ouders en zusje in een klein dorpje in Kentucky woont. Zijn vader Don is een graag geziene dorpeling en leidt de lokale scoutvereniging en iedere zondag gaat het gezin naar de kerk. Tyler is net zestien en begint zichzelf wat meer te ontdekken. Wanneer hij tijdens een nachtelijke date in de auto van zijn vader iets vreemds ontdekt, beslist de jongen op onderzoek te gaan. Meteen krijgt hij kippenvel, want hij heeft het gevoel dat alles te maken heeft met een reeks moorden van tien jaar geleden. Zou het kunnen dat Tylers vader de gevreesde ‘Clovehitch Killer’ is en dat de moordenaar een nieuwe moord plant? Samen met de vreemde Kassi begint Tyler nog dieper te graven, niet beseffend dat dit alles veel erger kan aflopen dan verwacht…

Spanning is dus het absolute kernwoord bij thrillers. Levert een film in het genre de nodige spanning niet, dan kan je eigenlijk al bijna met zekerheid beslissen dat de film niet goed is. The Clovehitch Killer levert dat gelukkig wel vanaf de allereerste seconde. Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van een zestienjarige puber, die geleidelijk aan meer en meer ontdekt over de moordenaar. Het feit dat de jongen zijn vader verdenkt, zorgt natuurlijk voor razendspannende momenten die ook jou als kijker op het puntje van je zetel doen zitten. Het verhaal is goed geschreven en gaat aan een aangenaam tempo voorbij. Vooral de quasi-finale waarin alles uiteindelijk blootgelegd wordt, verdient alle lof. The Clovehitch Killer entertaint je dus echt heel goed.

Qua personages verdient de film ook veel lof. Tyler is een interessante tiener, ietwat rebels, op zoek naar zichzelf en eigenlijk gewoon heel erg nieuwsgierig. De rol wordt sterk naar het scherm gebracht door Charlie Plummer, die eerder ook al te bewonderen was in Ridley Scotts All the Money in the World (2017). Plummer verrast de kijker en draagt het verhaal compleet. Tylers vader Ron wordt dan weer gespeeld door de getalenteerde Dylan McDermott. Ook hij levert formidabel acteerwerk dat de film nog beter maakt. Verder zie je ook nog Samantha Mantis en Madisen Beaty de revue passeren als respectievelijk de moeder van Tyler en Kassi. Vooral Beaty vult de cast uitstekend aan in haar interessante rol.

The Clovehitch Killer is met absolute zekerheid een uitstekende, spannende, goed geschreven en entertainende thriller. Het verhaal over de ontmaskering van een moordenaar die tien jaar geleden voor ophef in een dorpje zorgde, is uitstekend gebracht door regisseur Duncan Skiles. De man regisseert met oog voor detail en weet op die manier zijn film te onderscheiden van de doorsnee middelmatige thrillers die in ons landje uitkomen. Door het goede acteerwerk van Plummer, McDermott en Beaty blijf je tot op het einde geïnteresseerd toekijken. The Clovehitch Killer is dus absoluut je tijd waard. Zorg dat je de thriller niet mist. De film wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 19 juli 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Spreken thrillers als The Clovehitch Killer je wel aan? Heb je de film al in de bioscoop gezien of werd je niet zo enthousiast van de trailers en het verhaal? Ben je van plan de film nog te bekijken? Laat het ons weten door hier onder te reageren.