Review – Pokémon Detective Pikachu (2019)

Regie: Rob Letterman
Cast: Justice Smith, Ryan Reynolds, Kathryn Newton, Ken Watanabe, Rita Ora & Bill Nighy
Genre: Actie, avontuur, komedie
Releasedatum bioscoop: 8 mei 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 11 september 2019

Rages zijn iets van alle tijden. Je kent het wel: plots heeft iedereen op jouw school of in je omgeving iets en ook jij moet dat hoe dan ook hebben. Als je een beetje ouder bent, dan herinner je je vast nog wel de tijd waarin flippo’s de absolute must-have waren. Intussen hebben we ook al Beyblades, fidgetspinners en tal van andere hebbedingetjes de revue zien passeren. Maar als er echt één rage is die tot op vandaag bij tal van generaties nog steeds erg geliefd is, dan is het wel Pokémon. Nog niet zo heel lang geleden moest en zou iedereen immers stapels Pokémonkaarten verzamelen of liepen we als dwaze zielen rond in de hoop met onze smartphone een zeldzaam maar goed verstopt exemplaar via Pokémon Go! te vangen. Verrassend is het dan ook niet dat er in 2019 een allereerste live action film vanuit Hollywood op de wereld werd losgelaten. Met knallende visuals en de fantastische Ryan Reynolds als Pikachu leek alles in kannen en kruiken. Is dat ook echt zo?

Tim is een jonge twintiger die niet zo’n heel bijzonder leven heeft. Hij woont in een rustig dorpje en werkt er als verzekeringstaxateur. Wanneer hij op een dag van de politie te horen krijgt dat zijn vader – van wie hij al jaren vervreemd is – overleden is, moet hij naar Ryme City om zijn persoonlijke spullen op te halen. Eenmaal in zijn vaders appartement, maakt Tim kennis met een heel bijzondere Pokémon: Pikachu. Het schattige wezentje blijkt te kunnen praten en is er zeker van dat Harry, Tims vader, nog leeft. De twee beginnen aan een spannende zoektocht naar de echte waarheid en belanden al gauw bij Howard Clifford, de stichter van Ryme City, de enige stad ter wereld waar mens en Pokémon vredig naast elkaar kunnen wonen. Hoe meer Tim en Pikachu te weten komen, hoe duidelijk het wordt dat ze niemand kunnen vertrouwen. Maar leeft Harry zeker nog wel?

Toen bekend gemaakt werd dat er een film vol met Pokémon in de bioscoop zou verschijnen, werd er eigenlijk niemand echt heel enthousiast. Het is tot op heden immers nog niet gelukt om een deftige gameverfilming op het witte doek te toveren. Althans, dat was zo. Pokémon Detective Pikachu – losjes gebaseerd op een game uit 2016 – is een bijzonder entertainende, ontspannende en visueel verbluffende prent die je echt geen seconde verveelt. Regisseur Rob Letterman, die met een soortgelijke film als Goosebumps (2016) al ervaring had, is erin geslaagd een uniek staaltje cinema te brengen. Het verhaal is licht en niet al te serieus, maar bevat toch meer dan genoeg verrassende elementen waardoor je je op geen enkel moment verveelt. Dit is popcorncinema van het allerhoogste niveau. Als de film gedaan is, loop je nog twee uur met een brede glimlach rond.

Niet alleen het visuele, het spannende verhaal en het hoge entertainmentgehalte maken van Detective Pikachu een absoluut schot in de roos. De film heeft zijn succes wellicht grotendeels te danken aan de gezellige personages. Tim Goodman is een aangename persoonlijkheid die op zoek gaat naar zijn overleden vader. De rol wordt fantastisch gebracht door de getalenteerde Justice Smith. Hem zag je eerder al aan het werk in Jurassic World: Fallen Kingdom (2018). Smith sleurt je met het grootste gemak mee in het verhaal. Dat geldt ook voor Ryan Reynolds, die quasi Deadpoolachtig de rol van de schattige Pikachu nog entertainender naar het scherm brengt dan je maar zou kunnen bedenken. Reynolds is de geknipte man voor de rol en tilt de film met assistentie van Smith naar een onverwacht hoog niveau. Tot slot zorgen ook Kathryn Newton en Bill Nighy voor uitstekende performances.

Pokémon Detective Pikachu is gewoonweg schitterende cinema. Vanaf de allereerste seconde zorgt regisseur Rob Letterman ervoor dat je helemaal meetuimelt in het verhaal en door het schitterende acteerwerk van Justice Smith en Ryan Reynolds blijft dat ook gedurende de hele film zo. Het verhaal is licht en tegelijk spannend, waardoor de film ook op dat vlak helemaal goed aanvoelt. De personages zijn bijzonder leuk opgebouwd en zorgen meermaals voor spannende en fijne verrassingen. Dit is cinema voor het hele gezin en echt iedereen komt aan zijn of haar trekken. Wedden dat je trouwens nog nooit zo iets schattigs als Pikachu hebt gezien? Mis de film dus zeker niet! Pokémon Detective Pikachu wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 11 september 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de coole trailer nu.

Had jij vroeger Pokémonkaarten of verzamelde je figuurtjes van Pokémons? Speelde je ook steeds Pokémon Go!? Wat vond jij van Pokémon Detective Pikachu? Heb je de film in de bioscoop gezien of ga je hem thuis ontdekken? Laat het ons weten door hier onder te reageren.