Review – John Wick 3 – Parabellum (2019)

Regie: Chad Stahelski
Cast: Keanu Reeves, Ian McShane, Halle Berry, Laurence Fishburne & Lance Reddick
Genre: Actie, thriller, drama
Releasedatum bioscoop: 22 mei 2019
releasedatum DVD & Blu-Ray: 23 september 2019

Het actiegenre is behoorlijk divers. Wie aan het genre denkt, kan wellicht meteen een aantal actietoppers opnoemen die op geen enkel vlak echt gelijkenissen vertonen. Toch was er de laatste jaren maar één actiefranchise die echt haar stempel wist te drukken op het genre. De John Wick-films van Chad Stahelski met Keanu Reeves stonden garant voor kwaliteit en lokten ook bijzonder veel fans naar de bioscoop, alleen al om Reeves woedend op het scherm te zien. Dit jaar presenteerde Belga Films de derde film in de reeks, die net zoals de voorgangers fantastisch werd onthaald. Een vierde film is intussen ook in de maak. Reeves en Stahelski hebben al te kennen gegeven dat ze niets liever doen dan John Wick, net omdat de respons zo ongelooflijk goed is. Maar is die derde film eigenlijk echt zo goed? Of is het allemaal wat minder straf dan in de vorige afleveringen?

John Wick heeft iemand vermoord op het grondgebied van het Continental Hotel in New York en wist heel goed wat de gevolgen zouden zijn: hij wordt Excommunicado verklaard en dat betekent dat iedereen hem mag vermoorden. De briljante en vooral erg gerespecteerde huurmoordenaar loopt rond met een prijs van 14 miljoen euro op zijn hoofd en is daarom op zoek naar mensen die hem willen helpen. Hij keert terug naar zijn roots en trekt vervolgens naar Marokko in de hoop de grote baas van de High Table, de organisatie achter alle Continental Hotels, te vinden. Wick hoopt op één of andere manier de grote baas te overtuigen om het Excommunicado op te heffen. Maar beseft hij ook dat het offer dat hij daarvoor moet brengen, veel groter zal zijn dan verwacht. Samen met zijn goede vriend Winston moet hij een uitweg zien te vinden.

De John Wick-films staan als sinds 2014 bekend voor de harde en vooral steengoede actie. Dat is ook in deze aflevering niet minder waar. Na een korte inleidende scene die meteen aanvangt waar de vorige film eindigde, trakteert regisseur Chad Stahelski je gedurende twee uur op sterk in beeld gebrachte en vernuftige actie. Wat je te zien krijgt, is brutaal, hard en vooral heel erg bloederig. Alles ziet er goed uit, net zoals in de vorige afleveringen. Misschien is John Wick 3 – Parabellum wel de meest actievolle film van de drie. Kritische kijkers zouden misschien kunnen zeggen dat een sterk verhaal zoek is en dat is eigenlijk wel zo. Toch kan je deze derde aflevering nooit saai noemen. De finale is spannend en toont nogmaals aan dat de John Wick-films een eigen actiestijl geïntroduceerd hebben die wat ons betreft nog tientallen jaren op het scherm mag verschijnen.

John Wick 3 – Parabellum wordt natuurlijk volledig gedragen door het hoofdpersonage zelf. Net zoals in vorige afleveringen belandt John Wick opnieuw in penibele situaties en heeft hij daarvoor de hulp van zijn vrienden nodig. Het motief van de huurmoordenaar is nog steeds hetzelfde en dat is mooi om te zien. De rol wordt zoals steeds briljant vertolkt door Keanu Reeves, die beter is dan eender wie in de rol. Verder zie je Halle Berry als Sofia de revue passeren en ondersteunt Ian McShane Keanu Reeves uitstekend als de interessante manager Winston. Ook Laurence Fishburne is weer van de partij als Bowery King en dat kan je alleen maar toejuichen. Veel nieuwe elementen zijn er niet te vinden in de personages, maar eigenlijk is dat ook niet nodig. Chad Stahelski en zijn team van scenaristen onder leiding van Derek Kolstad hebben er immers voor gezorgd dat alles vanaf het eerste moment fantastisch uitgewerkt was.

John Wick 3 – Parabellum is de voortzetting van de heerlijke actiefranchise die ingezet werd met John Wick in 2014. Chad Stahelski verwent de actiefan wederom met een heerlijke film die bomvol ingenieuze actiescenes zit die je meermaals met open mond naar het scherm doen staren. Het verhaal is in deze aflevering misschien minder sterk, maar toch blijf je altijd enthousiast. Keanu Reeves is en blijft fantastisch als huurmoordenaar John Wick. Ook Ian McShane, Laurence Fishburne en Halle Berry vertolken geweldige personages die je doen uitkijken naar veel meer. Het is dan ook met grote belangstelling dat wij uitkijken naar de vierde film in de reeks. Parabellum wordt verdeeld door Belga Films en ligt sinds 23 september 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de knappe trailer nu.

Ben jij een fan van het eerste uur als het over John Wick gaat? Heb je de drie films ook gekeken en vond je ze ook zo goed? Of ben je een stuk minder enthousiast? Laat het ons weten door hier onder te reageren.