Review – John Wick 4 (2023)

Regie: Chad Stahelski
Cast: Keanu Reeves, Ian McShane, Bill Skarsgård, Donnie Yen, Lawrence Fishburne & Natalia Tena
Genre: Actie, criminaliteit, thriller
Distributeur: Belga Films
Releasedatum bioscoop: 22 maart 2023
Releasedatum DVD & (4K) Blu-Ray: 20 juli 2023

Iedereen kent het gevoel wel: weten dat er binnen enkele maanden een heel leuke film in de zalen zal verschijnen en eigenlijk helemaal niet kunnen wachten tot de prent eindelijk uitkomt. Dat gevoel hebben veel cinefielen de afgelopen decennia ongetwijfeld gehad bij de films in het Marvel Cinematic Universe, al lijkt dat sentiment inmiddels wel wat af te koelen. Gelukkig zijn er intussen tal van andere franchises die cinefielen nog wel met zo’n verlangen blijven opzadelen. Één daarvan is John Wick. De spannende en visueel verbluffende actiefilms van regisseur Chad Stahelski met een uitstekende Keanu Reeves in de hoofdrol zorgen steeds weer voor topcinema. Enkele maanden geleden verscheen alweer de vierde aflevering in de franchise in de Belgische zalen. Heeft Keanu Reeves het nog steeds in zich?

Na de gebeurtenissen van John Wick 3 – Parabellum (2019) zijn veel huurmoordenaars binnen het netwerk van de High Table ervan overtuigd dat de man eindelijk overleden is. Enkele maanden later wordt echter duidelijk dat niets minder waar is: in de woestijnen van Marokko wordt de ‘Elder’, de man die aan de top van de High Table staat, immers vermoord door niemand minder dan John Wick. Die laatste hoopt daarmee  dat alles eindelijk tot een einde komt. De High Table laat het daar echter niet bij en besluit al gauw om markies Vincent Bisset de Gramont aan te stellen om John Wick en iedereen die met hem sympathiseert onder druk te zetten. Daardoor moet het ene na het andere Continental hotel sluiten. John Wick en zijn goede vriend Winston bedenken daarom een plan om de High Table voor eens en voor altijd schaakmat te zetten. Maar dat blijkt allesbehalve een gemakkelijke klus…

Wie John Wick, Chad Stahelski, Keanu Reeves en cinema in één zin ziet staan, kan daar eigenlijk maar één conclusie uit trekken: dit belooft topcinema te worden. En dat is ook helemaal het geval. Net zoals met de vorige afleveringen in de John Wick-franchise toveren regisseur-stuntman Chad Stahelski en de producers met John Wick 4 opnieuw een hemelsbrede glimlach op je gezicht. Hoewel de actiesequenties in deze prent misschien net iets minder inventief zijn (zonder dat het geheel ooit in een typische valkuil dreigt te tuimelen), moet John Wick 4 het voornamelijk hebben van het goede verhaal, dat erg strak verteld wordt en goed in elkaar steekt. Van meet af aan is het duidelijk waar de prent heen wilt gaan en samen met Wick en de andere personages wacht je vol spanning af of dat ook echt gaat lukken. Daardoor is de spanning met momenten echt te snijden.

Naast de goede soundtrack en de inventief in beeld gebrachte actiescènes (vaak perfect op het tempo van die zorgvuldig uitgekozen muziek), heeft John Wick 4 ook nog een andere troef. Nog meer dan in de twee voorafgaande prenten focussen Stahelski en zijn team op de hoofdpersonages. Zo zorgen uitstekende flashbacks er met momenten voor dat je bijzonder dicht bij John Wick komt, die trouwens net zoals in de vorige afleveringen opnieuw ijzersterk vertolkt wordt door Keanu Reeves. Dezelfde vlieger gaat trouwens op voor Ian McShane, die opnieuw verbluft als de intelligente New York Continental-eigenaar Winston. Hét allerleukste personage in John Wick 4 is en blijft evenwel de onverbiddelijke markies Vincent Bisset de Gramont, die formidabel gebracht wordt door Bill Skarsgård. Wat een film, wat een personages, wat een cast.

Na iets meer dan anderhalf decennium ziet het er naar uit dat fans stilaan doodmoe worden van nieuwe films en series in het Marvel Cinematic Universe. Als franchise is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat die fatigue bij cinefielen helemaal niet toeslaat. En laat dat nu iets zijn waar Chad Stahelski en zijn volledige team met de John Wick-prenten volledig in slagen. De vierde film in de franchise surft met gemak voort op het succes en de kwaliteit van de vorige prenten. John Wick 4 bezorgt je immers een uitstekende filmavond met knappe actietaferelen, een boeiend verhaal, geloofwaardige – maar totaal van de pot gerukte – personages en vooral fantastisch entertainment. Mis ook deze film dus niet. John Wick 4 wordt verdeeld door Belga Films en ligt sinds 20 juli 2023 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film snel!

Volg jij de avonturen van John Wick ook al sinds het prille begin en kijk je – net zoals wij – ook steeds uit naar nieuwe films in de franchise? Wat denk jij van John Wick 4? Heb je de film al in de bioscoopzalen ontdekt of toch eerder thuis? Laat het ons weten door hier onder te reageren.