Review – The Corrupted (2019)

Regie: Ron Scalpello
Cast: Sam Claflin, Timothy Spall, David Hayman, Naomi Ackie & Hugh Bonneville
Genre: Misdaad, drama, thriller
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD: 3 oktober 2019

Het gebeurt wel vaker dat bekende acteurs schitteren in een eerder onbekende prent. Dikwijls gaat het dan om films die bij ons zelfs niet in de bioscoopzalen verschijnen, waardoor het grote publiek er eigenlijk nooit kennis mee maakt. Dat was bijvoorbeeld het geval bij Mandy (2019), de prettig gestoorde horrorprent met Nicolas Cage. Een tijdje terug bracht Source 1 Media The Corrupted in België uit op DVD. Ook in die kleine Britse film krioelt het van de bekende namen. Zo zie je Sam Claflin, Hugh Bonneville en Timothy Spall aan het werk, hetgeen doet vermoeden de film ergens toch verrassend goed zou moeten zijn. Klopt dat ook? Hoog tijd om dat samen met jou te ontdekken.

Na bijna tien jaar in de gevangenis te hebben vertoefd, is Liam McDonagh eindelijk weer op vrije voeten. Liam wilt zijn leven echt beteren en doet er alles aan om de liefde en het vertrouwen van zijn vriendin Grace en zoontje terug te winnen. Dat blijkt echter een moeilijke opdracht, want al snel blijkt dat Liams broer Sean diep in de problemen zit. Zonder dat Liam het eigenlijk zelf wilt, tuimelt hij al gauw terug in het criminele milieu. Niet veel later ontdekt hij dat Clifford Cullen, een grote projectontwikkelaar die zichzelf als een echte Messias ziet, niet is wie hij beweert te zijn. Liam belandt in een groot en onverstaanbaar kluwen van onbetrouwbare politieagenten die niets liever hebben dan dat alles zoals steeds geheim blijft. Zal Liam uiteindelijk nog op het goede spoor belanden of is dat ijdele hoop?

Het is bijzonder als bekendere acteurs schitteren in een prent waar je nog nooit van hoorde. Dat maakt vanzelfsprekend dat The Corrupted je aanvankelijk ook behoorlijk enthousiast maakt. De film begint ook helemaal niet slecht en qua regie kan je al gauw stellen dat Ron Scalpello zeker weet waar hij mee bezig is. Het probleem met deze film zit echter in het scenario van Nick Moorcroft. Hoewel het begin zeker veelbelovend oogt, gaat The Corrupted na verloop van tijd echt overal en nergens heen. Moorcroft weet het overzicht op geen enkel moment te behouden en daardoor geraak je als kijker ook zelf helemaal verdwaald. Er zitten zeker een aantal interessante elementen in deze kleine misdaadprent, maar die komen door het warrige script nooit helemaal tot hun recht. Jammer is dat, want The Corrupted heeft echt wel potentieel.

Dat de film een stevige cast heeft, doet het leed al een beetje verzachten. Sam Claflin, die je onder meer zag schitteren in de Hunger Games-filmreeks, is absoluut overtuigend als de onfortuinlijke Liam McDonagh. De acteur heeft de perfecte fysiek voor deze rol en zet die dan ook met glans neer. Het is alleen zonde dat zijn personage niet overal even goed is uitgewerkt, waardoor je ook hierover gaandeweg minder enthousiast wordt. Naast Claflin schitteren ook Timothy Spall en Hugh Bonneville, twee Britse acteurs die je wellicht kent van hun passages in respectievelijk de Harry Potter– en Paddington-films. Ook zij zetten hun rollen goed neer, al geldt ook hier dat de personages niet helemaal weten te overtuigen. The Corrupted wordt uiteindelijk voor de kijker een vervelende film: ergens valt het allemaal wel mee, maar overtuigen doet de prent nooit echt.

The Corrupted is absoluut geen schot in de roos. De kleine film van regisseur Ron Scalpello ziet er misschien op het eerste gezicht degelijk uit, maar qua scenario weet de film nooit te overtuigen. Daardoor komen de personages nooit goed tot hun recht en is het resultaat dat ook het acteerwerk van Sam Claflin en zijn collega’s op geen enkel moment echt werkt. Toch kan je niet helemaal negatief zijn, want de film bevat wel een aantal goede elementen die maken dat je toch graag tot op het einde blijft kijken. Je wil immers weten wat er met Liam gebeurt. The Corrupted is niet meteen een must see, maar geef de film zeker een kans als je interesse nog maar een beetje is aangewakkerd. The Corrupted wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 3 oktober 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Vind jij het ook zo gek dat bekendere namen als Sam Claflin in zulke kleine Britse misdaadprenten schitteren? Heb je The Corrupted zelf al gekeken en vond je de film toch goed? Spreekt de film je aan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.