Review – Stockholm (2019)

Regie: Robert Bundreau
Cast: Ethan Hawke, Noomi Rapace, Mark Strong, Christopher Heyerdahl & Bea Santos
Genre: Biografische misdaadkomedie
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum: 12 december 2019

Verliefdheid is iets enorm bijzonders. De ene keer voel je je als een vlindertje in een bloemenveld, terwijl het de andere keer juist iets vreselijks onaangenaam kan zijn. Zo worden we soms bijvoorbeeld verliefd op totaal de verkeerde persoon. Misschien heb jij het al wel meegemaakt dat je vlinders in je buik hebt voor de partner van je beste vriend of beste vriendin? Dat is vanzelfsprekend allesbehalve goed. Er zijn natuurlijk nog tal van andere situaties waarin verliefdheid niet helemaal optimaal is. Zo gebeurt het wel eens dat gijzelaars verliefd worden op hun gijzelnemers, terwijl beiden zich eigenlijk in een vreselijke situatie bevinden. Dat psychologische fenomeen wordt ook wel het stockholmsyndroom genoemd. Waar komt die benaming eigenlijk vandaan? Daarover gaat de kleine misdaadkomedie Stockholm, die sinds kort op DVD in de winkelrekken ligt.

Het is 1973. De niet zo heel beruchte Lars Nystrom komt op de proppen met een meesterplan. Vermomd als de extravagante cowboy Kaj Hansson wil hij Kreditbanken, de grootste bank van Zweden, overvallen om zo zijn goede vriend Gunnar Sorensson vrij te krijgen uit een zwaarbewaakte Zweedse gevangenis. Nystrom slaagt aanvankelijk in zijn plan en al gauw daagt Sorensson op. Nystrom blijkt echter geen overvaller in hard en nieren, want al gauw heeft iedereen door dat hij veel te vriendelijk is voor zijn Stockholmse gijzelaars. De bevallige Bianca Lind toont al gauw interesse voor de losgeslagen overvaller en het duurt niet lang alvorens die interesse wordt beantwoord. Lars en Bianca groeien naar elkaar toe, terwijl de politie steeds dichter bij komt. Hoe zal deze overval aflopen? Zal Lars uiteindelijk alles krijgen wat hij wilde?

Stockholm profileert zich als een kleine misdaadkomedie die gebaseerd is op een redelijk absurd waargebeurd verhaal. En dat is de film ook vanaf de allereerste seconde. Regisseur-scenarist Robert Budreau – hij maakte eerder het biografische muziekdrama Born to be Blue (2015) – maakt meteen duidelijk waar je als kijker aan toe bent. Stockholm is een luchtige en makkelijk te volgen misdaadkomedie die nooit vermoeiend wordt. Het verhaal mag dan wel niet al te diepgaand zijn, toch heb je op geen enkel moment het gevoel dat je je tijd verdoet met de film. Alles gaat goed vooruit, Budreau brengt alles sterk in beeld en ook muzikaal zit de film helemaal in goed. Het mag gezegd: met Stockholm presenteert de kleine filmverdeler Source 1 Distribution wederom een titel om van te smullen.

Natuurlijk heeft een film niet steeds alles te danken aan regisseurs of scenaristen. Voor een groot deel is kwaliteit immers af te leiden van de personages en dat acteurs die de persoonlijkheden vertolken. Ook op dat vlak stelt Stockholm eigenlijk allesbehalve teleur. Lars Nystrom is een fijne en vooral knotsgekke persoonlijkheid die er alles aan wilt doen om zijn beste vriend vrij te krijgen en tegelijk een grote buit te pakken te krijgen. Het personage voelt spontaan aan en dat komt dankzij het goede acteerwerk van Hollywoodster Ethan Hawke. De acteur schittert steeds in interessante rollen, hetgeen ook deze keer niet anders is. Ook de rol van Gunnar Sorensson is interessant en wordt mooi gebracht door Mark Strong. Tot slot zie je ook nog Noomi Rapace aan het werk, die zoals steeds verfrissend acteerwerk brengt.

Stockholm is een kleine Zweeds-Canadese misdaadkomedie die niet in de Belgische zalen te zien was. Dat betekent echter niet dat de film niet de moeite waard is. Integendeel: de luchtige en niet overdreven grappige film van distributeur Source 1 Media is een aangename verrassing die nooit verveelt. Het verhaal is goed, de regie is in orde en ook het acteerwerk van Hawke, Rapace en Strong zit over de gehele lijn goed. Kortom: als je houdt van een absurd leuke misdaadfilm die zichzelf allesbehalve serieus neemt, dan ben je met Stockholm helemaal gesteld. De film wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 12 december 2019 op DVD in de Belgische winkelrekken. Bekijk de fijne trailer van de film nu.

Had je al van Stockholm gehoord en vind je het cool om te weten waar het begrip ‘stockholmsyndroom’ vandaan komt? Wist je wat de term betekende of wist je het nog niet? Wat vond jij van de film? Laat het ons weten door hier onder te reageren.