Review – Angel Has Fallen (2019)

Regie: Ric Roman Waugh
Cast: Gerard Butler, Jada Pinkett Smith, Morgan Freeman, Piper Perabo & Danny Huston
Genre: Actie, thriller, mysterie
Distrubuteur: Dutch FilmWorks
Releasedatum bioscoop: 28 augustus 2019, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 27 december 2019

Momenteel is er in de States heel wat te doen rond de impeachment van president Donald Trump. De democraten vinden immers dat de miljardair-president-presentator-kwakzalver zijn macht heeft misbruikt teneinde politieke tegenstanders aanzienlijk te verzwakken. Of dat nu ook effectief tot een afzetting zal leiden, blijft koffiedik kijken. Nu en dan verschijnen er in Hollywood films over groeperingen van allerlei soorten die proberen om de president van Amerika van zijn troon te verwijderen. De bekendste films zijn wellicht die in de reeks van Olympus Has Fallen (2013) en London Has Fallen (2016). Ook in 2019 verscheen er opnieuw een titel in de reeks, maar wel met een totaal andere insteek. Wat als niet de president, maar wel de primus binnen de geheime dienst het mikpunt is? Daarover gaat Angel Has Fallen, een spannende actieprent die vanaf 27 december 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken ligt.

Mik Banning heeft de laatste jaren al wel wat meegemaakt tijdens zijn jaren als agent binnen de geheime dienst. De job als persoonlijke lijfwacht van de president begint dan ook zijn tol te eisen: Mike is vermoeid en zijn gezondheid gaat achteruit. Toch solliciteert hij openlijk voor een nieuwe job en wil hij het hoofd van de geheime dienst worden. Wanneer president Trumbull even wat tijd voor zichzelf neemt tijdens een weekendje en Mike wederom van dienst is, slaat het noodlot toe. Na een vreselijke en bloederige aanslag met razendsnelle drones zijn alleen nog Mike en de president in leven. Alle andere leden van de geheime dienst hebben het niet overleefd. Terwijl de president in coma voor zijn leven vecht, krijgt Banning alle schuld van wat er gebeurd is. Mike slaat op de vlucht en doet er alles aan om zijn naam te zuiveren, maar heeft dat nog wel zin?

De films in de Has Fallen-reeks staan garant voor regelrechte actie. Olympus Has Fallen (2013) en London Has Fallen (2016) waren immers razendsnelle actiethrillers vol met geweren en kogels. Het is dan ook fijn om te zien dat Angel Has Fallen op ieder vlak veel beter uitgebalanceerd is. Voor het eerst sinds de start van de reeks hebben de makers echt voorzien in een degelijk, spannend en mysterieus verhaal. Mike Banning wordt deze keer immers zelf het slachtoffer van een vreselijk complot, waardoor niet de actie maar wel intriges op het allerhoogste niveau centraal staan. De zware actie moet dus plaatsmaken voor goede dialogen en allerhande spannende momenten, wat natuurlijk alleen maar toegejuicht kan worden. Angel Has Fallen is met grote zekerheid de beste film in de reeks tot nu toe.

De focus in deze film ligt dus niet zozeer op het leven van de president, maar wel op dat van diens beschermengel – vandaar ook de titel Angel Has Fallen. Alles werkt goed doordat regisseur Ric Roman Waugh – de man achter onder meer Shot Caller (2017) – en zijn team van scenaristen ervoor hebben gezorgd dat Mike Banning deze keer echt een personage is. Je leeft mee met de geheime agent en krijgt voor het eerst een mooie achtergrond van het personage mee. De rol wordt voor de derde keer goed gebracht door de charismatische Gerard Butler. Ook president Trumbull, gespeeld door Morgan Freeman, is een aangename persoonlijkheid die een mooie achtergrond meekreeg. Tot slot zie je ook Danny Huston, Jada Pinkett Smith en Piper Perabo aan het werk in fijne ondersteunende rollen.

Angel Has Fallen is bij uitstek de beste film in de hele franchise tot nu toe. Regisseur Ric Roman Waugh presenteert een degelijk uitgebalanceerde actiethriller die niet focust op de actie, maar wel op de personages. Zoals steeds is het acteerwerk van Gerard Butler helemaal in orde, al is het deze keer nog beter omdat zijn personage veel interessanter overkomt. Ook alle andere elementen voelen helemaal goed aan. Dit alles maakt dat Angel Has Fallen je van A tot Z geïnteresseerd naar het scherm doet staren en dat je iedere seconde geëntertaind blijft. Conclusie: als je nog op zoek bent naar een fijne actieprent om te bekijken tijdens de feestdagen, ben je met deze prent zeker aan het juiste adres. Angel Has Fallen wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt vanaf 27 december 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Volg jij de avonturen van geheim agent Mike Banning ook al jaren en vond je Angel Has Fallen ook de beste film in de reeks tot nu toe? Ben je benieuwd naar wat het personage in de toekomst nog allemaal gaat meemaken? Laat het ons weten door snel te reageren.