Review – Downton Abbey (2019)

Regie: Michael Engler
Cast: Michelle Dockery, Hugh Bonneville, Maggie Smith, Matthew Goode & Imelda Staunton
Genre: Romantisch drama
Releasedatum bioscoop: 25 september 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 5 februari 2020

Hollywood krijgt geregeld het verwijt te horen dat het niet gedurfd genoeg is. Dat is vast en zeker ook helemaal terecht. Wie het filmlandschap de laatste jaren een beetje gevolgd heeft, beseft immers ook wel dat we ons in een tijdperk van sequels, remakes en reboots bevinden. Hollywood durft dus maar weinig risico’s te nemen en dat geldt voor iedere studio. Zo bracht Universal Pictures in 2019 Downton Abbey uit in de Belgische zalen. De film was een vervolg op de gelauwerde gelijknamige Britse reeks over een gezin en hun huishouden. Zoals verwacht werd de film zowel financieel als kwalitatief gezien een bijzonder mooi succes. Sinds een paar weken ligt de prent ook op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Is het de moeite om de film ook bij je thuis te (her)ontdekken? Lees snel verder als je dat te weten wil komen!

Het is 1927. De gezellige familie Crawley woont nog steeds in Downton Abbey, het prachtige kasteel te midden van het Britse platteland. Het leven lijkt er gewoon zijn gang te gaan. Wanneer er plots post van Buckingham Palace ariveert, duurt het niet lang alvorens Robert groot nieuws aankondigt: de Koning en Koningin van het Verenigd Koninkrijk komen tijdens hun doorreis logeren in het kasteel. Iedereen is dolenthousiast, maar vooral voor mr. Barrow, de nieuwe butler van het gezin, beloven het heuse hoogdagen te worden. Iedereen begint zich zo snel mogelijk voor te bereiden op de aankomst van de Koninklijke familie en hun entourage, maar ook dat verloopt niet helemaal zoals het hoort. Al gauw wordt duidelijk dat de Koninklijke bedienden alles zelf willen doen en dat de plaatselijke staf zich koest moet houden. Zullen Barrow, de vertrouwde Carson en alle andere leden van het Downton Abbey-personeel dit zomaar laten gebeuren?

Dat het Verenigd Koninkrijk gekend staat voor haar uitstekende kostuumdrama’s is wellicht iets wat ook jij al langer dan vandaag weet. Ook Downton Abbey was jarenlang een serie waar internationaal veel over geschreven en gesproken werd. Dat Universal Pictures samen met het originele productiebedrijf Carnival besloot om een film te maken, kan dan ook geenszins als een verrassing worden gezien. Het moet dan ook meteen gezegd: Dowton Abbey is gewoonweg een uitstekend vervolg. De film gaat verder waar het laatste seizoen ophield en schotelt fans én nieuwe enthousiastelingen wederom een schitterend verhaal voor. Toch is dit niet zomaar ‘meer van hetzelfde’. Downton Abbey is grootser, gelaagder en met momenten zelfs spannender dan de televisiereeks.

Zoals je al gewoon was op het kleine scherm, kan ook deze filmversie van Downton Abbey rekenen op een schitterende cast. Michelle Dockery is zoals steeds schitterend als de stijlvolle Mary Talbot, die haar uiterste best doet om Downton Abbey in goede banen te leiden. Ook Maggie Smith, die we eigenlijk al veel te lang hebben gemist op het grote scherm, weet de kijker opnieuw te boeien met haar fenomenale acteerwerk. Verder zie je ook nog Allen Leech, Jim Carter, Hugh Bonneville en Imelda Staunton de pannen van het dak spelen in nieuwe of vertrouwde rollen. Het is knap om te zien hoe regisseur Michael Engler – ook al betrokken als regisseur bij de televisiereeks – zo’n grote cast in het gareel kan houden. Hoedje af voor de acteurs, de regisseur en iedereen die meewerkte aan dit leuke kostuumdrama.

Het komt wellicht niet al een verrassing, maar Downton Abbey is gewoonweg een schitterende dramafilm. Regisseur Michael Engler doet de originele reeks alle eer aan met deze vervolgfilm, die meer is dan gewoon weer een kort extraatje. Downton Abbey is grootser en spannender dan de reeks, maar bevat toch voldoende elementen om ook de fans van weleer opnieuw dolenthousiast te maken. Door het fijne acteerwerk van Michelle Dockery, Hugh Bonneville en alle andere leden van de cast wordt je vanaf de eerste seconde tot het allerlaatste beeld getrakteerd op fantastisch leuke cinema. Kortom: deze film mag je absoluut niet missen. Downton Abbey wordt verdeeld door Universal Pictures en lig sinds 5 februari 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken.

Vond jij het ook zo fijn om terug te keren naar de wereld van Downton Abbey? Heb je genoten van de reeks én de film of vond je deze sequel toch maar een flauw ‘afkooksel’? Laat het ons weten door hier onder je mening met ons te delen.