Review – Downton Abbey: A New Era (2022)

Regie: Simon Curtis
Cast: Hugh Bonneville, Michelle Dockery, Elizabeth McGovern, Maggie Smith, Tuppence Middleton & Dominic West
Genre: Romantisch drama
Releasedatum bioscoop: 4 mei 2022
Releasedatum DVD & Blu-ray: 7 september 2022

Wie het filmlandschap de laatste jaren nauwgezet in de gaten heeft gehouden, heeft vast en zeker ook gemerkt dat we ons momenteel echt bevinden in een tijdperk van reboots, remakes of plotse sequels waarvan niemand ooit gedacht had dat ze nog zouden komen. Zo kondigde Warner Bros. eerder deze maand aan dat er een vervolg komt op Constantine (2005) en dat Keanu Reeves terugkeert in de hoofdrol. Een andere zichtbare trend in Hollywood is dat filmstudio’s proberen om een bioscoopvervolg te naaien aan een langlopende televisiereeks. Zo kregen we de laatste jaren El Camino (2019), een vervolgfilm op Breaking Bad, en Jackass Forever (2022) in de bioscoopzalen voorgeschoteld. Een andere geliefde televisiereeks die eerder dit jaar voor de tweede keer een biscoopvervolg kreeg, is Downton Abbey. Blijven die personages echt nog altijd zo bijzonder?

Na de komst van de koninklijke familie, lijkt de rust op Downton Abbey stilaan wat teruggekeerd. Dat veranderd echter al gauw wanneer Lady Mary gecontacteerd wordt door Jack Barber, een regisseur die Downton Abbey dé perfecte locatie acht voor zijn nieuwe langspeelfilm. Hoewel de Crawleys aanvankelijk weinig interesse hebben, besluiten ze uiteindelijk om toch toestemming te geven. Niet veel later strijkt de volledige filmcrew van de British Lion Film Company neer op het landgoed. Terwijl de opnames van start gaan en de drukte iedereen stilaan wat de veel wordt, komt oma Grantham op de proppen met een verhaal dat voor iedereen gloednieuw is: van een bekende Franse markies zou ze immers recent een villa in Zuid-Frankrijk hebben geërfd. Terwijl Robert en Cora besluiten om met een kleine delegatie af te zakken naar Toulon, blijft Mary achter om de filmopnames mee in goede banen te leiden. Maar daarbij loopt helemaal niets van een leien dakje…

Downton Abbey is een reeks die bij veel mensen diep in het hart zit. Toen in 2019 aangekondigd werd dat de reeks voor het eerst ook naar het zilveren doek ging komen, werden enorm veel fans dolenthousiast. Zo enthousiast zelfs dat de film een regelrechte hit werd én er al snel een vervolg werd besteld. Dat vervolg, Downton Abbey: A New Era, dompelt de kijker opnieuw onder in de boeiende verhalen en personages zoals de reeks dat ook deed. A New Era is immers net zoals de eerste bioscoopfilm én de reeks een echt schot in de roos. Scenarist en seriebedenker Julian Fellowes brengt immers opnieuw een intrigerend en gelaagd verhaal tot leven dat uitstekend wordt geregisseerd door My Week with Marilyn (2011)-regisseur Simon Curtis. Opvallend is vooral dat de film op geen enkel moment aanvoelt als een té lange aflevering of een onnodig vervolg op de reeks. Op zich is alleen al dat een enorme verdienste.

Dat Universal Pictures besloot om ook Downton Abbey: A New Era naar het grote doek te brengen, is dus een erg goede gok gebleken. Het blijft voor veel mensen immers een waar genot om het doen en laten van de Crawleys van dichtbij mee te maken. Het blijven dan ook uitstekende personages die écht een verhaal te vertellen hebben. Zo blijven ook in deze (langere) aflevering Robert, Cora, Mary, Mr. Carson, Violet, Maud en alle andere inwoners van Downton Abbey ongelooflijk interessant. Net zoals in de reeks én de film uit 2019 blijft het acteerwerk bovendien van een onevenaarbaar hoog niveau. Hugh Bonneville maakt zoals altijd indruk als Robert Crawley, maar ook Maggie Smith, Imelda Stanton, Tuppence Middleton en de erg getalenteerde Michelle Dockery doen het uitstekend. Het is echt fijn om te zien hoe goed alle acteurs op elkaar ingespeeld zijn én daardoor zorgen voor topcinema. Tot slot doen ook nieuwkomers Laura Haddock, Dominic West en Hugh Dancy het fantastisch goed.

Lang niet iedere televisiereeks heeft het in zich om er ook boeiende cinema uit te laten voortvloeien. Die vlieger gaat echter wel op voor Downton Abbey. De uitstekende Britse televisiereeks krijgt met Downton Abbey: A New Era een uitstekende tweede cinemaprent die niet alleen voor de fans van de televisiereeks de moeite waard is. Seriebedenker Julian Fellowes presenteert weerom een intrigerend verhaal dat nooit verveelt én de regie van Simon Curtis is fantastisch. De cast, onder leiding van Hugh Bonneville en Michelle Dockery, blijft verbluffen en presenteert je alweer erg hoogstaand acteerwerk. Kortom: Downton Abbey: A New Era is fantastisch én smaakt opnieuw naar meer. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 7 september 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Geniet alvast van de prachtige trailer!

Heb jij ook steeds met veel interesse gekeken naar Downton Abbey en de vervolgfilm uit 2019? Was je ook zo enthousiast toen bekend geraakte dat Downton Abbey: A New Era ook naar het grote scherm kwam? Of ben je de personages beu? Laat het ons weten door hier onder te reageren.