Review – Kill Chain (2020)

Regie: Ken Sanzel
Cast: Nicolas Cage, Ryan Kwanten, Enrico Colantoni, Anabelle Acosta & Angie Cepeda
Genre: Actie, thriller
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 10 januari 2020

Nicolas Cage is nog steeds een hele grote naam in Hollywood. Hoewel de carrière van de acteur dit decennium vooral gekenmerkt wordt door erg bedenkelijke performances in middelmatige B-films, is het toch steeds weer uitkijken naar hoe hij het zal doen in zijn volgende film. Met topfilms als Mom and Dad (2018) en het veelbesproken Mandy (2018) leek het bovendien ook zo dat de acteur aan het timmeren was aan zijn comeback. Alleen was 2019 voor de Amerikaanse man niet echt een topjaar. Een tijdje terug bracht Dutch FilmWorks de kleine actieprent Kill Chain uit op DVD en Blu-Ray. Ook in deze film neemt Cage de hoofdrol voor zijn rekening. Is het een film die aantoont dat de Amerikaan het nog steeds in zich heeft of doet de prent net het tegenovergestelde? Lees snel verder!

In een klein Zuid-Amerikaans stadje zijn de nachten nooit helemaal rustig. Wanneer twee huurmoordenaars elkaar tijdens het uitvoeren van hun opdracht kruisen, wordt al gauw duidelijk dat niets is wat het lijkt. Nadat een hele reeks moorden met elkaar in verband gebracht kunnen worden, is de intelligente hoteleigenaar Araña er zeker van te weten wie het op hem en zijn mensen gemunt heeft: een vrouw uit zijn verleden die eindelijk wraak komt nemen. Terwijl een andere bevallige dame zich na een bloederige confrontatie verschanst in het hotel en twee gevaarlijke moordenaars finaal komen afrekenen met de hoteleigenaar is één ding duidelijk: dit wordt aan nacht waarin levens aan een zijden draadje hangen. Wie zal dit allemaal overleven? Of is iedereen gedoemd om nooit meer het daglicht te zien?

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: Kill Chain, een film die zich – zoals de titel doet vermoeden – ontplooit als een ketting van moorden, is allesbehalve sterke cinema. Al na vijf minuten heb je immers meer dan door waar zich het probleem bevindt. Regisseur-scenarist Ken Sanzel is er gewoonweg niet in geslaagd om een degelijk script te verfilmen. Het hele kettinggebeuren zou moeten overkomen als innoverend qua stijl, maar dat is het helemaal niet. Kill Chain voelt eerder aan als een lappendeken van verschillende stukken stof die met een botte naald aan elkaar genaaid zijn. Verrassend is het dan ook niet dat je interesse na een dik kwartier volledig verdwenen is. Bijzonder is het, dat filmstudio’s dit soort cinema vandaag de dag nog steeds blijven produceren.

Een slecht verhaal brengt meestal ook met zich mee dat de personages volkomen oninteressant zijn. Verrassing: hier is dat ook helemaal het geval. Sanzel probeert met zijn verhaal absoluut een interessante achtergrond te geven aan hoofdpersonage Araña, maar dat mislukt helemaal. Ook het veel te matige acteerwerk van de eens zo grote Nicolas Cage kan daar weinig aan verhelpen. Naast Cage zie je ook nog Ryan Kwanten, Enrico Colantoni en Anabelle Acosta de revue passeren. Ook zij moeten het doen met belachelijk slechte personages en dat maakt het acteerwerk op zich ook bijzonder twijfelachtig. Zelfs al was de cast van Kill Chain beter, dan nog zou het weinig hebben verholpen.

Er zijn goede, matige, slechte en rampzalig slechte films. Tot onze grote spijt kunnen we niet anders dan vaststellen dat Kill Chain over de gehele lijn valt onder de laatste categorie. Alles wat er met een film verkeerd kan gaan, gaat verkeerd in deze prent. Het scenario gaat nergens heen, komt rommelig over en is ook helemaal niet spannend. Daardoor verveel je je al snel en kan het acteerwerk van Nicolas Cage,  Anabelle Acosta en alle andere leden van de cast je op geen enkel moment bekoren. Als je dan ook nog moet vaststellen dat de regie van Ken Sanzel slordig – en met momenten zelfs amateuristisch – is, kan je niet anders dan finaal een slecht oordeel vellen. Kill Chain wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 10 januari 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Is Kill Chain een film die jou interesse op één of andere manier toch triggert? Ga je de film kijken of heb je dat al gedaan? Waarom spreekt de prent je aan? Laat het ons weten door hier onder te reageren en je mening te delen.