Review – Domino (2020)

Regie: Brian De Palma
Cast: Nikolaj Coster-Waldau, Carice van Houten, Guy Pearce, Søren Malling & Paprika Steen
Genre: Actie, criminaliteit, thriller
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 7 februari 2020

Wanneer een grote internationale of Amerikaanse film volledig of deels wordt opgenomen in België zijn wij vanzelfsprekend dolenthousiast en vooral bijzonder fier op ons kleine landje. Zo kunnen we trots terugblikken op de opnames van In Bruges (2008), de misdaadkomedie met Colin Farrell die deels werd opgenomen in Brugge. Voor een korte scene werd zelfs recent voor Gemini Man (2019), de nieuwste film van Ang Lee met Will Smith, in ons landje neergestreken. Een tijdje terug verscheen Domino op DVD en Blu-Ray in de Belgische winkelrekken. Ook die film, van de hand van Brian DaPalma, werd voor een groot deel opgenomen in ons land. Betekenen opnames in onze contreien ook effectief kwaliteit? Laten we dat eens snel samen ontdekken.

In Kopenhagen zorgen rechercheurs Christian Toft en Lars Hansen er al jaren voor dat de straten veiliger zijn en dat de stad aangenamer is dan ooit tevoren. Wanneer de twee vroeg in de ochtend worden opgeroepen voor een geval van huiselijk geweld en Lars neergeschoten wordt, ontdekt Christian al gauw dat het over veel meer gaat dan dat. Na een spannende achtervolging en wat meer onderzoek is hij er immers rotsvast van overtuigd dat de verdachte deel uitmaakt van een grote terroristische bende die wortels heeft over heel Europa. Samen met Alex Boe, een verrassende bondgenote, trekt hij richting een aantal Europese grootsteden zodat hij het netwerk bloot kan leggen. De twee moeten er hoe dan ook voor zorgen dat er geen nieuwe slachtoffers vallen, want deze terroristische cel zou wel eens beter georganiseerd kunnen zijn dan ze denken…

Hoewel Brian De Palma een bekende naam is in de filmwereld kan je toch niet anders dan vaststellen dat de regisseur niet meteen bekend staat voor ijzersterke cinema. Zijn vorige films, Passion (2012) en Redacted (2007), waren immers ook niet van onberispelijke kwaliteit. Het valt je dan ook meteen op dat Domino een allesbehalve coherente vertelling is en eigenlijk verder surft op wat De Palma in zijn vorige films deed. Op zich is het verhaal behoorlijk eenvoudig te volgen en wordt ook alles mooi chronologisch opgebouwd. Het probleem is alleen dat het hele gegeven een aantal grote gaten vertoont en dat de stijl van de prent ook niet altijd overtuigt. Domino flirt meermaals met ongeloofwaardigheid en dat zorgt ervoor dat je het als kijker heel moeilijk hebt om je voortdurend te concentreren. Dit mag dan wel Europese cinema pur sang zijn, maar het is niet meteen de beste.

Doordat het verhaal meer dan eens flirt met ongeloofwaardigheid brengt dat jammer genoeg ook met zich mee dat de personages niet helemaal kunnen overtuigen. Christian Toft is een echte politieman, maar krijgt bitterweinig achtergrond mee. Dat maakt het vanzelfsprekend erg moeilijk om je met het personage te vereenzelvigen, ook al doet ­Game of Thrones-acteur Nicolaj Coster-Waldau het helemaal niet slecht in de rol. Hij stoot alleen meermaals op de limieten van zijn personage. Die vlieger gaat trouwens ook op voor Carice van Houten, die er alles aan doet om de rol van Alex Boe naar een hoger niveau te tillen. Ook zij levert geen slecht acteerwerk, maar kan geenszins echt overtuigen. Tot slot zie je ook nog Guy Pearce, Søren Malling en Paprika Steen de cast aanvullen.

Als je op zoek bent naar een heerlijke politieprent om je weekend mee te starten, ben je met Domino niet meteen aan het juiste adres. De nieuwe film van Brian De Palma was niet in de Belgische zalen te bewonderen en dat is maar goed ook. Het verhaal is immers allesbehalve sterk, de personages zijn te oppervlakkig en ook qua stijl weet de film niet te overtuigen. Ondanks de goede bedoelingen van Nikolaj Coster-Waldau, Carice van Houten en alle andere leden van de cast kan de film op geen enkel moment echt een hoog niveau bereiken. Conclusie van ons hele verhaal? De nieuwe film van Brian De Palma is een echte teleurstelling die niet meteen de moeite waard is. Domino wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 7 februari 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Volg jij het parcours van Brian De Palma al langer dan vandaag en heb je uitgekeken naar de release van Domino? Wat vond jij van de film? Ben je het eens met onze bevindingen of toch niet helemaal? Laat het ons weten door hier onder te reageren.