Review – Les Misérables: Seizoen 1 (2019)

Regie: Tom Shankland
Cast: Dominic West, David Oyelowo, Lily Collins, Ellie Bamber, Olivia Colman & Adeel Akhtar
Genre: Historisch drama, romantiek
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 20 december 2019

Een dikke maand geleden hadden we het niet kunnen bedenken, maar nu is het toch zo: we zitten allemaal in ons eigen kot en mogen eigenlijk nog maar amper buitenkomen. Verwonderlijk is het dan ook helemaal niet dat de Belg weer heel wat uren verslijt voor het televisiescherm. Films en series, oude en nieuwe, worden gretig (her)bekeken en dat via allerlei kanalen. Maar welke film of serie is nu eigenlijk echt de moeite waard? Een paar maanden terug bracht Dutch FilmWorks Les Misérables uit op DVD. De boeiende BBC-verfilming van één van de bekendste Franse verhalen ooit ziet er prachtig uit. Maar is het dat ook? Hou je van historische drama’s en verfilmingen van literaire meesterwerken? Misschien is deze reeks dan wel een kanshebber voor jou! Lees snel verder.

Fantine is een jonge Parisiënne die samen met vriendinnen werkt in een naaiatelier. Het jonge meisje wordt stilaan volwassen en dat betekent dat ook meer en meer mannen in haar geïnteresseerd zijn. Al gauw heeft ze een relatie, maar die loopt niet helemaal zoals verwacht. Jaren later doolt ze met haar dochtertje Cosette uit de misgelopen relatie door de straten van Noord-Frankrijk en strandt ze in Montreuil, waar een zekere Jean Valjean met de plak zwaait. De levens van de twee geraken op vreselijke wijze met elkaar verstrengeld en dat alles terwijl Valjean zelf opgejaagd wordt door de gewelddadige politieman Javert. Ook na jaren onder de radar te hebben geleefd, duikt Javert steeds weer op. Terwijl hij zorgt voor de jonge Cosette moet hij Javert ten allen tijde zien te ontwijken. Zal het hem ook lukken?

Sommige verhalen zijn echte klassiekers. Het hoeft geen betoog dat het prachtige Les Misérables van Victor Hugo daar vast en zeker bij hoort. Het dramatische boek werd al meerdere malen verfilmd en kreeg zelfs een grote Hollywoodiaanse musicaladaptatie in 2012. Deze reeks is echter heel wat minder grotesk dan die bombastische blockbuster. Regisseur Tom Shankland en scenarist Andrew Davies brengen immers een zeer beheerste versie die bijzonder trouw is aan het verhaal van Hugo. De reeks komt ietwat traag op gang, maar na een goed half uurtje ben je helemaal mee en laat de miniserie je niet meer los. Het verhaal is pakkend en toont heel goed in welke schrijnende situaties sommige mensen belandden in het 19e eeuwse Frankrijk. Shankland en zijn cast raken je meermaals diep en dat is vanzelfsprekend zeer positief.

Een reeks gaat en staat natuurlijk met haar cast en het moet gezegd: Les Misérables is ook op dat verhaal volledig volmaakt. De rol van de dappere Jean Valjean wordt indrukwekkend neergezet door Dominic West, een schitterende acteur die met deze rol misschien wel de beste uit heel zijn carrière brengt. West is een klasse-acteur, dat staat vast. Ook David Oyelowo – je kent hem wellicht van het schitterende Selma (2014) – verdient alle lof. De man maakt indruk als politieman Javert, die met alle moeite van de wereld probeert om Valjean te vatten. Wat een tandem, die twee topacteurs. De cast wordt verder aangevuld door Lily Collins, Ellie Bamber en Olivia Colman. Vooral die tweede doet het uitstekend. Tot slot zie je ook nog Adeel Akhtar, Josh O’Connor en David Bradley de schitteren passeren in fantastische rollen.

Ben je in deze donkere tijden van corona en eenzaamheid op zoek naar ijzersterke, prachtige en vooral schitterend geacteerde televisie? Dan is Les Misérables vast en zeker een fenomenale aanrader voor jou. Het verhaal van Victor Hugo komt wederom te leven en deze keer door de de ogen van Tom Shankland, die quasi foutloos te werk gaat. Het verhaal is sterk en beheerst verteld, maar ook het acteerwerk van Dominic West, Ellie Bamber en David Oyelowo verdient alle lof. Kortom: zorg er gewoon voor dat je deze feilloze topreeks niet mist. Les Misérables wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 20 december 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de sterke trailer van de reeks nu.

Heb jij Les Misérables van Victor Hugo ook gelezen en vond je het boek ook zo goed? Wat denk jij van deze BBC-verfilming van het verhaal? Heb je de reeks al gekeken of ben je dat nog van plan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.