Review – Disturbing the Peace (2020)

Regie: York Alec Shackelton
Cast: Guy Pearce, Barbie Blank, Devon Sawa, Brayne Cameron, Michael Bellisario & John Lewis
Genre: Actie, thriller, drama
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 13 februari 2020

Het gebeurt best vaak dat bekendere acteurs vanaf een bepaalde leeftijd in minder bekende of minder grote films schitteren. Dat zie je bijvoorbeeld al een aantal jaren bij Nicolas Cage, de Oscarwinnaar die eigenlijk nog enkel gecast wordt in middelmatige actiethrillers. Ook bij Bruce Willis is dat het geval. Een andere acteur die stilaan ook rijp lijkt voor deze typecasting is Guy Pearce. De steengoede Brits-Australische acteur was de laatste jaren te zien in prenten als Spinning Man (2018) en Domino (2020) en schitterde ook in het recent gereleasete Disturbing the Peace. Die kleine Amerikaanse actieprent is het prototype van cinema die weinig boeiend lijkt qua verhaal en die filmmakers dan maar interessanter proberen te maken door een goeie acteur. Of is dat toch maar een foute voorafname? Lees snel verder als je dat te weten wilt komen.

Jim Dillon heeft niet bepaald een geweldig leven. Een aantal jaren geleden stierf zijn partner na een gewelddadige achtervolging. Daarom stopte de eenzame man als Ranger en ging hij aan de slag als politie-agent in het kleine stadje Horse Cave. Hij neemt zichzelf voor nooit nog een wapen aan te raken. Alles lijkt er vredig te verlopen, maar dat duurt niet al te lang. Wanneer het lokale cafeetje opgeschrikt wordt door een gewelddadige man en niet veel later een hele motorbende op de hoofdbaan staat, merkt Dillon meteen dat hij zijn talenten als Ranger heel hard nodig zal hebben. Terwijl de plaatselijke bank overvallen wordt en nagenoeg iedereen in de tang van de motorbende gewrongen zit, moeten Dillon en zijn collega Diablo alles uit de kast halen om hun geliefde Horse Cave te redden. Zal Jim voor het eerst sinds jaren terug een wapen kunnen aanraken?

Je moet er niet al te veel woorden aan vuil maken: als je de korte inhoud van Disturbing the Peace doorneemt, weet je eigenlijk al hoe laat het is. De film van regisseur York Alec Shackleton – die eerder al het miserabele 211 (2018) voor zijn rekening nam – heeft immers geen enkel element dat je echt enthousiast maakt. Het verhaal is voorspelbaar; bijzonder typisch en eigenlijk ook vreselijk slecht verteld. Je verwachtte immers dat scenarist Chuck Hustmyre veel meer zou doen met het verleden van hoofdpersonage Jim Dillon. Jammer genoeg blijft alles aan de oppervlakte en kan je dus niet anders dan vaststellen dat Disturbing the Peace een erg zwakke B-film is. Merk bovendien ook op dat de regie van Shackleton behoorlijk slordig is. Nu en dan voelt de film immers behoorlijk amateuristisch aan.

Kenmerkend voor Disturbing the Peace is dus dat de film over de gehele lijn serieus aan de oppervlakte blijft. Dat geldt niet alleen voor de ene verhaallijn in de prent, maar ook voor de personages. Aanvankelijk heb je nog hoop en denk je dat Jim Dillon doorheen het verhaal een mooie psychologische ontwikkeling door zou maken. Die blijft echter volledig uit en daardoor voelt het acteerwerk van Guy Pearce ook niet helemaal goed aan. Pearce schittert in een film die hem niet meteen uitdaagt en dat is jammer. De Brits-Australische acteur weet immers hoe hij zijn publiek echt moet entertainen. Ook voor de andere personages en acteurs blijft alles veel te flauw. Devon Sawa, Michael Bellisario, Barbie Blank en Dwayne Cameron stoten meermaals op de limieten van hun personages, maar zijn eigenlijk ook niet de beste acteurs.

In het brede genre van de actiefilms zijn er meesterlijke, goede, matige en ronduit slechte titels te vinden. Jammer genoeg kan je niet anders dan vaststellen dat Disturbing the Peace van regisseur York Alec Shackleton tot de laatste categorie behoort. De prent is qua verhaal voorspelbaar en allesbehalve vernieuwend en stelt ook op het vlak van de personages erg teleur. Het enige lichtpuntje in deze prent is Guy Pearce, die zijn uiterste best doet om zijn veel te magere personage geloofwaardig naar het scherm te brengen. Jammer genoeg zijn de andere acteurs en de regie niet geweldig, waardoor je als kijker compleet teleurgesteld achterblijft. Kortom: stop je tijd beter in andere films. Wil je de prent toch een kans geven? Disturbing the Peace wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 13 februari 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Wat vind jij van het acteerwerk van Guy Pearce? Zie je de man ook graag passeren in films en series? Heb jij Disturbing the Peace gekeken en vind je de film ook zo zwakjes? Laat het ons weten door hier onder te reageren.