Review – Westworld: Seizoen 3 (2020)

Regie: Jennifer Getzinger, Anna Foerster e.a.
Cast: Evan Rachel Wood, Tessa Thompson, Aaron Paul, Thandie Newton & Vincent Cassel
Genre: Drama, mysterie, sciencefiction
Originele zender: HBO
Belgische zender: Telenet Play & Play More
Datum eerste aflevering: 16 maart 2020

Na een aantal maanden zijn we intussen al bekomen van het feit dat Game of Thrones voor eeuwig en altijd achter ons ligt. De komende jaren zullen we geen nieuwe reeks te zien krijgen, al wordt er door HBO wel hard gewerkt aan een spin-offreeks. Als vervanger van de prestigieuze sciencefictionreels introduceerde de Amerikaanse televisiezender een aantal jaren terug het ingewikkelde Westworld, een sciencefictionreeks met een westernkantje die bovendien bijzonder intelligent opgebouwd was. Een tijdje terug verscheen het derde seizoen van de serie en voor het eerst lieten de makers het originele concept een beetje los. Werkt het allemaal nog steeds zo goed? Is het derde seizoen ook echt de moeite waard? Lees snel verder als je dat wilt ontdekken!

Na de gewelddadige opstand van de zelfbewuste hosts worden Westworld en de andere parken Delos voorgoed afgesloten. Dolores, die samen met een aantal van haar soortgenoten wist te ontsnappen, heeft haar strijd echter niet opgegeven. Samen met Charlotte Hale plant ze de ultieme aanval op Delos, een organisatie die alleen kapotgaat wanneer ze die van binnenuit aanvallen. Dolores’ pad wordt gaandeweg gekruist door Caleb, een veteraan die nu als arbeider aan de slag is. Het duurt echter niet lang vooraleer Dolores begrijpt dat ook de echte mensen in de echte wereld allesbehalve een vrije wil hebben en dat ook hun leven geleid wordt door één groot algoritme. Terwijl de overlevende hosts steeds dichter bij hun vijand komen, duikt er een nieuwe speler op. Hoe zal dit allemaal aflopen?

Wanneer de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van Westworld start, heb je meteen door dat de toon volledig anders is. Makers Jonathan Nolan en Lisa Joy focussen immers niet langer op de ingewikkelde en vaak zware existentiële vragen waarmee de zelfbewuste hosts gedurende de eerste twee seizoenen hebben geworsteld. In het derde seizoen gooien de makers het over een andere boeg en kiezen ze resoluut voor verbluffend knappe en vaak actievolle sciencefiction die je met open mond naar het scherm doet staren. De nieuwe wendingen in het verhaal zijn interessant en zorgen net zoals in de vorige seizoenen voor een hoog gehalte aan ‘ingewikkeldheid’. Toch heb je al gauw heimwee naar hoe de reeks vroeger was. Het derde seizoen is immers heel wat oppervlakkiger.

Vergis je echter niet: ook nu zijn de vertrouwde en nieuwe personages tot in de puntjes uitgewerkt. Het is en blijft boeiend om te zien hoe Dolores probeert om gerechtigheid te zoeken voor haar soortgenoten. De rol wordt nog steeds met bijzonder veel finesse neergezet door Evan Rachel Wood. Ook Thandie Newton, Ed Harris, Luke Hemsworth en de getalenteerde Jeffrey Wright zijn wederom van de partij, net zoals Tessa Thompson. Hun personages blijven over de gehele lijn bijzonder interessant. Nolan en Joy introduceren ook twee nieuwe sleutelpersonages: Caleb en de mysterieuze Serac. Zij worden verbluffend straf neergezet door respectievelijk Aaron Paul en de Franse topacteur Vincent Cassel. Het mag duidelijk zijn dat ook dit seizoen geleid wordt door een fantastische cast.

Het derde seizoen van Westworld is over de gehele lijn bijzonder entertainende televisie. Alles ziet er fantastisch uit en het verhaal blijft intrigerend, al kan je niet anders dan vaststellen dat het vroeger beter was. Makers Jonathan Nolan en Lisa Joy focussen immers niet langer op de existentiële crisissen in de levens van de hosts, maar kiezen voor een bombastischer en spectaculairder verhaal. Alles is fantastisch goed geregisseerd. Ook de cast, onder leiding van Evan Rachel Wood en Vincent Cassel, levert wederom heel straf acteerwerk af. Kortom: de derde reeks van Westworld is absoluut de moeite waard, maar wel anders. Ontdek alle afleveringen van het derde seizoen nu via Play en Play More van Telenet. Bekijk de trailer snel.

Ben jij een fan van het eerste uur en heb je ook al alle afleveringen van Westworld bewonderd? Vond je het ook spannend en anders? Was je blij dat de makers het geweer van schouder hebben veranderd? Laat het ons weten door hier onder te reageren.