Review – Yummy (2019)

Regie: Lars Damoiseaux
Cast: Maaike Neuville, Bart Hollanders, Eric Godon, Annick Christiaens & Clara Cleymans
Genre: Actie, horror, komedie
Releasedatum bioscoop: 18 december 2019, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD: 12 juni 2020

Hoewel het zeker is dat ook in België de coronacrisis diepe wonden heeft gemaakt in de filmsector, kan je niet anders dan vaststellen dat het de laatste jaren behoorlijk goed gaat met de Belgische cinema. Terwijl Adil El Arbi en Bilall Fallah vlot timmeren aan hun Hollywoodcarrière, zijn er tal van andere cineasten die zich in ons land laten opmerken. Zo imponeerde Sven Huybrechts in 2019 met zijn uiterst genietbare Torpedo (2019) en zagen we voor het eerst in de Belgische cinemageschiedenis een echte zombieprent. Regisseur-scenarist Lars Damoiseaux presenteerde eind 2019 immers Yummy, de meest bloederige film in de Belgische geschiedenis tot nu toe. Maar is de film ook echt een schot in de roos?

Alison heeft het niet gemakkelijk. Ze leeft onder voortdurende druk van haar moeder en ook lichamelijk zit het haar niet echt mee. Dagelijks ondervindt ze immers alleen maar hinder van haar gigantische borsten. Ze besluit dan ook om samen met Michael, haar klungelige vriend, af te reizen naar een Oost-Europese kliniek om er een goedkope borstverkleining te laten doen. De bekende Dokter K. is immers gespecialiseerd in soortgelijke behandelingen. Na een ietwat eigenaardige ontvangst door de bevallige Janja merkt Michael op dat er iets niet klopt. Wanneer hij tijdens een rondleiding oog in oog staat met een moordlustige mensachtige, probeert hij er alles aan te doen om zichzelf en Alison te redden. Zal iemand hier nog levend uit geraken?

Yummy begint behoorlijk veelbelovend. Met een hoopje tieners die vanuit een schoolbus geilend zitten te staren naar de boezem van de jonge Vlaamse vrouw gaat de film immers uitstekend van start. Ook de volgende tien minuten ogen erg leuk. Jammer genoeg verliest Lars Damoiseaux na een kwartiertje de controle en wordt Yummy niet meer dan een overlevingsprent vol bloederige en hongerige zombies, vergezeld van een aantal vettige en vulgaire taferelen. De vraag is natuurlijk of een film als deze inhoudelijk ook echt straf moet zijn. Visueel is de Vlaamse zombieprent immers echt een schot in de roos en ook het entertainmentgehalte ligt behoorlijk hoog. Yummy is dus de perfecte film om te bekijken als je echt niet wilt nadenken, net zoals de zombies die je erin ziet rondlopen.

Een mager scenario brengt normaal gezien minstens even magere personages met zich mee. Toch kan je Alison, een jonge vrouw die last heeft van veel te grote borsten, maar moeilijk een saaie persoonlijkheid noemen. Gaandeweg maakt ze bovendien ook echt een leuke psychologische ontwikkeling door. De rol wordt goed vertolkt door Maaike Neuville, die eerder ook al imponeerde met haar rol in De Twaalf. Ook Michael, de sukkelachtige vriend van Alison, komt leuk over en wordt fijn vertolkt door Bart Hollanders. Verder zie je ook nog Clara Cleymans, Eric Godon en Annick Christiaens de revue passeren. Oh ja, ook Tom Audenaert is van de partij in een wel heel opmerkelijke en vervelende rol.

Het is altijd leuk om te zien dat jonge filmmakers in België moeite doen om echt vernieuwende cinema te brengen. Je kan veel zeggen over Yummy, maar vernieuwend is de zombiefilm zeker. Lars Damoiseaux verrast de kijker met een bloederige en visueel heel sterke film, gevuld met hongerige zombies die niet vies zijn van stukjes geslachtsorganen enzovoort. Jammer genoeg is dat alles vergezeld van een mager scenario, waardoor de prent niet meer wordt dan een niet iets te lange survivalrollercoaster. Dat neemt echter niet weg dat het geheel bijzonder entertainend is en dat je je geen seconde verveelt. Kortom: als je houdt van zombieprenten, dan wordt je met deze film ook echt op je wenken bediend. Yummy wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt vanaf 12 juni 2020 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij een echte fan van zombie-horrorfilms en keek je enorm uit naar Yummy? Heb je de film al in de bioscoop gekeken of wachtte je tot je hem bij je thuis kon ontdekken? Wat vind jij ervan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.