Review – Cats (2019)

Regie: Tom Hooper
Cast: Judi Dench, James Corden, Jason Derulo, Idris Elba, Ian McKellen & Rebel Wilson
Genre: Komedie, drama, familie
Releasedatum bioscoop: 25 december 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 10 juni 2020

Musicals zijn de laatste jaren aan een felle opmars bezig. Hoewel het coronavirus daar ook in ons land een stokje voor stak, bereidt Studio 100 al een tijdje de grootse Deans-musical voor. Ook in de bioscoop zien we ieder jaar een aantal musicalfilms de revue passeren. Iedereen kan zich vast en zeker nog het schitterende La La Land (2017) herinneren, de film die een paar jaar geleden met meer dan tien Oscarnominaties wist te verrassen. Of misschien denk je voornamelijk aan The Greatest Showman (2018), waarin Hugh Jackman fantastisch de show steelt als een plezante circusdirecteur. Rond kerstmis 2019 verscheen Cats in de Belgische zalen. De filmbewerking van de legendarische Broadwayproductie had alles in zich om een schot in de roos te zijn, maar niets bleek minder waar. Volgens veel critici is het zelfs de slechtste film sinds jaren. Wat is daar van aan?

In een rustige wijk in Londen wordt het nachtleven vooral gedomineerd door straatkatten. Wanneer de jonge witte Victoria door haar baasjes wordt achtergelaten in het midden van de stad, wordt ze al gauw opgenomen in de gemeenschap van de ‘Jellicles’, een groep katten die geleid wordt door oppermoeder Old Deuteronomy. Victoria hoort over de Jellicle-keuze, een speciaal evenement waarbij de oppermoeder een kat kiest die een nieuw leven mag starten. Terwijl iedereen zich vredig voorbereidt en iedereen ook echt kans lijkt te maken, wordt de sfeer verstoord door Macavity, een magische kat die andere katten zomaar kan doen verdwijnen. Plots lijken er immers tal van kandidaten te verdwijnen en lijkt de speciale gebeurtenis uit te monden in één groot fiasco. Hoe zal dit aflopen? Zal er uiteindelijk een nieuwe Jellicle-kat worden aangeduid?

Musicalfilms zijn vaak ongelooflijk leuk om naar te kijken. Het is het soort film bij uitstek dat een brede glimlach op je gezicht tovert. Dat was zo bijvoorbeeld helemaal het geval bij The Greatest Showman (2018). Nu, als er één ding zeker is, dan is het wel dat Cats dat effect helemaal niet bij de kijker heeft. De film van topregisseur Tom Hooper, die in 2012 de wereld verblufte met zijn schitterende musicalversie van Les Misérables, is over de gehele lijn één saaie bedoeling en dat heeft een aantal redenen. Het grootste probleem is het scenario, dat ongelooflijk langdradig is en waarin bovendien echt niets gebeurt. De film is eentonig en dat is natuurlijk nooit fijn. Daarnaast is de prent ook muzikaal helemaal niet aangenaam. Na afloop is er immers geen enkele song die je echt bijblijft, ook al is de film opgebouwd als één lang musicalnummer. Door het totale gebrek aan dialogen loop je als kijker bovendien echt alleen maar verloren.

Door het magere scenario en de weinige echte interacties tussen de personages is het ook geen verrassing dat er geen sprake is van sterke persoonlijkheden waarmee je je als kijker echt kan vereenzelvigen. Het is immers opvallend dat Victoria, het hoofdpersonage, eigenlijk bitterweinig te zeggen heeft. Verwonderlijk is het dan ook niet dat nieuwkomer Francesca Hayward het behoorlijk goed doet, net omdat ze niet echt veel moet acteren. Grotere rollen – met even weinig echte dialogen – zijn weggelegd voor Judi Dench, Idris Elba, Rebel Wilson, James Corden en Jason Derulo. Zij doen het allemaal vast en zeker goed, al kan je na afloop van de film eigenlijk maar één ding concluderen: iedere acteur zal willen dat Cats volledig van zijn of haar filmografie wordt verwijderd. Wat is dit voor een misbaksel…

Cats werd wereldwijd door critici en publiek volledig neergeknuppeld omwille van het totale gebrek aan kwaliteit, de belachelijk saaie songs en het feit dat de musical eigenlijk helemaal niet aanvoelt als een echte film. Tom Hooper, een man die in Hollywood een goede naam heeft, is met deze ronduit slechte film echt van zijn pedestal gevallen. Niets – maar dan ook echt niets – aan deze film voelt leuk aan. Bovendien is de film visueel, met CGI van een erbarmelijk niveau, allesbehalve bevredigend. Toppers als Idris Elba en Judi Dench doen hun uiterste best om het hier en daar nog wat op te fleuren, maar een miserabele prent blijft ongeacht veel moeite een miserabele prent. Doe dus vooral geen moeite om de film in huis te halen. Cats wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 10 juni 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Hou jij wel van musicals en kunnen films in het genre jou meestal ook bekoren? Heb je Cats in de bioscoop gekeken of heb je de film bij je thuis ontdekt en was je ook zo teleurgesteld? Laat het ons weten door hier onder te reageren.