Review – The Dare (2020)

Regie: Giles Alderson
Cast: Bart Edwards, Richard Brake, Joivan Wade, Richard Short & Alexandra Evans
Genre: Horror, mysterie, thriller
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 12 juni 2020

Het leven van kinderen is niet altijd even gemakkelijk. Terwijl heel wat mensen onder ons wellicht hebben kunnen genieten van hun plezierige kinderjaren, zijn er jammer genoeg ook veel mensen die vroeger – of zelfs vandaag nog – worden blootgesteld aan vreselijke pesterijen. Kinderen hebben het dan niet meteen door, maar pestgedrag kan op slachtoffers verregaande gevolgen hebben. Zo verliezen slachtoffers van pesters vaak hun zelfvertrouwen, waardoor ze introvert en geïsoleerd door het leven blijven gaan. Een paar weken terug bracht Dutch FilmWorks The Dare uit op DVD en Blu-Ray. De prent – in ware horrorstijl weliswaar – gaat over de verregaande gevolgen van pesterijen en klinkt daardoor meteen heel beloven. Is de film ook echt goed?

Het leven van de familie Jackson is geweldig. Familieman Jay speelt vaak spelletjes met zijn twee dochtertjes, terwijl vrouwlief Jess geniet van het geravot in huis. Wanneer Jay zich klaarmaakt om te vertrekken naar een conferentie, wordt de avond gruwelijk verstoord door een homejacker. Jay wordt bewusteloos geslagen en wordt vervolgens volledig vastgeketend wakker in een onbekende kelder. Daar zit hij samen met Paul, Kat en Adam, drie andere slachtoffers van de voorlopig nog onbekende ontvoerder. Gaandeweg wordt echter duidelijk dat ze gevangengehouden worden door een oude bekende, die zij twintig jaar geleden gepest en achtergelaten hebben. Moeten ze nu de prijs betalen voor vroeger of zullen ze op één of andere manier alsnog kunnen ontsnappen?

Een horrorfilm die de gevolgen van pestgedrag als insteek heeft, het is iets wat we niet bijzonder vaak zien verschijnen. The Dare heeft bij aanvang, zeker na de interessante en razendspannende eerste scène, je interesse dan ook helemaal beet. En het moet gezegd: regisseur Giles Alderson, die voornamelijk bekend is van kleine, onbekendere projecten, voert zijn nieuwste film behoorlijk goed uit. De sfeer is duister en onheilspellend en dat zorgt ervoor dat je als kijker van meet af aan op het puntje van je stoel zit. Gaandeweg valt de film evenwel stil doordat Anderson steeds meer van hetzelfde brengt, maar de uiteindelijke finale is absoluut indrukwekkend. Hoewel de nadruk vooral op de horror ligt, leert de film je hoe dan ook wel dat het absoluut not done is om iemand te pesten. Het kan immers leiden tot vreselijke taferelen…

Er zijn maar een handvol horrorfilms die, naast de enge of bloederige taferelen, ook echt weten te verbluffen op het vlak van de personages. The Dare blinkt hierin niet uit, maar levert wel degelijke en voldoende uitgewerkte persoonlijkheden. Door de film te laten beginnen in het huis van Jay, weet je meteen wat de situatie is en welke de drijfveren van de man zijn. De rol wordt goed neergezet door Bart Edwards, een niet al te bekende acteur die eerder verscheen in televisieseries als UnREAL en Lykkeland. Ook Kat en Adam, vertolkt door Alexandra Evans en Richard Short, zijn uitgewerkt genoeg om je interesse beet te houden. De meest indrukwekkende rol wordt neergezet door Richard Brake, de man die de rol van de Night King voor zijn rekening nam in Game of Thrones. De cast is niet staf, maar dat betekent absoluut niet dat het acteerwerk aan de mindere kant is.

Er zijn ongelooflijk veel horrorprenten te vinden, zowel in Hollywood als elders in de wereld. The Dare is een kleine en onafhankelijke productie die over de gehele lijn aangenaam weet te verrassen. Giles Alderson, die binnenkort ook zijn eigen King Arthur-prent presenteert, levert een degelijke, vaak angstaanjagende en sfeervolle horrorfilm mét een interessante boodschap. Visueel zit alles goed en ook zijn cast, geleid door Bart Edwards en Richard Brake, levert een sterke prestatie. Zo zie je maar: niet alle aangename verrassingen komen echt uit Hollywood. Mis deze kleine titel dus zeker niet. The Dare wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 12 juni 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de onheilspellende trailer nu.

Vind jij het ook leuk om te kijken naar duistere, spannende en vooral angstaanjagende films? Heb je The Dare al gekeken of had je al van de film gehoord? Of ben je van plan om te prent te kijken na onze recensie? Laat het ons weten door hier onder te reageren.