Review – Bloodshot (2020)

Regie: David S.F. Wilson
Cast: Vin Diesel, Eiza González, Sam Heughan, Guy Pearce, Toby Kebbell en Lamorne Morris
Genre: Actie, drama, sciencefiction
Releasedatum bioscoop: 25 maart 2020
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 1 juli 2020

In de bioscoopzalen en op televisie wordt het superheldengenre voornamelijk gedomineerd door de personages van Marvel en DC Comics. Zo behoren Iron Man, Spider-Man en Black Widow tot de portefeuille van Marvel en horen Batman, Wonder Woman en Superman bij DC. Het doet je dan ook totaal onterecht denken dat er daarnaast geen andere superheldencomics meer bestaan. Zo is bijvoorbeeld ook Valiant een niet te vergeten speler in de sector. In 2020 kwam voor het eerst een groot en bekend personage uit de strips naar het grote scherm, vertolkt door niemand minder dan Vin Diesel. Bloodshot was midden maart 2020 klaar om de wereldwijde bioscoopzalen te veroveren, maar werd door Sony uit de zalen gehaald omwille van de corona-epidemie. De moeite waard om in te halen of toch niet helemaal?

Het leven van een soldaat is allesbehalve gemakkelijk. Ray Garisson leidt een team van dappere soldaten en voert steeds weer belangrijke en gevaarlijke missies uit. Hij heeft echter maar één doel voor ogen: na elke opdracht terugkeren naar zijn bevallige echtgenote Gina. Wanneer hij en zijn vrouw echter worden ontvoerd en alles verkeerd afloopt, verandert zijn leven drastisch. Ray wordt wakker in een mysterieus lab en komt te weten dat hij plots een technologisch verbeterde cyborg met bijzondere krachten is geworden. Wanneer zijn geheugen geleidelijk aan terugkomt, vult hij zich met wraak. Na een tijdje heeft hij evenwel door dat niets is wat het lijkt. Is zijn geheugen echt teruggekomen of wordt hij door zijn ‘redder’ voor de gek gehouden?

De films van Marvel staan al jaren bekend als uitstekende cinema die je eigenlijk niet mag missen. Bij DC proberen ze dat effect na te bootsen, nu en dan met succes. Dat Sony nu met Valiant Entertainment in zee is gegaan en probeert om een nieuw universum naar het grote scherm te brengen, oogt in eerste instantie bijzonder interessant. Bloodshot heeft immers alles in zich om even groots, spectaculair en spannend te zijn als de films van Marvel en DC. Alleen merk je na een kwartiertje wel dat het allemaal een stuk magerder is. Scenaristen Jeff Wadlow en Eric Heisserer leveren de kijker immers een niet al te ingewikkeld – met momenten zelfs simplistisch – verhaal dat nu en dan erg onoverzichtelijk oogt. Gelukkig doet regisseur David S.F. Wilson, een oude rot in de wereld van de visuele effecten, er alles aan om de film naar een hoger niveau te tillen. En dat lukt hem eigenlijk redelijk goed.

Echt enthousiast wordt je van het verhaal dus niet. Dat heeft ongetwijfeld ook te maken met de opbouw van de personages. Hoewel je als kijker erg dicht bij Ray, het hoofdpersonage, komt, krijg je nooit het gevoel dat je echt met hem kan meevoelen. En dat gegeven geldt voor ieder personage dat je in de film ziet verschijnen. De hoofdrol wordt echter wel goed vertolkt door actieprentgoeroe Vin Diesel, wiens aanwezigheid de film eigenlijk al de moeite waard maakt. Na afloop kan je dan ook niet anders dan hopen dat Diesel nogmaals als Ray de bioscoopzalen mag veroveren. Naast hem zie je ook de verrassende Eiza González als KT schitteren. Verder duiken Sam Heughan, Guy Pearce en Lamorne Morris op in leuke – maar vaak oppervlakkige – rollen. Op het vlak van casting zit de film dus wel helemaal snor.

Bloodshot luidt het filmtijdperk van Valiant Entertainment in en doet dat op een middelmatige manier. Hoewel het personage alles in zich heeft om echt leuke cinema te doen ontstaan, moet je vaststellen dat de film niet op alle vlakken geslaagd is. De visuele effecten zijn sterk, maar het verhaal voelt meermaals aan als een grote warboel en dat is zonde. De regie van David S.F. Wilson kan weet de pijn ietwat te verlichten, maar schitterend wordt het nooit. Wel positief is het leuke acteerwerk van Vin Diesel en de fijne Eiza González. Zij doen hun uiterste best om hun personages, die niet altijd even sterk zijn, tot leven te brengen. Bloodshot is dus middelmatige cinema, maar is wel een must als je van het sciencefiction-superheldengenre houdt. De film wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 1 juli 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Is de verfilming van de comics van Bloodshot iets waar jij erg naar uitgekeken hebt? Heb je Bloodshot in de bioscoopzalen ontdekt of heb je de film intussen thuis al gekeken? Laat het ons weten en deel vooral je mening door hier onder te reageren.