Review – Tigers Are Not Afraid (2020)

Regie: Issa López
Cast: Paola Lara, Hanssel Casillas, Rodrigo Cortees, Ianis Geurrero, Tenoch Huerta & Juan Ramón López
Genre: Drama, fantasy, horror, mysterie
Distributeur: Periscoop Film
Releasedatum DVD: 11 juni 2020, verdeeld door Source 1 Media

Hier in West-Europa mogen we onszelf eigenlijk echte gelukzakken noemen. Het politieke en maatschappelijke systeem zorgt er immers voor dat er veel voor ons gezorgd wordt en dat de meeste mensen kunnen rekenen op heel wat solidariteit. Zo worden armeren, weeskinderen enzovoort geholpen wanneer ze zich in precaire situaties bevinden. Uiteraard zijn er ook bij ons wel mensen die tussen de mazen van het net doorvallen… Op andere plekken in de wereld hebben ze dat zorgende geluk helemaal niet. Zo zorgt het aanhoudende geweld in Mexico al meer dan tien jaar voor het uiteenvallen van gezinnen en uiteindelijk ook voor enorm veel weeskinderen. Hoe gaat zo’n kind dat er alleen voor staat om met zijn situatie? Daarover gaat Tigers Are Not Afraid, een kleine dramaprent die door de grote Guillermo Del Toro met plezier bejubeld werd.

De jonge Estrella woont samen met haar moeder in een klein Mexicaans stadje. Wanneer haar school tijdens een doodgewone schooldag wordt opgeschrikt door het geweld van de Huascas, een gewelddadige drugsbende, krijgt ze van haar leerkracht om te kalmeren drie krijtjes. Elk krijtje staat voor een wens en die zal ze de komende dagen meer dan nodig hebben. Eens thuisgekomen beseft ze immers dat ook haar moeder door de meedogenloze El Chino is meegenomen. Wanhopig zoekt ze steun bij een bende weesjongetjes die onder leiding van de kleine maar dappere El Shine staan. Als ook de jongste van het groepje wordt ontvoerd, moet Estrella zich bewijzen en zorgen dat het jongetje vrijkomt. Daarbij krijgt ze hulp van bijzondere wezens die dankzij haar eigen fantasie tot leven komen. Zullen de kinderen het kunnen opnemen tegen de drugsbende?

Toen Tigers Are Not Afraid – of onder de originele titel Vuelven – in 2017 uitkwam, waren nagenoeg alle critici en grote namen in de filmwereld het er over eens dat de prent fantastisch sterk was. En dat is helemaal geen onterechte bevinding. Regisseur-scenariste Issa López levert met haar derde langspeler immers een rakend en rauw verhaal over de situatie zoals ze in Mexico vandaag de dag effectief is. Doordat ze het boeiende verhaal van de kinderen af wisselt met vreselijke gewelddadige beelden en een vleugje fantasie maak je dan ook al snel de vergelijking met Pan’s Labyrinth, de uitstekende topfilm van Guillermo Del Toro. Tigers Are Not Afraid is absoluut topcinema, mede omdat het tempo en de sfeer over de gehele lijn goed zitten.

López met alle eer laten lopen is absoluut een beetje te veel van het goede. Haar verhaal en regiewerk zijn perfect, maar ook het werk van haar piepjonge cast verdient alle lof. Natuurlijk zit ook López hier voor een groot stuk tussen, aangezien de personages echt sterk en interessant zijn. Zo zijn Estrella en de dappere El Shine erg gelaagde persoonlijkheden. Paola Lara imponeert als de jonge Estrella, een meisje dat moet leven met het feit dat haar moeder misschien nooit meer terug komt. Ook Juan Ramón López is indrukwekkend als de leidinggevende maar gebroken El Shine. Verder zorgen ook Rodrigo Cortes, Hanssel Casillas en Tenoch Huerta voor uitermate geloofwaardig acteerwerk. Wees maar zeker: dit is cinema die je een serieuze krop in je keel geeft.

Er zijn maar weinig films die echt in de buurt komen van de meesterwerk van Guillermo Del Toro, maar Tigers Are Not Afraid is daar absoluut één van. Het rauwe, fantasierijke en pakkende duistere sprookje van Issa López is ongelooflijk sterk, spannend en bovendien heel erg goed gemaakt. Door nu en dan op de proppen te komen met fantasy-elementen weet López exact te capteren wat kinderen voelen en dat maakt de film echt straf. De personages zijn goed uitgewerkt en ook het acteerwerk van de heel erg jonge cast is fantastisch goed. Tigers Are Not Afraid is dus een topprent met rakende inhoud die je niet mag missen. De film wordt verdeeld door Periscoop Film en ligt sinds 11 juni 2020 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Wist jij al dat de situatie in Mexico zo schrijnend is en dat er zo veel weeskinderen verdwijnen? Kreeg je ook de krop in de keel toen je Tigers Are Not Afraid keek? Heb je de film nog niet gezien en ben je dat zeker nog van plan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.