Review – Dark Waters (2020)

Regie: Todd Haynes
Cast: Mark Ruffalo, Anne Hathaway, Bill Camp, Tim Robbins, Bill Pullman & Victor Garber
Genre: Biografisch en historisch drama
Distributeur: WW Entertainment
Releasedatum bioscoop: 26 februari 2020
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 22 juli 2020

Één van de fundamenten van de westerse verlichte staten is dat we kunnen rekenen op een rechtssysteem waarbij ook de overheid zelf én grote bedrijven gebonden zijn aan de regels die worden opgelegd. De rechtstaat zorgt er immers voor dat we onze rechten kunnen afdwingen en dat we erdoor beschermd worden. Toch is dat afdwingen niet altijd een eenvoudige zaak. Vaak spelen er immers tal van bijzondere belangen mee, waardoor zwakkere partijen nu en dan volledig in de koude achterblijven. Wat als niet het recht maar wel gigantische bedrijven het systeem in handen hebben? Daarover gaat het interessante en erg actuele waargebeurde drama Dark Waters, een film die je doet beseffen dat de gewone mens eigenlijk helemaal niets waard is.

Rob Billott is anno 1998 een succesvolle en erg intelligente advocaat in Cincinnati. Net nadat de man partner is geworden bij zijn advocatenkantoor Taft Law, wordt hij aangesproken door een arme boer die beweert dat zijn landerijen vervuild worden door het grote chemiebedrijf Dupont. Rob weet niet of hij de zaak gaat aannemen aangezien dit ver buiten zijn vakgebied ligt. Wanneer hij echter zelf dieper en dieper begint te graven in heel de affaire, ontdekt hij dat Dupont al tientallen jaren mensen bewust vergiftigt en daar zonder al te veel problemen mee wegkomt. Samen met de mensen in zijn kantoor begint Rob aan een lange en moeizame strijd tegen één van de grootste chemiebedrijven ter wereld. Is dit dé zaak die zal zorgen voor verandering of zal dit gewoon aantonen dat bedrijven zoals Dupont de werkelijke leiders zijn van de westerse wereld?

Dat grote bedrijven een gigantische invloed uitoefenen op het politieke bestel is eigenlijk al lang geen geheim meer. Met zijn nieuwe film toont Oscarwinnend regisseur Todd Haynes echter aan dat het allemaal nog erger is dan we dachten. Dark Waters vertelt immers een verhaal dat ons allemaal aanbelangt. De film gaat namelijk over de schadelijke stoffen in Teflon, een wondermiddel dat over de gehele wereld geëxporteerd werd en dat momenteel aangetroffen wordt in 99 procent van alle mensen. Het probleem is dus echt acuut. Dat Haynes met zijn nieuwe film juist dit verhaal vertelt, is dan ook bijzonder interessant en belangrijk. En niet alleen inhoudelijk is Dark Waters een schot in de roos. Haynes toont immers aan dat hij ook gewoon een uitstekend regisseur is. Dit is fantastisch straffe cinema die inhoudelijk sterk is én die de kijker nooit vergeet te entertainen.

Het verhaal van Dark Waters draait dus voornamelijk om advocaat Rob Billott en zijn strijd – namens duizenden slachtoffers – tegen één van de grootste chemiereuzen ter wereld. Billott is een bijzonder interessant, gelaagd en complex personage dat fantastisch ingetogen gebracht wordt door de straffe Mark Ruffalo. Hij draagt de film in zijn eentje en verdient daarvoor ongetwijfeld alle lof. Ook Robs echtgenote is een fijn personage dat met finesse gebracht wordt door Anne Hathaway. Dat geldt overigens voor de gehele cast. Met hun acteerwerk tillen onder meer Tim Robbins, Bill Pullman en de straffe Bill Camp deze biografische en fantastisch boeiende dramaprent naar een ongezien hoog niveau. Ja hoor, dit is één van de beste films van 2019 én 2020.

Sommige dingen weten we, sommige dingen weten we niet en andere dingen weet je gewoon beter niet. Dark Waters toont de pijnlijke waarheid achter één van de grootste chemiebedrijven ter wereld aan en maakt duidelijk dat ons systeem eigenlijk geleid wordt door grote bedrijven die tot in het gerechtsgebouw hun invloed kunnen uitoefenen. Regisseur Todd Haynes – eerder verantwoordelijk voor het perfecte drama Carol (2015) – doet het uitstekend en levert een film die je nagenoeg voortdurend met open mond naar het scherm doet staren. Het verhaal is straf, maar ook de personages zijn sterk uitgewerkt en het acteerwerk van Ruffalo, Hathaway en alle andere leden van de cast is indrukwekkend goed. Dark Waters is uitstekende en interessante cinema die een pijnlijke waarheid blootlegt en is dus een absolute aanrader. De film wordt verdeeld door WW Entertainment en ligt sinds 22 juli 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer van de film nu.

Was jij op de hoogte van het verzwegen schandaal rond Dupont en het o-zo bekende Teflon? Heb je Dark Waters gekeken en ben je ook zo onder de indruk van de film? Of niet helemaal? Laat het ons weten door hier onder te reageren.